Gjorde några verktygshållare för fräsgrejerna som kom med FP2an. Jag återanvände en gammal fraktlåda som hylla. Borra några hål, slipa och lacka och det blev väl helt bra.

xIlsZYn.jpg

c9we5aP.jpg

Bild kvalitén blev lite sketen dock, lite mörkt i verkstan.

• Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
Bygger mig ett plank kring soptunnorna så dem inte välter. Jag letar vankantat virke men har svårt att hitta i närheten av att Norrköping. Någon som har koll var det kan finnas?
Pågående bygge av ett trähägn för soptunnor, verktyg inklusive skottkärra syns i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Använda verktyg :
Handsåg, skruvdragare, slagskruvdragare, tvinga, vattenpass och min trotjänare på gården, skottkärran som är så stadig att man kan använda den som arbetsbord! Älskar dessutom dom rundade handtagen.
En skottkärra används som arbetsbord för verktyg vid byggande av plank. Handsåg, skruvdragare och tving på virke syns.
Skapa konto

• Gilla
Pysslarn och 6 till
  • Laddar…
S
FreQa FreQa skrev:
Bygger mig ett plank kring soptunnorna så dem inte välter. Jag letar vankantat virke men har svårt att hitta i närheten av att Norrköping. Någon som har koll var det kan finnas?
[bild]
Använda verktyg :
Handsåg, skruvdragare, slagskruvdragare, tvinga, vattenpass och min trotjänare på gården, skottkärran som är så stadig att man kan använda den som arbetsbord! Älskar dessutom dom rundade handtagen.
[bild]
Du kan testa med Mårhult såg i Vånga.

S sinuslinus skrev:
Du kan testa med Mårhult såg i Vånga.
Har någon tagit över efter gubben?

En skylt som skall ersätta en handskriven lapp.
Tredimensionell skylt med texten "ÄGG BOD" i gula bokstäver och illustration av vita ägg i en gul korg mot grön bakgrund.
Skapa konto

• Gilla
fremax och 13 till
  • Laddar…
Nyttjat lite spillbitar.
Träspillbit placerad på kanten av en rostfri diskbänk med en diskho och diverse diskredskap.
Skapa konto
Träspillbitar och skruvar på grått tygunderlag, byggmaterial återanvänt för projekt.
Skapa konto
Hemmagjord slipställning av träbitar med slipsvamp i köksvask.
Skapa konto

• Gilla
Pysslarn och 4 till
  • Laddar…
Spjäll till spånsugssystemet.

DaA9s58.jpg

k8CqskD.jpg

Fz5IVpP.jpg

Blev tre stycken, den ena är av annorlunda design eftersom den ska monteras på filterlådan och där är det för litet rum för den andra typen.

• Gilla
Skooda och 9 till
  • Laddar…
Hjälper min bror att bygga ny botten på balvagnen, fick ta med min cirkelsåg för pappas kvalitetssåg från Bruksbo hade bara 140mm klinga så den gick inte igenom 45mm regeln på en vända. Makita cirkelsåg i verktygslåda använd för att bygga botten på en balvagn.
Skapa konto
Renovering av balvagn med ny botten av träreglar, i ett lantligt lagerutrymme med en röd teleskoplastare i bakgrunden.
Skapa konto

Hade lite publik till jobbet också Kor som betraktar genom en metallgrind i en ladugård, med halm på marken.
Skapa konto
En liten hund sitter på en dammig verkstadsgolv med halmstrån, ser på kameran.
Skapa konto

• Gilla
bulleribock och 3 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Nyttjat lite spillbitar.
Lite nyfiken blir jag ju på om osthyveln användes för att justera kilarna eller om det var den som skulle brynas?

På ämnet osthyvel så har jag förresten en liten anekdot: En kompis råkade ha en osthyvel med sig vid ett besök i min verkstad. Frågan kom upp om det går att bryna en sådan och jag tyckte att det går naturligtvis. Jag tog några tag med ett diamantbryne i kreditkortsformat som jag har för att putsa upp frässtålen med. Jag hade velat ha en bild på kompisens min när jag sedan hyvlade av en skiva på en bit MDF. Ännu bättre blev det när han själv skulle testa, tog i ordentligt och satte osthyveln i tummen. :D

• Gilla
  • Haha
  • Wow
-RB- och 7 till
  • Laddar…
Inte så många verktyg men ett spett, en spade och så rengöring med stålborste.

Slet som ett djur för att flytta detta aset 15 meter och ha som trappsteg in till nya snickarboden. Gissar på att den väger närmare 200kg men har inte räknat på det. 125x30x18cm är den iaf, solid bohuslänsk granit.
Stor bohuslänsk granitsten på gräsmatta avsedd som trappsteg, med en studsmatta i bakgrunden.
Skapa konto
Stor bohuslänsk granitsten avsedd som trappsteg, upplyft på träklossar på en gräsmatta framför en byggnad.
Skapa konto
Stor bohuslänsk granitsten avsedd som trappsteg på gräs, med verktyg synliga i bakgrunden.
Skapa konto

Fick dit den till slut iaf! Centrerad och i våg!
Stor granitsten använd som trappsteg framför dörr till vit snickarbod, omgivet av grus och gräs.
Skapa konto

• Gilla
kashieda och 20 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:

Slet som ett djur för att flytta detta aset 15 meter och ha som trappsteg in till nya snickarboden. Gissar på att den väger närmare 200kg men har inte räknat på det. 125x30x18cm är den iaf, solid bohuslänsk granit.
[bild] [bild] [bild]

[bild]
Med tanke på att mina 14*45*100 Vägde 140kg borde det där ligga strax norr om det :)

Bra jobbat!
Och snyggt blev det också, riktigt snyggt. Som resten av din snickarbod.

V vectrex skrev:

[bild] [bild] [bild]

[bild]
Du får skaffa ett par kantstensaxar så går det liite lättare nästa gång något liknande ska flyttas;)

H
V vectrex skrev:

[bild] [bild] [bild]

[bild]
Precis ett sånt Granit-steg är jag på jakt efter :) Är det Blocket som är bästa stället att finna? Sökt runt i några dagar på nätet - bortsett från nyhuggen från typ St Erik för flera tusen har jag haft dåligt med träffar...

AXS
H Haget skrev:
Precis ett sånt Granit-steg är jag på jakt efter :) Är det Blocket som är bästa stället att finna? Sökt runt i några dagar på nätet - bortsett från nyhuggen från typ St Erik för flera tusen har jag haft dåligt med träffar...
Jag fick köpa från kyrkogården. Har kantsten från en grav och polerade granitskivor från en gång. Billigt.

• Gilla
Haget
  • Laddar…
H
AXS AXS skrev:
Jag fick köpa från kyrkogården. Har kantsten från en grav och polerade granitskivor från en gång. Billigt.
Bra tips, tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.