Idag när jag körde ugnen så började det ryka bakifrån spisen, en Husqvarna från ca år 2000. Luktade klassisk elbrand, så drog ur kontakten och kollade hur det såg ut vid anslutningen. Man kan väl säga att det ser sådär ut.. Vad är den svarta boxen för något? Styr den bara ugnen eller plattorna med?
Det går att läsa RCG 1003 på bilden. Siffrorna efter syns inte. Jag får inga bra träffar på det numret. Hur många trådar är kopplade till den och vart går de? Ibland går det att hitta sprängskisser till apparater. Men då behövs modellbeteckning. Är det keramisk häll eller induktionsspis? Regleras effekten med vred eller touchkontroller?
Du kan eventuellt ta bort och isolera alla trådar som sitter på prylen. Om spishällen fungerar efter det så var den nog bara till ugnen.
En gissning baserad på utseendet är att det rör sig om ett halvledarrelä.
Du kan eventuellt ta bort och isolera alla trådar som sitter på prylen. Om spishällen fungerar efter det så var den nog bara till ugnen.
En gissning baserad på utseendet är att det rör sig om ett halvledarrelä.
Det är en Husqvarna regina primeur med vanlig glaskeramikhäll och två ugnar. Alla inkommande trådar ser ut att gå dit och sen går en röd och en vit ut från den. Det är traditionella vred för att reglera effekten (ett till övre ugnen och två till nedre samt ett per platta)
Finns det någon timerfunktion eller kanske en stektermometer som kan stänga av ugnen? Har spisen en display? Spisar med keramikhäll och vred brukar ha mekaniska effektregulatorer till plattorna och mekanisktermostat till ugnen. Så prylen antyder att det finns något mer än den basala funktionen. Om den gissningen stämmer går det förmodligen att plocka bort den och koppla förbi. Då kan man använda spisens basala funktion ändå.
Tack,
Ingen timerfunktion eller annat till ugnen.
ChatGPTs teori är att något av elementen i Ugnen har gått sönder så att de har fel motstånd eller kortslutna och det i sin tur har överlastat den svarta lådan. Det är ju i så fall möjligt att använda plattorna, men jag låter nog det hela vara i väntan på en ny spis.
ChatGPTs teori är att något av elementen i Ugnen har gått sönder så att de har fel motstånd eller kortslutna och det i sin tur har överlastat den svarta lådan. Det är ju i så fall möjligt att använda plattorna, men jag låter nog det hela vara i väntan på en ny spis.
Är det den här?
https://www.google.com/url?sa=t&rct...usg=AOvVaw3PXNPbTS7f7nWm3MO9NCyx&opi=89978449
I så fall tror jag att det har med barnspärren att göra. Med termostatvredet till stora ugnen kan strömmen brytas till hela spisen. Går någon av trådarna till termostatvredet?
https://www.google.com/url?sa=t&rct...usg=AOvVaw3PXNPbTS7f7nWm3MO9NCyx&opi=89978449
I så fall tror jag att det har med barnspärren att göra. Med termostatvredet till stora ugnen kan strömmen brytas till hela spisen. Går någon av trådarna till termostatvredet?
Det kan jag garantera att är fel.ogre skrev:
Tack,
Den har en "automatisk snabbstart" till lilla ugnen. Vidare finns plattor med variabla zoner. Dessa funktioner lär behöva styra kraft utanför vreden. Att elementet skulle gå sönder så att det överbelastar och smälter delen på bilden utan att en säkring löser låter mycket otroligt. ChatGPT kanske är användbart till mycket. Men att felsöka eller beskriva funktionen på elapparater tror jag att den är extremt dålig på.ogre skrev:
Om det är ett mekaniskt relä och inte ett halvledarrelä som jag gissade på tidigare så kan det vara att en reläkontakt bränts med år av användning och fått dålig kontakt så att den blivit varm och smält. Alltså ett ursprungligt fel och inte ett följdfel.
Klicka här för att svara