3 945 047 läst ·
20 153 svar
3945k läst
20,2k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Verktygstokig
· Halland
· 8 134 inlägg
Snygga 
Idag blev ytterligare en rullbänk klar, denna gång till min rikt-&planhyvel.
Samma enkla konstruktion av bänken som till svarven jag gjorde för en tid sedan. Den gjorde jag även en liten film på.
https://youtu.be/wXuMazh2OnY
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Samma enkla konstruktion av bänken som till svarven jag gjorde för en tid sedan. Den gjorde jag även en liten film på.
https://youtu.be/wXuMazh2OnY
Hejphl skrev:
Jag har en Lundgrens. dubbhöjd 20 cm med 4 hastigheter med remdrift plus fram och back. Helt vibrationsfri. Jag har inte kommit så långt att jag har skaffat steglös variabel hastighet och än så länge klarar jag mig med vad jag har. Det drivs av en 1,3 hk motor och sitter på ett gjutjärnsstativ som är 1,80 långt och svintungt. Så det är definitivt ryggskottsvarning när den skall flyttas...
Jag har ärvt den av min pappa som var en duktig svarvare. Fick också överta en del svarvjärn men tycker han hade för spetsig vinkel på skölparna så jag har skaffat en del från Sorby som jag är grymt nöjd med. Vill hellre ha lite trubbigare spetsvinkel, ungefär som Sorby har från början. Dom passar utmärkt för skärsvarvning.
Nu gäller det bara att få ändan ur vagnen och komma ut och producera lite grand och inte sitta här med en pilsner och byggahus-knarka som någon kallade det nyligen :wow:
Medlem
· Sverige
· 5 655 inlägg
Hjälpte en kollega att sätta fast ett riktigt fint brandklassat säkerhetsskåp med 12 mm betongexpander med min trogna Hilti TE2-M och Hiltis ypperligt fina borrkronor i vanlig ordning. Lustigt att det fortfarande är lika roligt varje gång att borra absolut perfekta hål med denna utrustning och snabbt går det!
Första gången för min del med just betongexpander, fick ju googla litet på det innan operationen. Blåste ur borrhålen med tryckluft på burk det tror jag var en hit, mycket pulver som kom upp. Hade varit tveksam att använda så mycket släggkraft som behövdes för att slå i dom om jag inte googlat innan kan jag säga. Men jäklar vad bultarna drog haha
Inga bilder av säkerhetsskäl... ca tre tons dragkraft per bult ska det vara enligt vissa uppgifter och det lär räcka fint.
Första gången för min del med just betongexpander, fick ju googla litet på det innan operationen. Blåste ur borrhålen med tryckluft på burk det tror jag var en hit, mycket pulver som kom upp. Hade varit tveksam att använda så mycket släggkraft som behövdes för att slå i dom om jag inte googlat innan kan jag säga. Men jäklar vad bultarna drog haha
Inga bilder av säkerhetsskäl... ca tre tons dragkraft per bult ska det vara enligt vissa uppgifter och det lär räcka fint.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 397 inlägg