Alltgår Alltgår skrev:
Japp, det är G10. 1 mm tjockt. Jag har köpt det mesta av min G10 från Volnik.pl
Han har stort sortiment och riktigt bra priser på det mesta, och fri frakt om man handlar lite mer. Rekommenderas!
tack! Den ska jag kolla in!

• Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Optimerat vidare i min pysselhörna hemma i stan. Nu finns skruvmejslar, kniv, tänger och mätverktyg tillgängligt enligt principen om first order retrievability. Ska byta ut sortimentlådorna till en stor som ligger på landet.
Organiserad hylla med verktygslådor och hängande skruvmejslar och tänger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Tule54 och 6 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Det är grus både där jag bor idag och dit maskinerna ska. Problemet här är nog att det är för smalt för att dra ut dom med palldragare, åtminstone på eu-pall.
Dom skall till ett garage i en källare, här finns riktigt garageport och dessutom är källaren nästan souturräng på denna sida så det lutar inte så mycket ned mot garageporten. Bilsläp går att backa ända fram.
När vi har lyft och flyttat stora, tunga, otympliga och dyra grejor så har vi anlitat tunga lyft. Dom har personal och utrustning för alla konstiga saker. Dessutom fullt försäkrade. Kanske en idé att fråga.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild]

Sådärja. Nu slipper man skamfilade sågskenor i fortsättningen.
Elegant lösning,
Vad är det för material ? - plywoodskivan fattar jag själv :-), men de svarta detaljerna ?

3d utskriven plast?

Snyggt iaf!!

//AA

H hyggabus skrev:
Elegant lösning,
Vad är det för material ? - plywoodskivan fattar jag själv :), men de svarta detaljerna ?
Ja precis det är 3d-utskrivet med X-pla från addnorth. Påminner om petg ganska mycket. Betydligt mer följsamt än vanlig PLA.

• Gilla
hyggabus och 1 till
  • Laddar…
E Ezcobar skrev:
När vi har lyft och flyttat stora, tunga, otympliga och dyra grejor så har vi anlitat tunga lyft. Dom har personal och utrustning för alla konstiga saker. Dessutom fullt försäkrade. Kanske en idé att fråga.
Känns spontant som lite overkill (och därmed troligen väldigt dyrt) då de skriver att de flyttar maskiner på upp till 30000 ton. Mina väger som mest drygt en hundratusendel av det.

• Gilla
jonmo och 2 till
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Optimerat vidare i min pysselhörna hemma i stan. Nu finns skruvmejslar, kniv, tänger och mätverktyg tillgängligt enligt principen om first order retrievability. Ska byta ut sortimentlådorna till en stor som ligger på landet.
[bild]
Insåg att det var en sjukt dassig bild, det jag gjort denna helg är att måla insatsen samt att bygga en specifik hållare för de viktigaste skruvmejslarna (PH 1,2, PZ 1,2 samt ett gäng flatmejslar. En bitmejsel samt elmejslar finns i Wera-case uppe till vänster i förra inlägget.
Anpassad hållare med skruvmejslar och verktyg på en hylla.
Skapa konto

Har även gjort mitt portabla el-labb helt färdigt. Blev tvungen att försänka kontakten för att lådan skulle gå in på hyllan.
Närbild på en försänkt elektrisk kontakt på en vitlackerad yta mot en mörkbrun bänkskiva.
Skapa konto

För att få bra bang for the buck använde jag gamla spänningsagg på 5 och 12 V, samt en DC-DC konverter så att jag enkel tillgång till 3,3, 5 och 12 V. Även lödkolven är fast ansluten och hela lådan kan stuvas undan utan att kolven behöver kallna då fyrkantsröret har bra godstjocklek.
Öppen verktygslåda med skruvmejslar, tänger och ett portabelt el-labb inklusive lödkolv och spänningsomvandlare.
Skapa konto

Hylla med en målad vit insats och två svarta, slutna förvaringslådor, placerade under böcker.
Skapa konto

• Gilla
VidarH och 8 till
  • Laddar…
@vectrex Lysande tillfälle för den lokala baxarsekten (jag kan hjälpa till, det är ju cykelavstånd till din snickarbod...) så länge du sköter organiseringen.

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Ja precis det är 3d-utskrivet med X-pla från addnorth. Påminner om petg ganska mycket. Betydligt mer följsamt än vanlig PLA.
Wow, ja var helt övertygad om att plasten var skapad på annat vis än med 3D skrivare, riktigt fin yta.
Läste lite på lunchen, skiljer sig lite i utskriftsinställningar va, men inte nå enormt.

Lär handla en rulle och prova. (y):D

• Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Byggt en ny och större press, till att pressa termoplast. Till knivfodral..
Försökte tänka igenom detta, för att slippa fler byggen. Övre delen sitter i en kulled, med förhoppning om jämn tryckfördelning när skummet och plasten formar sig efter kniven.
Hembyggd press för formning av termoplast, med skruv i mitten och verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

Skulle man tröttna på denna hobby, så kan man ju pressa blommor & blad och viktiga papper och sådant där :rolleyes:

• Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Byggt en ny och större press, till att pressa termoplast. Till knivfodral..
Försökte tänka igenom detta, för att slippa fler byggen. Övre delen sitter i en kulled, med förhoppning om jämn tryckfördelning när skummet och plasten formar sig efter kniven.
[bild]
Skulle man tröttna på denna hobby, så kan man ju pressa blommor & blad och viktiga papper och sådant där :rolleyes:
Snyggt!
Vad har du för skum?

FreQa FreQa skrev:
Snyggt!
Vad har du för skum?
Tack! Den ska nog fungera bra. Skummet är det sk Mega Form. Har inte testat det ännu, men det är tätare än neoprenskummet (Julas knäskydd) som jag kört med innan, och tjockare. Men det blev bra med Julas också, bara att det var lite smått och den pressen var inte optimal.

FredrikR FredrikR skrev:
Wow, ja var helt övertygad om att plasten var skapad på annat vis än med 3D skrivare, riktigt fin yta.
Läste lite på lunchen, skiljer sig lite i utskriftsinställningar va, men inte nå enormt.

Lär handla en rulle och prova. (y):D
ahh. Ja precis. Men prova med en generisk pla-profil det brukar funka rätt bra.

Svart 3D-utskrift monterad på en texturerad byggplatta med en synlig skruv och stödstrukturer.
Skapa konto

den texturerade byggplattan jag kör på alla mina skrivare samt tunade profiler gör underverk. Men de snurrar mellan 12 och 24h också och det utvärderas friskt.

dessutom kör jag nästan uteslutande med ett enda filament, X-Pla från Addnorth på 5kg-spolar i svart. Så det hjälper en del att få så bra resultat som möjligt.

• Gilla
  • Älska
Lintto1 och 3 till
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
[bild]
inte supermycket verktyg inblandat just nu, knackat lite med hammare o dammsugit!

Nyformad betongplatta omgiven av träformar på verkstadsbänk, redo för avformning och slipning.
Skapa konto

Nyformad smal betonggjutning med svart yta på ett arbetsbord, omgiven av byggmaterial.
Skapa konto

Avformning och slipning till helgen!

• Gilla
Sthlm1891 och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.