stigen stigen skrev:
Tycke och smak. För mig känns det bättre med full! Tomt känns tråkigt!
Glaset är alltid fullt, bara att hälften är luft..

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Stativet till städet är väl färdigt, mer eller mindre. Funderar om jag ska fixa några hängare på sidan för verktyg eller ej. Och om jag ska göra något med träet, som typ bränna det litet med blåslampa och borsta av.

3fmNLal.jpg

wbIay0y.jpg

0DrGYiM.jpg

• Gilla
MKAR och 17 till
  • Laddar…
Snyggt men jag tror det är för smalt nedtill. Jag har ungefär 40 cm diameter på stabban under städet och någonting mindre skulle kännas vingligt.

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Klarat av en lång första dag med flytt av timmerlada, märkning och det mesta av taket är nu färdigt. Även jag är rätt färdig kände jag när jag klev upp ur sängen.
Märkt gammalt timmer med nummerlappar för återuppbyggnad av lada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktyg och trärester på golvet i en timmerlada under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Snyggt men jag tror det är för smalt nedtill. Jag har ungefär 40 cm diameter på stabban under städet och någonting mindre skulle kännas vingligt.
Jo jag visste om att det är på gränsen, känns dock ganska stabilt. Jag vill städet ska vara mobilt, iallafall tillsvidare. Som det är nu går det enkelt att lägga på en magasinkärra och flytta det.

Funderat på att svetsa fast en 10mm bottenplåt som sticker ut åt alla sidor men då blir det svårare att få den på magasinkärran. Men det kanske kan lösas på annat sätt.

DennisCA DennisCA skrev:
Jo jag visste om att det är på gränsen, känns dock ganska stabilt. Jag vill städet ska vara mobilt, iallafall tillsvidare. Som det är nu går det enkelt att lägga på en magasinkärra och flytta det.

Funderat på att svetsa fast en 10mm bottenplåt som sticker ut åt alla sidor men då blir det svårare att få den på magasinkärran. Men det kanske kan lösas på annat sätt.
Inte säker en magasinkärra ser ut på samma sätt på denna sidan lillpölen men en plåt och sen två-tre ribbor under?+i kanterna. Tillräckligt för att lämmen på kärran ska gå in under plåten ?

Jag googlade ordet och använde det jag trodde svenskarna använde, min magasin kärra ser ut exakt som denna, fast jag hittade den på loppis för ca 250:- och den såg splitterny ut:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...lldragare/magasinskarror/magasinkarra-325007/

Egentligen köpte jag den för den ska bli en gassvetskärra sen så jag kommer ju inte alltid ha den. Men den har varit väldigt praktisk att ha i verkstan.

• Gilla
hampasnöret
  • Laddar…
richardtenggren
Brukar kallas Pirra också :)

richardtenggren richardtenggren skrev:
Brukar kallas Pirra också :)
Eller säckakärra beroende på var man bor i landet. ;)

• Gilla
RmK_71 och 4 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Jag googlade ordet och använde det jag trodde svenskarna använde, min magasin kärra ser ut exakt som denna, fast jag hittade den på loppis för ca 250:- och den såg splitterny ut:
[länk]

Egentligen köpte jag den för den ska bli en gassvetskärra sen så jag kommer ju inte alltid ha den. Men den har varit väldigt praktisk att ha i verkstan.
Om plåten är tillräckligt rejäl tror jag du kan lämna utrymme mellan ribbor under för att få in lämmen som sagt. Är skivan för klen blir det dock inte tillräckligt stumt.

Jag har funderat på att istället integrera ett par hjul i stativet och så ett handtag man kan ta bort, så lutar man stativet så blir det sin egen kärra. Eftersom kärran kommer bli omgjord till nånting annat ändå i framtiden.

P
nanowire nanowire skrev:
Klarat av en lång första dag med flytt av timmerlada, märkning och det mesta av taket är nu färdigt. Även jag är rätt färdig kände jag när jag klev upp ur sängen.
[bild] [bild]
Varje gång ja ser du lägger upp bilder på hikokis 36volt platform ju mer sugen blir ja på att hoppa på tåget :lying: Hur tycker du den står sig mot för andra märken och hikokis 18volt om du provat? Makitas xgt är en farligt kandidat med :thinking:

Här med en passande plåtbit, om jag svetsar fast detta så minskar nog risken att nån puffar omkull det.

TAfXM7b.jpg

• Gilla
Anderscurl och 5 till
  • Laddar…
P pleqtiz skrev:
Varje gång ja ser du lägger upp bilder på hikokis 36volt platform ju mer sugen blir ja på att hoppa på tåget :lying: Hur tycker du den står sig mot för andra märken och hikokis 18volt om du provat? Makitas xgt är en farligt kandidat med :thinking:
Andra märken, förstår inte vad du menar!? :D
De enda 36-voltare jag hårdkört är grästrimmers och tigersågen och jag är nöjd. Tigersågen gjorde slut på drygt två batterier idag och jag tycker inte det märks att den inte har sladd, gissar att det bla beror på pendlingen. Borrskruvdragaren har jag inte märkt ngn skillnad mot motsvarande 18V. Tror dock det kan märkas tex med hålsåg lr grövre metallborrning. De andra maskinerna har jag använt för lite ännu för att uttala mig om.

• Gilla
pleqtiz
  • Laddar…
Köpte ett yxhuvud, trodde det var ett Billnäs men det var ett Kellokoski:
sKHzpIs.jpg

24fpDXN.jpg

5isEges.jpg

Nog ser ögat lite udda ut eller? Jag undrar om yxan är ihopvälld, jag tror den är sannolikt järnkropp med stålegg som är påvälld, men trodde järnkropppen var smidd från en del. Men här ser det lite ut som den är ihopvälld ända från ögat.

• Gilla
RmK_71 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.