4 130 323 läst ·
21 103 svar
4130k läst
21,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Verktygstokig
· Norrbotten
· 892 inlägg
Lagat ett träd, en bit på en gren hade slagits bort. Lyckades använda såg, stämjärn, hyvel, fräs, sandpapper tving, färgspruta och sugrörsknepet för att ta bort överblivet lim (riktigt bra, tack till alla andra som spridit det)!
Haha, var nog jag som inte hade vaknat. Ja, det är mycket riktigt kutters till vertikalfräsen som hänger på väggen.L Lovan83 skrev:
Det där beror ju helt på vad som är praktiskt, om den är för stor för trädgården så går det ju inte oavsett. Tiden får utvisa, helst skulle jag hitta nån passlig hörna eller ställe att ta bort gräset från där den får stå permanent med typ bänkar runt sig.P Peter_Bromma skrev:
Husägare
· en bit söder om smygehuk
· 432 inlägg
DennisCA skrev:
jo självklart, hade nog också haft problem att hitta en plats till den.DennisCA skrev:
Ett sätt att föra över en linje från en mall.
Det finns tillfällen när det inte går att rita av en form på det sätt man vill. En dörr med svängt överstycke till exempel. Om dörren hänger kvar är den i vägen för att helt enkelt hålla en kartongbit eller nåt mot karmen och rita av direkt. Istället klippte jag till på ett ungefär och håller den i karmen och ritar av innanför falsen. Därmed är den ritade linjen ur fas. I detta fallet så var dörren dessutom tätad genom att någon spikat en list innanför karmen. Falsen 12 och list 14 gör att min mall har linjen 26mm innanför stumt mått i karmen.
Så... för att få linjen där den skall vara så att den precis följer det mått som den färdiga dörren skall ha lägger jag min mall av kartong på en spillbit och slår i en rad dyckert precis efter linjen.
Kartongen kan lyftas av rätt upp.
Linjen var 26mm ur fas. För att få 4mm luft så spänner jag en 21mm tunn list som böjs så att den ligger tätt emot alla spikar.
Därefter stryker jag av med en fin tuschpenna som syns bra när linjen slipas in. Pennan ger ett ungefär 1mm tjockt streck som därmed kommer hamna ca 22 mm från min avritade linje.
Metoden att föra över linjer med hjälp av spikar använder skeppstimmermän för att malla bordsplankor.
Spillbiten blir en mall som följer dörren som den skall bli. Dörrämnet kan då fräsas till exakt form. I det här fallet skall utsidan kläs med ek och insidan skall vara målad. Då enklast att ha dörrkärnan rätt innan ytmaterialen läggs på.
Mvh Findus
Det finns tillfällen när det inte går att rita av en form på det sätt man vill. En dörr med svängt överstycke till exempel. Om dörren hänger kvar är den i vägen för att helt enkelt hålla en kartongbit eller nåt mot karmen och rita av direkt. Istället klippte jag till på ett ungefär och håller den i karmen och ritar av innanför falsen. Därmed är den ritade linjen ur fas. I detta fallet så var dörren dessutom tätad genom att någon spikat en list innanför karmen. Falsen 12 och list 14 gör att min mall har linjen 26mm innanför stumt mått i karmen.
Så... för att få linjen där den skall vara så att den precis följer det mått som den färdiga dörren skall ha lägger jag min mall av kartong på en spillbit och slår i en rad dyckert precis efter linjen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kartongen kan lyftas av rätt upp.
Linjen var 26mm ur fas. För att få 4mm luft så spänner jag en 21mm tunn list som böjs så att den ligger tätt emot alla spikar.
Logga in
Skapa konto
Därefter stryker jag av med en fin tuschpenna som syns bra när linjen slipas in. Pennan ger ett ungefär 1mm tjockt streck som därmed kommer hamna ca 22 mm från min avritade linje.
Logga in
Skapa konto
Metoden att föra över linjer med hjälp av spikar använder skeppstimmermän för att malla bordsplankor.
Spillbiten blir en mall som följer dörren som den skall bli. Dörrämnet kan då fräsas till exakt form. I det här fallet skall utsidan kläs med ek och insidan skall vara målad. Då enklast att ha dörrkärnan rätt innan ytmaterialen läggs på.
Logga in
Skapa konto
Mvh Findus
Mina föräldrar har tagit ner en rönn, så jag har kunnat bunkra lite svarvämnen som förhoppningsvis ska bli skålar i framtiden. Idag har jag limmat ändträt och hoppas på att det inte ska spricka så mycket.
Tack till alla er som tipsat om att använda silikonpensel med kortklippta strån för att pensla lim, det fungerar hur bra som helst.
Tack till alla er som tipsat om att använda silikonpensel med kortklippta strån för att pensla lim, det fungerar hur bra som helst.
Logga in
Skapa konto
@Dheri
Snyggt och enkelt. Inväntar rapport om hur effektiv den blir.
Mvh Findus
PS. Mitt bygge kan man läsa om här
https://www.byggahus.se/forum/threads/ny-lokal-blir-minisnickeri.326225/page-6
DS
Snyggt och enkelt. Inväntar rapport om hur effektiv den blir.
Mvh Findus
PS. Mitt bygge kan man läsa om här
https://www.byggahus.se/forum/threads/ny-lokal-blir-minisnickeri.326225/page-6
DS