M
Har påbörjat ett par hyllor som ska stå på var sin sida om en öppning mellan två rum. Gavlar under framtagning. Paret till vänster känns klara för målning/ytbehandling innan urtag för 8 hyllplan och rygg görs. Ca 215 cm höga.
Två långa träpaneler på ett arbetsbord, färdiga för målning. Detaljerade träfibrer synliga, med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
cpalm och 5 till
  • Laddar…
M
Så här är det tänkt att bli

3D-design av hyllor och förvaringsenhet, monterade på en vägg med flera hyllplan. Sketchup-projekt i SketchUp Make 2017.
Skapa konto

• Gilla
13th Marine och 11 till
  • Laddar…
https://www.thomann.de/se/hq_percussion_rfbass_bass_pedal_practice_pad.htm

1300kr?? Nä detta kan jag göra själv
Hemgjord bastrumpedal av en Iron Cobra-pedal på en bordsyta tillsammans med verktyg som hammare och slipmaskin.
Skapa konto

Träbräda fixerad i ett skruvstäd med ett stämjärn som skär ett urtag, omgivande verktyg och skyddshandskar syns i bakgrunden.
Skapa konto

Cirkelsågstation med en träbit i arbetsrummet, omgiven av sågspån och verktyg.
Skapa konto

En hemmagjord bass peddel övningsdyna av trä och musmatta på arbetsbänk med verktyg, inklusive borrmaskin och slipmaskin.
Skapa konto

Hemgjord praktikplatta för baskagge gjord av musmatta och kartong, utskuren i halv cirkel med sax och limtub synliga på arbetsbänk.
Skapa konto

Tror ni att musmattan räknade med att någon gång sadla om från datorbranschen till musikbranschen?
Hemgjort baspedal-övningsplatta i tving med kartong och musmatta, Bostik limtub i förgrunden.
Skapa konto

Kartong+musmatta+det enda öppnade limmet jag hade=kladdig macka
Trumbaspedal av märket Iron Cobra ansluten till en hemgjord bastrumplatta av trä, placerad på ett golv med matta.
Skapa konto

Den får
1/10 i utseende
10/10 i funktion
1300kr/1300kr i sparade pengar
Tråkiga Teamsmöten blev 42% roligare

• Gilla
  • Haha
TriNitro och 21 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Kört sönder snöslungan. 😥

Inte helt lätt att få fram vad som passar vad när B&S har 10 000 modeller.

[bild]
Update: Fick hem delarna från Reservdelaronline.se och det var rätt.

Efter 1h trixande med den där jäkla fjädern så går det nu åter att starta med snöret. 🙂

Kostnad:119kr inkl moms och frakt + lite svordomar och en massa rött fett på fingrarna.

Redigerat:
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Har platsbyggd förvaring i groventren ink skjutdörrar. I en del av detta ska jag ha öppna hyllor för mc-hjälmar och nu har jag fått dessa klara. För att kunna fräsa uttagen för monteringsvinklar försänkt behövdes en fräsjigg, byggd på enklaste vis. Jiggen fick ett längdstopp också, så det inte går att göra fel…

Fräsjigg för försänkta monteringsvinklar i trä, med en fastsatt gul fräs och hålad träpanel på arbetsbänk.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Rickard. och 9 till
  • Laddar…
Hoppat lite mellan olika "projekt" Började i höstas bättra på spånhanteringen i bordssågen och hoppade under jul/nyårsledigheten bygga lite högtalare. Under bygget insåg jag att det ju hade varit skönt med en bords/justersåg. När jag insåg att högtalarna inte skulle bli klara till nyår blev det lite paus i projektet.

Nu är jag åter på spånhateringen. Har lite modeller och en idé jag tror på. Dock är jag lite fundersam över fastsättning. Först tänkte jag sätta allt i befintligt fäste. Lösningen kommer bestå av en fast ovandel och en underdel som går med klingan. Allt måste också kunna vinklas med klingan när man vinklar den.

Inser dock att original-fästet" roterar" vid höjdjustering av klingan. Klyvkniven rör sig ju dock linjärt och tillåter att undre delen av skyddet rör sig närmare bordet.

Lutar därför nu mot att jag fäster rörliga delen av skyddet i staget som håller klyvkniven.

Fasta delen kanske får "gångjärn" upptill och spår i nederdelen så att två plattor hela tiden sluter tätt mot nedre skyddet där dammupptagningen är.

• Närbild av en bordssågs mekanism med rörliga delar och metallfästen under arbete med spånhantering.
    Skapa konto
  • Närbild av en bordssågs konstruktion med metallgäng och en vit plastdetalj, del av en spånhanteringslösning för dammupptagning.
    Skapa konto
  • 3D-modell av ett dammskydd för bordssåg, med fast ovandel och rörlig underdel som kan justeras med klingan för optimal spånhantering.
    Skapa konto
  • Gilla
nanowire och 8 till
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Nu är jag åter på spånhateringen. Har lite modeller och en idé jag tror på. Dock är jag lite fundersam över fastsättning.
Trevligt, ska bli kul att se hur det funkar. Jag valde att inte ha ett som rör sig upp/ner med klingan för att inte få ett glapp upptill när klingan är lågt ner, men det får du ju inte heller i så fall. Det flyger fortfarande ut en del damm längst upp under bordet (innanför kåpan vid makeringen för vinkel på klingan), ska försöka få till nån bättre barriär där. Stryper flödet lite vid klingskyddet ovanför klingan också då jag inte fixat 100 mm stos där ännu, det påverkar förmodligen även här.

Mitt är fäst i två punkter (föregående ägare har gjort gängade hål där).
Bild av en grön metallkonstruktion under ett bord, med två gängade hål markerade i rött, visar monteringsdetaljer och mekanik.
Skapa konto

Metallkåpa under ett bord med anslutna flexibla rör, del av en sågmaskin, synlig markeringslinje vid vinkeljustering av klingan.
Skapa konto

• Gilla
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
Bra med lite nya infallsvinklar! Ditt övre hål har jag också(oklart om det är gängat) det nedre saknar jag och den delen ser annorlunda ut på min såg (W59 kombimaskin, säkert annan återgång).

Jag försöker få det så tight som möjligt kring klingan för att få högt flöde och kunna köra med dammsugare istället för spånsug. Men är ju lite besvärligt att få till något som fungerar med höjdjustering och vinkling, får se om det fungerar. En fast punkt behöver jag ju också för övre halvan.

Utöver att det ska följa med i både höjd och vinkeljustering är det ju fördelaktigt om det inte kolliderar med klyvkniven och att man även kommer åt att montera i en klinga när man satt skyddet på plats...

• Närbild av en del av en kombimaskin W59, med en fästanordning och en metallskruv. Detaljerad vy över maskinens komponenter.
    Skapa konto
  • Gilla
pinec0ne
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Har platsbyggd förvaring i groventren ink skjutdörrar. I en del av detta ska jag ha öppna hyllor för mc-hjälmar och nu har jag fått dessa klara. För att kunna fräsa uttagen för monteringsvinklar försänkt behövdes en fräsjigg, byggd på enklaste vis. Jiggen fick ett längdstopp också, så det inte går att göra fel…

[bild]
Tycker jiggen gjorde sitt jobb rätt hyggligt. Detta är ju en försänkning som inte syns i praktiken.

Försänkt hål i träskiva, del av byggprojekt.
Skapa konto

• Gilla
nino och 7 till
  • Laddar…
Rickard.
En av dom första sakerna jag gjorde med svarven var att spänna upp denna pryl i rätt position för lödning men det det blev inte läge att få löda förrän strax före jul då jag fick nyttja en gassvets och idag har jag sytt ihop det. Skruven var böjd så jag antar att det är så enkelt att den blev överdragen så den gick av.
Bild på en äldre svarv där ett reparerat fäste med skruv och mutter syns. Skadan har lötts ihop och gängorna justerats för användning.
Skapa konto

Blev inte nöjd med sexkanthuvet men gängan är W 3/8" så det kryllar inte direkt med alternativ men något var tvunget att göras och jag valde att para ihop den nya skruven med huvudet från originalskruven, detta fyrkantshuvud finns på flera andra ställen på svarven så att behålla det och inte blanda in en M-gänga i det hela kändes rätt.
Svarvade av det som inte behövdes, slog en m4 gänga och limmade med loctite. Skulle det inte bli överdrivet starkt så gör det ingenting då det nästan räcker med handkraft för att låsa denna.

Närbild av en svarv med en gängad skruv infäst i chucken; intill en bild av en bearbetad mutter med rund bricka.
Skapa konto

Jag vet inte riktigt om detta är ett symtom av att allt blir ett svarvprojekt för att jag har en eller om det faktiskt behövs en svarv för att laga en :thinking:, aja nu har jag i alla fall matning för nästa gång jag hittar på att jag behöver svarva.
En bild av en modifierad skruv med sexkanthuvud bredvid mekanisk utrustning, visas efter reparation och anpassning för svarvprojekt.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Garderobssnickarn och 12 till
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Bra med lite nya infallsvinklar! Ditt övre hål har jag också(oklart om det är gängat) det nedre saknar jag och den delen ser annorlunda ut på min såg (W59 kombimaskin, säkert annan återgång).

Jag försöker få det så tight som möjligt kring klingan för att få högt flöde och kunna köra med dammsugare istället för spånsug. Men är ju lite besvärligt att få till något som fungerar med höjdjustering och vinkling, får se om det fungerar. En fast punkt behöver jag ju också för övre halvan.

Utöver att det ska följa med i både höjd och vinkeljustering är det ju fördelaktigt om det inte kolliderar med klyvkniven och att man även kommer åt att montera i en klinga när man satt skyddet på plats...
Japp, det var rätt knöligt att få till det med allt som ska tas hänsyn till. Även att den inte ska ta i väggen när man vinklar klingan. Klyvkniven gjorde jag en skåra för i bakre delen, så den tar inte i.

• Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Ett sätt att ”gera” mot befintlig list.
En ny vägg har kapat befintlig sockel.
Hörnet av ett rum med nymonterad och tillpassad golvlist på träparkettgolv.
Skapa konto

Ritade av listen och har gjort ny list återstår att sätta dit den på ett sätt som ser bra ut.
Sågat av den släta delen med stum passning. Den profilerade delen försöker jag skära till någotsånär. Behöver inte vara perfekt.
Närbild av en trälist på en arbetsbänk, med två mejslar ovanpå. Listen är delvis skuren för att passa mot en annan list.
Skapa konto

Har inte huggit helt rakt. Vinklat in mejslarna för att få tätast ytterst.
Snedsågad vit list på träbord, visar precisionsarbetet med att anpassa profilerad list för att passa mot en befintlig vägg och sockel.
Skapa konto

Efter några test med infilning medelst filar och sandpapper senare så passar det bra nog.
Hörn med vita sockellister mot beige vägg och trägolv. Lister gerade för att passa ny vägg med slät och profilerad del. Observera avsågning och skruvhål.
Skapa konto

Fogar inte denna gång. Det finns proffsmålare på plats. De vill göra själva.

Mvh Findus

• Gilla
Garderobssnickarn och 18 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
[bild]
Ritade av listen och har gjort ny list återstår att sätta dit den på ett sätt som ser bra ut.
Sågat av den släta delen med stum passning. Den profilerade delen försöker jag skära till någotsånär. Behöver inte vara perfekt.
[bild]
[bild]
Efter några test med infilning medelst filar och sandpapper senare så passar det bra nog.
[bild]

Mvh Findus
Snyggt förkroppat!
Har aldrig provat det själv. Men det känns som ett av de bättre sätten att möta lister i hörn.

• Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Jag provade att förkroppa en golvsockel för första gången i helgen.
Blev rätt bra men jag kunde inte komma underfund med om man kan undvika att den förkroppade sockelbiten reser sig från golvet iom den vilar lite mot den mötande biten?

findus42 findus42 skrev:
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]

Mvh Findus
Snyggt, men är det där inte att gå över ån efter vatten? Varför förkroppade du inte som man brukar göra, dvs att först gera snittet och sedan bara följa linjen med en för ändamålet lämplig såg? Ingen gersåg på plats? Din metod ser ju onödigt krånglig och tidsödande ut.

• Gilla
Noramasen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.