Byggahus.se

Vad har jag för köksfläkt?

1. P
    Medlem Nivå 15
  2. S
    Medlem Nivå 7
  3. P
    Medlem Nivå 15
    Tack för infon. När jag vrider på reglaget händer inget oavsett inställningsläge.

Jag vill hitta en fläkt som enkelt går att ersätta den som gått sönder utan att jag behöver dra om ventilationsröret. Finns det någon identisk produkt (med avseende på placering av ventilation och el) till den jag har?

Redigerat 14 feb 2015 13:31
  4. P
    Medlem Nivå 15
    Hur funkar samköret med takfläkten? Regleras takfläktens varvtal utifrån hur starkt köksfläkten blåser ut luften?

5. P
    Medlem Nivå 15
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpg

Så här ser det ut bakom kryddhyllan.

Det verkar som att köksfläkten har fast elinstallation och att takfläkten på yttertaket får sin strömmatning från köksfläkten, kan det stämma?

6. P
    Medlem Nivå 15
  7. C
    Medlem Nivå 1
    Du har ingen fläktmotor i den kåpan, lossa aluslangen du har i skåpet, suger det inget där så
    är det takfläkten som inte fungerar. Din kåpa fungerar som så att det sitter ett spjäll som du öppnar
    när du vrider på vredet, det händer att dom går sönder! Finns ingen styrning mellan kåpa o takfläkt.
    Dem flesta ventilationsgrossisterna kan skaffa fram en likadan kåpa!

8. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Är det inte så att det även ska finnas ett "grundflöde" i dessa fläktkåpor. Alltså att även fast vredet är i läge 0 så ska den suga lite luft i alla fall?

9. P
    Medlem Nivå 15
    Vad händer i kåpan då jag ändrar från inställning 1 till 3? Det sugs ju ut avsevärt mer på inställning 3 än 1. Är det inte takfläktens styrka som ökas genom en "signal" från kåpan?

10. C
    Medlem Nivå 1
    Enda gångerna jag har stött på den kåpan du har, har vart
    i flerfamiljshus! Då har det vart en centralfläkt som inte har ngn styrning från
    kåpa. Hur bor du? Bor du i villa?

11. C
    Medlem Nivå 1
    Sitter ett spjäll som öppnar gradvis, beroende på inställning på vredet!

12. C
    Medlem Nivå 1
    Det du kan göra är att lossa filtret som sitter på undersidan,
    lys med en lampa eller likn, samtidigt som du vrider på reglaget.
    Då ser du om det funkar som det ska, dvs den öppnar när du vrider

13. svartöra
    Medlem · Nivå 11
    Här finns kopplingsschema: http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...YepMY8mD1_v7Tiw&bvm=bv.85970519,d.bGQ&cad=rja

Uppenbarligen är det en alliansfläktkåpa och då strömsätts fläkten via kåpan. I lägenheter går det nog till på annat sätt men här kontrollerar man takfläktens varvtal i tre steg för köksbruk plus grundventilation som alltid är på. Det sitter en transformator med olika lindningar i kåpan, och det är den som står för varvtalsregleringen.

Frågan är väl vad som gått sönder. Snurrar takfläkten?

14. P
    Medlem Nivå 15
    Jag bor i villa med mekanisk frånluft.

15. P
    Medlem Nivå 15
    Så här ser det ut med köksfläkten i position 0:
    image.jpg

Så här ser den ut i position 1,2,3 (likadant):

image.jpg

"Luckan" (spjället?) ramlar alltså ner när jag vrider på fläkten men ingen luft sugs ut. När jag vrider tillbaka till läge 0 åker "luckan" upp igen.