4 131 705 läst ·
21 112 svar
4132k läst
21,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Gjorde några verktygshållare för fräsgrejerna som kom med FP2an. Jag återanvände en gammal fraktlåda som hylla. Borra några hål, slipa och lacka och det blev väl helt bra.

Bild kvalitén blev lite sketen dock, lite mörkt i verkstan.

Bild kvalitén blev lite sketen dock, lite mörkt i verkstan.
Bygger mig ett plank kring soptunnorna så dem inte välter. Jag letar vankantat virke men har svårt att hitta i närheten av att Norrköping. Någon som har koll var det kan finnas?
Använda verktyg :
Handsåg, skruvdragare, slagskruvdragare, tvinga, vattenpass och min trotjänare på gården, skottkärran som är så stadig att man kan använda den som arbetsbord! Älskar dessutom dom rundade handtagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Använda verktyg :
Handsåg, skruvdragare, slagskruvdragare, tvinga, vattenpass och min trotjänare på gården, skottkärran som är så stadig att man kan använda den som arbetsbord! Älskar dessutom dom rundade handtagen.
Logga in
Skapa konto
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 025 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 025 inlägg
Du kan testa med Mårhult såg i Vånga.FreQa skrev:
Bygger mig ett plank kring soptunnorna så dem inte välter. Jag letar vankantat virke men har svårt att hitta i närheten av att Norrköping. Någon som har koll var det kan finnas?
[bild]
Använda verktyg :
[bild]
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Hjälper min bror att bygga ny botten på balvagnen, fick ta med min cirkelsåg för pappas kvalitetssåg från Bruksbo hade bara 140mm klinga så den gick inte igenom 45mm regeln på en vända.
Hade lite publik till jobbet också
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hade lite publik till jobbet också
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Lite nyfiken blir jag ju på om osthyveln användes för att justera kilarna eller om det var den som skulle brynas?Frustrator skrev:
På ämnet osthyvel så har jag förresten en liten anekdot: En kompis råkade ha en osthyvel med sig vid ett besök i min verkstad. Frågan kom upp om det går att bryna en sådan och jag tyckte att det går naturligtvis. Jag tog några tag med ett diamantbryne i kreditkortsformat som jag har för att putsa upp frässtålen med. Jag hade velat ha en bild på kompisens min när jag sedan hyvlade av en skiva på en bit MDF. Ännu bättre blev det när han själv skulle testa, tog i ordentligt och satte osthyveln i tummen.
Inte så många verktyg men ett spett, en spade och så rengöring med stålborste.
Slet som ett djur för att flytta detta aset 15 meter och ha som trappsteg in till nya snickarboden. Gissar på att den väger närmare 200kg men har inte räknat på det. 125x30x18cm är den iaf, solid bohuslänsk granit.
Fick dit den till slut iaf! Centrerad och i våg!
Slet som ett djur för att flytta detta aset 15 meter och ha som trappsteg in till nya snickarboden. Gissar på att den väger närmare 200kg men har inte räknat på det. 125x30x18cm är den iaf, solid bohuslänsk granit.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Med tanke på att mina 14*45*100 Vägde 140kg borde det där ligga strax norr om detV vectrex skrev:Inte så många verktyg men ett spett, en spade och så rengöring med stålborste.
[bild] [bild] [bild]
[bild]
Bra jobbat!
Och snyggt blev det också, riktigt snyggt. Som resten av din snickarbod.
Du får skaffa ett par kantstensaxar så går det liite lättare nästa gång något liknande ska flyttasV vectrex skrev:Inte så många verktyg men ett spett, en spade och så rengöring med stålborste.
[bild] [bild] [bild]
[bild]
Precis ett sånt Granit-steg är jag på jakt efterV vectrex skrev:Inte så många verktyg men ett spett, en spade och så rengöring med stålborste.
[bild] [bild] [bild]
[bild]
Jag fick köpa från kyrkogården. Har kantsten från en grav och polerade granitskivor från en gång. Billigt.H Haget skrev: