9 976 läst ·
23 svar
10k läst
23 svar
Vad har hänt med Makita?
Sida 1 av 2
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Ja, vad har hänt, förr var det kanonbra grejer.
Nu ramlar ju maskinerna i bitar, har ett 10-tal skruvdragare i olika former, något fel på alla, glapp, delar som lossnar osv.
Sticksågar vet jag inte hur många som gått sönder,
Batterier håller ett år, max två.
Har alltid gillat Makita men nu är det bara skräp, dessutom har dom börjat säljas på Harald Nyborg osv, medvetet val att sänka kvalitet och rikta sig till hemmapulare istället?
Och till sist, vad ska jag köpa istället? Bosch gillar jag inte greppet på, Dewalts nya känns bra men hur är dom i verkligeheten?
Nu ramlar ju maskinerna i bitar, har ett 10-tal skruvdragare i olika former, något fel på alla, glapp, delar som lossnar osv.
Sticksågar vet jag inte hur många som gått sönder,
Batterier håller ett år, max två.
Har alltid gillat Makita men nu är det bara skräp, dessutom har dom börjat säljas på Harald Nyborg osv, medvetet val att sänka kvalitet och rikta sig till hemmapulare istället?
Och till sist, vad ska jag köpa istället? Bosch gillar jag inte greppet på, Dewalts nya känns bra men hur är dom i verkligeheten?
Hållbarheten på batterier beror nog snarare på tekniken vilken endast klarar ett visst antal laddningar och borde vara ungefär lika för samtliga tillverkare.
När Makita gick över till borstlösa maskiner var det en del bekymmer med maskiner som gick sönder, hur gamla är maskinerna?
Personligen trivs jag bra med skruvdragare från milwaukee har även några hitachi men där stör laddningen då laddaren låter som en jumbojet.
Allt beror på hur du använder maskinerna då olika användningsområden gör olika maskiner lämpliga.
När Makita gick över till borstlösa maskiner var det en del bekymmer med maskiner som gick sönder, hur gamla är maskinerna?
Personligen trivs jag bra med skruvdragare från milwaukee har även några hitachi men där stör laddningen då laddaren låter som en jumbojet.
Allt beror på hur du använder maskinerna då olika användningsområden gör olika maskiner lämpliga.
Jag är nöjd med mina Panasonic. Osexiga och utan klockor och visselpipor, men pålitliga och långlivade. IP-jättemycket är ju bra om man vill diska maskinerna under vattenkran eller bara glömmer dem ute i regnet.
När vi pratar skruvdragare så vill jag passa på att totalsåga Dewalt. Har en för 2500:- och den är usel på allt, dessutom laddar batterierna ur sig väldigt mycket på några dagar bara.
Bror köpte en Hitachi för samma pengar och den är verkligen grymt bra på alla sätt. Känns mer gedigen också.
Bror köpte en Hitachi för samma pengar och den är verkligen grymt bra på alla sätt. Känns mer gedigen också.
Finns billigare maskiner till dom flesta märkena så bara för att en maskin är dålig så behöver inte alla i samma märke vara detHuddingebo skrev:
Har haft en del Dewalt och alltid gillat dom, förutom deras glappa gamla batterier.
Numera kör jag Makita och det funkar bra, några batterier som pajat men det verkar dom göra på dom flesta fabrikat.
Dock så har faktiskt en Makitamaskin havererat, Multiverktyget BTM50. Växelhuset gick sönder. Men mina maskiner körs hårt så det må väl vara hänt.
Det går ju alltid att säga "köp Hilti, Festool eller nåt annat dyrt" men betalar man själv och behöver en massa olika maskiner, vissa mer än en dessutom, så blir det andra fabrikat. Jag får inte mer betalt för att det står Hilti på maskinen.
Mitt tips är att prova Dewalt, prisvärda är dom i alla fall.
Numera kör jag Makita och det funkar bra, några batterier som pajat men det verkar dom göra på dom flesta fabrikat.
Dock så har faktiskt en Makitamaskin havererat, Multiverktyget BTM50. Växelhuset gick sönder. Men mina maskiner körs hårt så det må väl vara hänt.
Det går ju alltid att säga "köp Hilti, Festool eller nåt annat dyrt" men betalar man själv och behöver en massa olika maskiner, vissa mer än en dessutom, så blir det andra fabrikat. Jag får inte mer betalt för att det står Hilti på maskinen.
Mitt tips är att prova Dewalt, prisvärda är dom i alla fall.
Håller med.
Har tre dragare liggande, och samtliga har någon defekt eller annan.
Visst, två funkar och den sista skall jag reparera, men det känns som att Makita numera är bra mycket plastigare än t.ex. Milwaukee som jag gått över till istället.
Milwaukee finns till bra priser hos Tools, med allt vad service heter, vilket jag personligen uppskattar.
Har tre dragare liggande, och samtliga har någon defekt eller annan.
Visst, två funkar och den sista skall jag reparera, men det känns som att Makita numera är bra mycket plastigare än t.ex. Milwaukee som jag gått över till istället.
Milwaukee finns till bra priser hos Tools, med allt vad service heter, vilket jag personligen uppskattar.
Milwaukee serien som heter M18 FUEL är kanon men köp dom på E-bay och kolla noga så du får rätt alltså Fuel modellen och köp dom gärna i version naken och välj att köpa 5 Ah redlithium-ion batterier separat så blir det betydligt billigare och bättre.
Vad är förr och vad är nu ??
Mina Makitor är 5,5 år, är det förr el nu ??
Att slagskruvdragaren fortfarande funkar är ett under, den har dragit sjukt många 6mm självborrande el M10 gängpress i stålbalk under åren, och funkar fint än, 2 av 4 batterier har lagt ner nu under våren.
Men jag har sett att maskinerna blivit billigare, jag gav 9.500:- för mina 2 maskiner, så dom kanske är från generation "Förr"
Mina Makitor är 5,5 år, är det förr el nu ??
Att slagskruvdragaren fortfarande funkar är ett under, den har dragit sjukt många 6mm självborrande el M10 gängpress i stålbalk under åren, och funkar fint än, 2 av 4 batterier har lagt ner nu under våren.
Men jag har sett att maskinerna blivit billigare, jag gav 9.500:- för mina 2 maskiner, så dom kanske är från generation "Förr"
Vi hade Makita när jag jobbade på elfirma i början på 90-talet, de var bra då iaf. Men 7,2-dragaren gav upp med en karaktäristisk doft när vi stoppade i ett 9-voltsbatteri...
Redigerat:
Hur länge kan man förvänta sig att en Hilti borrmaskin och slagskruvdragare ska hålla? En makita verkar det som man ska va glad om den klarar 5 år är intrycket jag får. Jag har ju sett många gamla hiltis på begagnatsidor som verkar vara 15+ år.-