3 500 670 läst · 18 582 svar
3501k läst
18,6k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 552 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 552 inlägg
Har påbörjat ett par hyllor som ska stå på var sin sida om en öppning mellan två rum. Gavlar under framtagning. Paret till vänster känns klara för målning/ytbehandling innan urtag för 8 hyllplan och rygg görs. Ca 215 cm höga.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.thomann.de/se/hq_percussion_rfbass_bass_pedal_practice_pad.htm
1300kr?? Nä detta kan jag göra själv
Tror ni att musmattan räknade med att någon gång sadla om från datorbranschen till musikbranschen?
Kartong+musmatta+det enda öppnade limmet jag hade=kladdig macka
Den får
1/10 i utseende
10/10 i funktion
1300kr/1300kr i sparade pengar
Tråkiga Teamsmöten blev 42% roligare
1300kr?? Nä detta kan jag göra själv

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Tror ni att musmattan räknade med att någon gång sadla om från datorbranschen till musikbranschen?

Logga in
Skapa konto
Kartong+musmatta+det enda öppnade limmet jag hade=kladdig macka

Logga in
Skapa konto
Den får
1/10 i utseende
10/10 i funktion
1300kr/1300kr i sparade pengar
Tråkiga Teamsmöten blev 42% roligare
Självbyggare
· Stockholm
· 9 954 inlägg
Update: Fick hem delarna från Reservdelaronline.se och det var rätt.R Robert-san01 skrev:
Efter 1h trixande med den där jäkla fjädern så går det nu åter att starta med snöret. 🙂
Kostnad:119kr inkl moms och frakt + lite svordomar och en massa rött fett på fingrarna.
Redigerat:
Har platsbyggd förvaring i groventren ink skjutdörrar. I en del av detta ska jag ha öppna hyllor för mc-hjälmar och nu har jag fått dessa klara. För att kunna fräsa uttagen för monteringsvinklar försänkt behövdes en fräsjigg, byggd på enklaste vis. Jiggen fick ett längdstopp också, så det inte går att göra fel…

Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Hoppat lite mellan olika "projekt" Började i höstas bättra på spånhanteringen i bordssågen och hoppade under jul/nyårsledigheten bygga lite högtalare. Under bygget insåg jag att det ju hade varit skönt med en bords/justersåg. När jag insåg att högtalarna inte skulle bli klara till nyår blev det lite paus i projektet.
Nu är jag åter på spånhateringen. Har lite modeller och en idé jag tror på. Dock är jag lite fundersam över fastsättning. Först tänkte jag sätta allt i befintligt fäste. Lösningen kommer bestå av en fast ovandel och en underdel som går med klingan. Allt måste också kunna vinklas med klingan när man vinklar den.
Inser dock att original-fästet" roterar" vid höjdjustering av klingan. Klyvkniven rör sig ju dock linjärt och tillåter att undre delen av skyddet rör sig närmare bordet.
Lutar därför nu mot att jag fäster rörliga delen av skyddet i staget som håller klyvkniven.
Fasta delen kanske får "gångjärn" upptill och spår i nederdelen så att två plattor hela tiden sluter tätt mot nedre skyddet där dammupptagningen är.
Nu är jag åter på spånhateringen. Har lite modeller och en idé jag tror på. Dock är jag lite fundersam över fastsättning. Först tänkte jag sätta allt i befintligt fäste. Lösningen kommer bestå av en fast ovandel och en underdel som går med klingan. Allt måste också kunna vinklas med klingan när man vinklar den.
Inser dock att original-fästet" roterar" vid höjdjustering av klingan. Klyvkniven rör sig ju dock linjärt och tillåter att undre delen av skyddet rör sig närmare bordet.
Lutar därför nu mot att jag fäster rörliga delen av skyddet i staget som håller klyvkniven.
Fasta delen kanske får "gångjärn" upptill och spår i nederdelen så att två plattor hela tiden sluter tätt mot nedre skyddet där dammupptagningen är.
Trevligt, ska bli kul att se hur det funkar. Jag valde att inte ha ett som rör sig upp/ner med klingan för att inte få ett glapp upptill när klingan är lågt ner, men det får du ju inte heller i så fall. Det flyger fortfarande ut en del damm längst upp under bordet (innanför kåpan vid makeringen för vinkel på klingan), ska försöka få till nån bättre barriär där. Stryper flödet lite vid klingskyddet ovanför klingan också då jag inte fixat 100 mm stos där ännu, det påverkar förmodligen även här.J JFrisk skrev:
Mitt är fäst i två punkter (föregående ägare har gjort gängade hål där).

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Bra med lite nya infallsvinklar! Ditt övre hål har jag också(oklart om det är gängat) det nedre saknar jag och den delen ser annorlunda ut på min såg (W59 kombimaskin, säkert annan återgång).
Jag försöker få det så tight som möjligt kring klingan för att få högt flöde och kunna köra med dammsugare istället för spånsug. Men är ju lite besvärligt att få till något som fungerar med höjdjustering och vinkling, får se om det fungerar. En fast punkt behöver jag ju också för övre halvan.
Utöver att det ska följa med i både höjd och vinkeljustering är det ju fördelaktigt om det inte kolliderar med klyvkniven och att man även kommer åt att montera i en klinga när man satt skyddet på plats...
Jag försöker få det så tight som möjligt kring klingan för att få högt flöde och kunna köra med dammsugare istället för spånsug. Men är ju lite besvärligt att få till något som fungerar med höjdjustering och vinkling, får se om det fungerar. En fast punkt behöver jag ju också för övre halvan.
Utöver att det ska följa med i både höjd och vinkeljustering är det ju fördelaktigt om det inte kolliderar med klyvkniven och att man även kommer åt att montera i en klinga när man satt skyddet på plats...
Tycker jiggen gjorde sitt jobb rätt hyggligt. Detta är ju en försänkning som inte syns i praktiken.MathiasS skrev:
Har platsbyggd förvaring i groventren ink skjutdörrar. I en del av detta ska jag ha öppna hyllor för mc-hjälmar och nu har jag fått dessa klara. För att kunna fräsa uttagen för monteringsvinklar försänkt behövdes en fräsjigg, byggd på enklaste vis. Jiggen fick ett längdstopp också, så det inte går att göra fel…
[bild]

Logga in
Skapa konto

Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 619 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 619 inlägg
En av dom första sakerna jag gjorde med svarven var att spänna upp denna pryl i rätt position för lödning men det det blev inte läge att få löda förrän strax före jul då jag fick nyttja en gassvets och idag har jag sytt ihop det. Skruven var böjd så jag antar att det är så enkelt att den blev överdragen så den gick av.
Blev inte nöjd med sexkanthuvet men gängan är W 3/8" så det kryllar inte direkt med alternativ men något var tvunget att göras och jag valde att para ihop den nya skruven med huvudet från originalskruven, detta fyrkantshuvud finns på flera andra ställen på svarven så att behålla det och inte blanda in en M-gänga i det hela kändes rätt.
Svarvade av det som inte behövdes, slog en m4 gänga och limmade med loctite. Skulle det inte bli överdrivet starkt så gör det ingenting då det nästan räcker med handkraft för att låsa denna.
Jag vet inte riktigt om detta är ett symtom av att allt blir ett svarvprojekt för att jag har en eller om det faktiskt behövs en svarv för att laga en
, aja nu har jag i alla fall matning för nästa gång jag hittar på att jag behöver svarva.

Logga in
Skapa konto
Blev inte nöjd med sexkanthuvet men gängan är W 3/8" så det kryllar inte direkt med alternativ men något var tvunget att göras och jag valde att para ihop den nya skruven med huvudet från originalskruven, detta fyrkantshuvud finns på flera andra ställen på svarven så att behålla det och inte blanda in en M-gänga i det hela kändes rätt.
Svarvade av det som inte behövdes, slog en m4 gänga och limmade med loctite. Skulle det inte bli överdrivet starkt så gör det ingenting då det nästan räcker med handkraft för att låsa denna.

Logga in
Skapa konto
Jag vet inte riktigt om detta är ett symtom av att allt blir ett svarvprojekt för att jag har en eller om det faktiskt behövs en svarv för att laga en

Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Japp, det var rätt knöligt att få till det med allt som ska tas hänsyn till. Även att den inte ska ta i väggen när man vinklar klingan. Klyvkniven gjorde jag en skåra för i bakre delen, så den tar inte i.J JFrisk skrev:Bra med lite nya infallsvinklar! Ditt övre hål har jag också(oklart om det är gängat) det nedre saknar jag och den delen ser annorlunda ut på min såg (W59 kombimaskin, säkert annan återgång).
Ett sätt att ”gera” mot befintlig list.
En ny vägg har kapat befintlig sockel.
Ritade av listen och har gjort ny list återstår att sätta dit den på ett sätt som ser bra ut.
Sågat av den släta delen med stum passning. Den profilerade delen försöker jag skära till någotsånär. Behöver inte vara perfekt.
Har inte huggit helt rakt. Vinklat in mejslarna för att få tätast ytterst.
Efter några test med infilning medelst filar och sandpapper senare så passar det bra nog.
Fogar inte denna gång. Det finns proffsmålare på plats. De vill göra själva.
Mvh Findus

Logga in
Skapa konto
Ritade av listen och har gjort ny list återstår att sätta dit den på ett sätt som ser bra ut.
Sågat av den släta delen med stum passning. Den profilerade delen försöker jag skära till någotsånär. Behöver inte vara perfekt.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Efter några test med infilning medelst filar och sandpapper senare så passar det bra nog.

Logga in
Skapa konto
Mvh Findus
Snyggt förkroppat!findus42 skrev:
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Mvh Findus
Har aldrig provat det själv. Men det känns som ett av de bättre sätten att möta lister i hörn.
Jag provade att förkroppa en golvsockel för första gången i helgen.
Blev rätt bra men jag kunde inte komma underfund med om man kan undvika att den förkroppade sockelbiten reser sig från golvet iom den vilar lite mot den mötande biten?
Blev rätt bra men jag kunde inte komma underfund med om man kan undvika att den förkroppade sockelbiten reser sig från golvet iom den vilar lite mot den mötande biten?
Snyggt, men är det där inte att gå över ån efter vatten? Varför förkroppade du inte som man brukar göra, dvs att först gera snittet och sedan bara följa linjen med en för ändamålet lämplig såg? Ingen gersåg på plats? Din metod ser ju onödigt krånglig och tidsödande ut.findus42 skrev:
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Mvh Findus