3 943 949 läst ·
20 143 svar
3944k läst
20,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Något som inte gick lika bra idag är provkörningen av den här efter att jag fått den på plats.
Dammutsuget som fungerade fint med DeWalten som satt där tidigare, räcker inte till på långa vägar för den här. Så jag måste modifiera utsuget. Gör om, gör rätt..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dammutsuget som fungerade fint med DeWalten som satt där tidigare, räcker inte till på långa vägar för den här. Så jag måste modifiera utsuget. Gör om, gör rätt..
Välkommen in i den oändliga jakten på spån!P P-G H skrev:
Dag
Hittade en ouppackad Tormek 1200 i ett förråd. Det tog ett tag innan jag kom på att jag och svärmorfar (heter det så?) skaffade den för väldigt länge sedan och tänkte slipa allt möjligt. Vi fick aldrig tummen ur och nu finns han inte längre. Fast eftersom jag skrämt bort alla julfirare med min hosta hade jag gott om tid att testa maskinen nu ikväll. Den medföljande DVD'n passade inte i någon kroppsöppning så den slängde jag, men det finns ju internet numera. Efter lite youtubande kände jag mig modig nog och ganska redo.
Att slipa stämjärn och annat rakt fixade jag rätt snabbt, men böjda eggar verkar kräva en vuxen persons inblandning. Min misshandlade fiskarsyxa blev rimligt vass men klart fulare än innan och hacken i eggen om möjligt värre. Svärmorfars gamla yxor däremot - galet vassa och stiliga! Så snart jag blir frisk ska det huggas ved! Massort av ved!
Det här var kul och nu irrar jag runt och letar fler saker att slipa. Jag har tack och lov vett nog att låta bli mina köksknivar, men jag tror allt annat ligger i farozonen för att testas. Inklusive fru, barn och julgran...
Logga in
Skapa konto
Att slipa stämjärn och annat rakt fixade jag rätt snabbt, men böjda eggar verkar kräva en vuxen persons inblandning. Min misshandlade fiskarsyxa blev rimligt vass men klart fulare än innan och hacken i eggen om möjligt värre. Svärmorfars gamla yxor däremot - galet vassa och stiliga! Så snart jag blir frisk ska det huggas ved! Massort av ved!
Det här var kul och nu irrar jag runt och letar fler saker att slipa. Jag har tack och lov vett nog att låta bli mina köksknivar, men jag tror allt annat ligger i farozonen för att testas. Inklusive fru, barn och julgran...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag hade tydligen varit så snäll att tomten förärade mig ett nytt verktyg för köket, en de Buyer stålpanna. Pannan brändes in i två omgångar med rapsolja, salt och potatisskal. Det ska ge en bra start på patinan som hindrar fastbränning.
Sen blev det älgköttbullar som invigning
God fortsättning!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
God fortsättning!
Redigerat:
nanowire skrev:
Jag hade tydligen varit så snäll att tomten förärade mig ett nytt verktyg för köket, en De Buyer stålpanna. Pannan brändes in i två omgångar med rapsolja, salt och potatisskal. Det ska ge en bra start på patinan som hindrar fastbränning.
[bild] [bild] [bild]
[bild] [video]
God fortsättning!
Grattis till det fina verktyget!
Snålvattnet börjar rinna till när videon snurrar!
Dag
Lyllos, själv fick jag strumpor. Iofs Happy Socks Stones Editon..nanowire skrev:
Jag hade tydligen varit så snäll att tomten förärade mig ett nytt verktyg för köket, en de Buyer stålpanna. Pannan brändes in i två omgångar med rapsolja, salt och potatisskal. Det ska ge en bra start på patinan som hindrar fastbränning.
[bild] [bild] [bild]
[bild] [video]
God fortsättning!
K
KjellTimell
Medlem
· Stockholm
· 1 862 inlägg
KjellTimell
Medlem
- Stockholm
- 1 862 inlägg
Har försökt förbättra spånutsuget på Boschen idag. Den levereras ju med en gummifläpp bakom klingan som jag antar ska försöka fånga upp det mesta av spånet som klingan skickar iväg bakåt. Fungerar lika bra som en 26 kronors sedel
Så eftersom jag aldrig haft någon större tro på 26 kronors sedlar heller, gjordes ett litet experiment idag. Här syns hur original gummiflärpen sticker ner bakom bladet. Ser väldigt effektivt ut, eller hur? Över en decimeter ner till sågbordet, och dess läge är konstant, precis som min frustration över detta börjar bli.
Så, i min förtvivlade jakt på det perfekta spånutsuget skruvade jag loss den delen som vi kan döpa till utsuget på sågen.
Ersatte den med en bit 2mm. gummiduk av mer passande storlek, och meckade tillbaka den på sågen.
Originalet till höger och min fantastiska skapelse till vänster! Sedan var det ju bara att skruva tillbaks utsuget på sågen igen och besiktiga skapelsen. Efter att ha beundrat den i 4,5 timme var det så dags för elddopet.
Nu går gummibiten ända ner till bordet, vilket jag i min oändliga visdom tyckte borde lösa mina spånproblem en gång för alla.
Njaaääee, inte riktigt visade det sig. Ljusår bättre, men inte riktigt bra, så nästa steg blir nu att tälja till en likadan manick som killen i den här videon:
God fortsättning på er alla!
Så eftersom jag aldrig haft någon större tro på 26 kronors sedlar heller, gjordes ett litet experiment idag. Här syns hur original gummiflärpen sticker ner bakom bladet. Ser väldigt effektivt ut, eller hur? Över en decimeter ner till sågbordet, och dess läge är konstant, precis som min frustration över detta börjar bli.
Logga in
Skapa konto
Så, i min förtvivlade jakt på det perfekta spånutsuget skruvade jag loss den delen som vi kan döpa till utsuget på sågen.
Ersatte den med en bit 2mm. gummiduk av mer passande storlek, och meckade tillbaka den på sågen.
Logga in
Skapa konto
Originalet till höger och min fantastiska skapelse till vänster! Sedan var det ju bara att skruva tillbaks utsuget på sågen igen och besiktiga skapelsen. Efter att ha beundrat den i 4,5 timme var det så dags för elddopet.
Logga in
Skapa konto
Nu går gummibiten ända ner till bordet, vilket jag i min oändliga visdom tyckte borde lösa mina spånproblem en gång för alla.
Njaaääee, inte riktigt visade det sig. Ljusår bättre, men inte riktigt bra, så nästa steg blir nu att tälja till en likadan manick som killen i den här videon:
Förefaller mycket bättre än en Tormeknanowire skrev:
God fortsättning