Hej,
Ska så småningom renovera köket och ska då byta fläkt. Har läst att det finns lite olika typer; kolfilter, centralvent etc etc. Fattar inte riktigt vad jag har och hur jag ska välja. Kan någon kunnig förklara detta simpla dilemma? Bifogar bild på min befintliga fläkt.

Om jag exempelvis kollar på fläktar på SIBA
http://www.siba.se/Products/Section.aspx?id=990725
så finns det tre olika typer listade( frihängande kåpor, spisfläktar och väggkåpor). Vilken skall jag titta under?

Mkt tacksam för svar!

• fläkt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom det går ut ett rör så är det definitivt inte en kolfilter - kolfilterfläktarna renar ju luften och skickar tillbaka den i samma rum.

För att ta reda exakt på vilken typ av utsug det är så behöver man veta:
* Är det lägenhet (antagligen någon centrallösning) eller villa (antagligen imkanal rakt ut)
* Har fläkten ett spjäll som man öppnar när den slås igång? (I så fall är den ihopbyggd med centralventilationen på något sätt)
* Sitter det en motor i själva fläktkåpan?
* Blir fläkten helt tyst när man stänger av den, eller kvarstår ett visst ljud?

Tack för snabbt svar!
Jo, det är en lägenhet så ngn form av centrallösning då kanske!?
Det känns, som du säger, att kanske ett spjäll öppnas då jag vrider på vredet (vrids fram med ett visst motstånd, så antar att något öppnas mekaniskt). Då börjar det dra i alla fall. Ganska säker på att det inte finns någon motor någonstans. Det uppstår heller inga märkbara ljud då jag vrider tillbaka vredet. Möjligen ett mycket vagt hummande om jag sätter örat intill, knappt märkbart.

Så, vad är slutsatsen :) ?

Slutsats: Eftersom det är en lägenhet, så kolla med hyresvärd/bostadsrättsförening vad det är för system och vad du får sätta dit innan du gör något. Om du ansluter "fel" kåpa/fläkt så kan det resultera i att ditt matos trycks ut genom ventilerna hos grannarna vilket knappast är populärt...

Gissning: Du har en enkel kåpa utan fläkt och när du "slår på" fläkten öppnar du ett spjäll. När fläkten är "avstängd" är det bara en liten glipa öppen som ger grundventilation. När du "slår på" öppnar du upp fullt för att få bra utsug. Någonstans centralt sitter en fläkt för alla lägenheter.

Mycket bra, tack! Kollade lite i mina köpepapper och där står det 'självdrag'. Googlar lite och försöker fatta vad det egentligen innebär.Det är ju en j-a djungel att förstå alla olika fläkttyper för att inte snacka om dess olika benämningar hos tillverkare och försäljare! Hmm. Knivigt.

Självdrag = varm luft stiger uppåt. Ingen fläkt elr nåt annat suger upp ditt os, det gör värmen själv.

Det du behöver tänka på är att du ska köpa en kåpa utan motor, med endast ett öppningsbart spjäll i. I kåpan skall du även kunna justera in ett grundflöde.
Typ allt du behöver veta.
Titta in under http://www.franke.se/produkter/index.php?page_category=1
där kommer du hitta en massa fläktar som både funkar för dig och är snygga.
Leta efter fläktar med "timerstyrt spjäll"
När du hittat någon du finner dig tillfreds med, så prata med din lokala plåtslagare eller ventilationsfirma så kan de hjälpa dig med beställning och ev montage om du vill.:)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.