Något som inte gick lika bra idag är provkörningen av den här efter att jag fått den på plats.
Bosch geringssåg installerad i verkstad kopplad till otillräckligt dammutsug med böjda slangar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dammutsuget som fungerade fint med DeWalten som satt där tidigare, räcker inte till på långa vägar för den här. Så jag måste modifiera utsuget. Gör om, gör rätt..

• Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
P P-G H skrev:
Något som inte gick lika bra idag är provkörningen av den här efter att jag fått den på plats.
[bild]
Dammutsuget som fungerade fint med DeWalten som satt där tidigare, räcker inte till på långa vägar för den här. Så jag måste modifiera utsuget. Gör om, gör rätt..
Välkommen in i den oändliga jakten på spån!
Dag

stigen stigen skrev:
Dag
Det låter som om det kan kosta flis...

• Haha
  • Gilla
RmK_71 och 3 till
  • Laddar…
Hittade en ouppackad Tormek 1200 i ett förråd. Det tog ett tag innan jag kom på att jag och svärmorfar (heter det så?) skaffade den för väldigt länge sedan och tänkte slipa allt möjligt. Vi fick aldrig tummen ur och nu finns han inte längre. Fast eftersom jag skrämt bort alla julfirare med min hosta hade jag gott om tid att testa maskinen nu ikväll. Den medföljande DVD'n passade inte i någon kroppsöppning så den slängde jag, men det finns ju internet numera. Efter lite youtubande kände jag mig modig nog och ganska redo.

Oanvänd Tormek 1200 slipmaskin för verktyg, monterad på träbänk i ett förråd.
Skapa konto

Att slipa stämjärn och annat rakt fixade jag rätt snabbt, men böjda eggar verkar kräva en vuxen persons inblandning. Min misshandlade fiskarsyxa blev rimligt vass men klart fulare än innan och hacken i eggen om möjligt värre. Svärmorfars gamla yxor däremot - galet vassa och stiliga! Så snart jag blir frisk ska det huggas ved! Massort av ved!

Det här var kul och nu irrar jag runt och letar fler saker att slipa. Jag har tack och lov vett nog att låta bli mina köksknivar, men jag tror allt annat ligger i farozonen för att testas. Inklusive fru, barn och julgran...

Tre använt utseende yxor med olika grad av slitage och rost ligger på en ljus träyta.
Skapa konto

Slipade yxor med vassa eggar och slitage på skaften placerade på ett arbetsbord.
Skapa konto

• Gilla
Joacimz och 11 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Jag googlade men förstod ändå inte? Surfix verkar vara en oljeapplikator men någon olja hittade jag inte att dom hade.

Vad är det du tycker är krångligt med appliceringen av Osmo?
Ger den här videon mer tydlighet?

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Cheesen
Tomten passerade Ikea på vägen till oss... Såhär fick det bli i sonens rum
Före:
Ny inredning i sonens rum med ett högt vitt skåp och en tom hylla mot en grön vägg.
Skapa konto

Efter:
Vit förvaringsmöbel med hyllor och lådor i ett barnrum, med böcker och leksaker.
Skapa konto

• Gilla
bulleribock och 4 till
  • Laddar…
Jag hade tydligen varit så snäll att tomten förärade mig ett nytt verktyg för köket, en de Buyer stålpanna. Pannan brändes in i två omgångar med rapsolja, salt och potatisskal. Det ska ge en bra start på patinan som hindrar fastbränning.
En ny de Buyer stålpanna på en Husqvarna spis bredvid andra köksredskap och en gammal kastrull.
Skapa konto
Stekpanna av stål med inbrända potatisskal och salt används för att bygga patina.
Skapa konto
Ny de Buyer stålpanna med bränd-in patina används för tillagning av älgköttbullar på spis.
Skapa konto

Sen blev det älgköttbullar som invigning :)
Ny de Buyer stålpanna inbränd med rapsolja på spisen bredvid en skål med älgfärs.
Skapa konto

God fortsättning!

Redigerat:
  • Gilla
RmK_71 och 9 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Jag hade tydligen varit så snäll att tomten förärade mig ett nytt verktyg för köket, en De Buyer stålpanna. Pannan brändes in i två omgångar med rapsolja, salt och potatisskal. Det ska ge en bra start på patinan som hindrar fastbränning.
[bild] [bild] [bild]

[bild] [video]

God fortsättning!

Grattis till det fina verktyget!
Snålvattnet börjar rinna till när videon snurrar!
Dag

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Lite byggfix på lugn halvfart. Skruvar ankarkrokar i kapprummet vilket gör underverk för användbarheten.
Kapprum med nyinstallerade ankarkrokar under ett fönster, bredvid en bordsyta med en skruvdragare.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Jag hade tydligen varit så snäll att tomten förärade mig ett nytt verktyg för köket, en de Buyer stålpanna. Pannan brändes in i två omgångar med rapsolja, salt och potatisskal. Det ska ge en bra start på patinan som hindrar fastbränning.
[bild] [bild] [bild]

[bild] [video]

God fortsättning!
Lyllos, själv fick jag strumpor. Iofs Happy Socks Stones Editon..

Hemmakatten
stigen stigen skrev:
Dag
Tycker man läser titt som tätt om olika dammsugare för spån. Är det ingen som tänkt på att skapa en egen tråd bara för spånsugare?

K
Fixat ett slitet triss-säte i handtaget till kakelskäraren.

• Reparerat handtag på en kakelskärare med ett nytt triss-säte monterat.
    Skapa konto
  • Reparerat handtag på kakelskärare med ny triss och synligt slitage på röd och blå yta.
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Har försökt förbättra spånutsuget på Boschen idag. Den levereras ju med en gummifläpp bakom klingan som jag antar ska försöka fånga upp det mesta av spånet som klingan skickar iväg bakåt. Fungerar lika bra som en 26 kronors sedel:thinking:
Så eftersom jag aldrig haft någon större tro på 26 kronors sedlar heller, gjordes ett litet experiment idag. Här syns hur original gummiflärpen sticker ner bakom bladet. Ser väldigt effektivt ut, eller hur? Över en decimeter ner till sågbordet, och dess läge är konstant, precis som min frustration över detta börjar bli.
Bosch geringssåg med modifierat spånutsug och gummiduk monterat närmare sågbordet.
Skapa konto

Så, i min förtvivlade jakt på det perfekta spånutsuget skruvade jag loss den delen som vi kan döpa till utsuget på sågen.
Ersatte den med en bit 2mm. gummiduk av mer passande storlek, och meckade tillbaka den på sågen.
Gummifläpp och modifiering för spånutsug på såg, vid ett sågbord med spånröret till höger.
Skapa konto

Originalet till höger och min fantastiska skapelse till vänster! Sedan var det ju bara att skruva tillbaks utsuget på sågen igen och besiktiga skapelsen. Efter att ha beundrat den i 4,5 timme var det så dags för elddopet.
Förbättrad spånutsugsdel installerad bakom röd cirkelsågs klinga, sträcker sig ner mot sågbordet.
Skapa konto

Nu går gummibiten ända ner till bordet, vilket jag i min oändliga visdom tyckte borde lösa mina spånproblem en gång för alla.
Njaaääee, inte riktigt visade det sig. Ljusår bättre, men inte riktigt bra, så nästa steg blir nu att tälja till en likadan manick som killen i den här videon:
God fortsättning på er alla!

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:

God fortsättning!
Förefaller mycket bättre än en Tormek(y)

God fortsättning

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.