Sågat upp lite almbitar som jag har haft liggande
En bit almträ som ligger på bandsågens bord redo att sågas upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två nysågade bitar av almträ på ett verkstadsgolv, nära en grönmålad arbetsbänk.
Skapa konto

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Snygga :)

Fått upp en hylla för chuckarna till svarven
Hylla på vägg med metallchuckar för svarv och verktygsstång undertill.
Skapa konto

Vad har du för svarv Rönnis?

Idag blev ytterligare en rullbänk klar, denna gång till min rikt-&planhyvel.

En rikt- och planhyvel monterad på en egenbyggd rullbänk av trä i en verkstad.
Skapa konto

Samma enkla konstruktion av bänken som till svarven jag gjorde för en tid sedan. Den gjorde jag även en liten film på.

https://youtu.be/wXuMazh2OnY

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
phl skrev:
Vad har du för svarv Rönnis?
Hej
Jag har en Lundgrens. dubbhöjd 20 cm med 4 hastigheter med remdrift plus fram och back. Helt vibrationsfri. Jag har inte kommit så långt att jag har skaffat steglös variabel hastighet och än så länge klarar jag mig med vad jag har. Det drivs av en 1,3 hk motor och sitter på ett gjutjärnsstativ som är 1,80 långt och svintungt. Så det är definitivt ryggskottsvarning när den skall flyttas...

Jag har ärvt den av min pappa som var en duktig svarvare. Fick också överta en del svarvjärn men tycker han hade för spetsig vinkel på skölparna så jag har skaffat en del från Sorby som jag är grymt nöjd med. Vill hellre ha lite trubbigare spetsvinkel, ungefär som Sorby har från början. Dom passar utmärkt för skärsvarvning.

Nu gäller det bara att få ändan ur vagnen och komma ut och producera lite grand och inte sitta här med en pilsner och byggahus-knarka som någon kallade det nyligen :wow:

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Jag har fixat min hyvel som matningen gick på :)

[video=youtube;XhpBn7rRGXI]http://www.youtube.com/watch?v=XhpBn7rRGXI[/video]

• Gilla
Octavianus och 3 till
  • Laddar…
Fått hem 2 nya blad till bandsågen. Dålig bild men det är i alla fall 1st 25mm 3tpi och 1 st 16mm 4 tpi, så nu klarar jag mig ett tag till
Två nya bandsågsblad ligger på en vedhög, ett bredare 25mm 3tpi och ett smalare 16mm 4tpi.
Skapa konto

Svarvat en liten kon i nylon för att ersätta kulan i övertrycksventilen på min La Pavoni espressomaskin.

Designat och etsat min första krets
30952821822_6361c4ddd9_b.jpg

• Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Bara att borra hål, och börja löda :thumbup:

Hjälpte en kollega att sätta fast ett riktigt fint brandklassat säkerhetsskåp med 12 mm betongexpander med min trogna Hilti TE2-M och Hiltis ypperligt fina borrkronor i vanlig ordning. Lustigt att det fortfarande är lika roligt varje gång att borra absolut perfekta hål med denna utrustning och snabbt går det!

Första gången för min del med just betongexpander, fick ju googla litet på det innan operationen. Blåste ur borrhålen med tryckluft på burk det tror jag var en hit, mycket pulver som kom upp. Hade varit tveksam att använda så mycket släggkraft som behövdes för att slå i dom om jag inte googlat innan kan jag säga. Men jäklar vad bultarna drog haha :-)

Inga bilder av säkerhetsskäl... ca tre tons dragkraft per bult ska det vara enligt vissa uppgifter och det lär räcka fint.

phl skrev:
Svarvat en liten kon i nylon för att ersätta kulan i övertrycksventilen på min La Pavoni espressomaskin.
Bildbevis?

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Daniel_N skrev:
Bildbevis?
Tänker bannemig inte plocka itu den ventilen fler gånger nu när jag äntligen fått den tät. Krävdes lite silikonfett för att få det helt i ordning.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Hålperforering!

Verktygsbord med ett mönster av borrade hål och UJK-hålbildsjigg med verktyg och spännklämmor.
Skapa konto

• Gilla
Dsundet och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.