Intressant...... jag blir nog tvungen att tillverka en "chisel plane" åt mig någon gång...... det bör bli bra om man gör kroppen av en bit varmvalsad u-balk......
Fast just nu måste jag satsa på maskinerna som skall dra in pengar.

Tack för tipset!

Idag har jag öppnat första luckan. Mina kollegor tycker konceptet verktygskalender är... skevt.

Hand håller en verktygskalender med öppnad lucka på en arbetsplats, innehåller skruvmejslar från Wera och julinspirerat motiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
smilingcopycat och 1 till
  • Laddar…
Lyft in och av min nya svarv från eu-pallen. Den var tung. Var tvungen att provsvarva lite i en regel som låg närmast.
En träregel spänd på en svarv med spån och en svarvjärn i en verkstad.
Skapa konto

• Gilla
Appendix och 10 till
  • Laddar…
jonmo skrev:
Idag har jag öppnat första luckan. Mina kollegor tycker konceptet verktygskalender är... skevt.

[bild]
Jag tycker också det är skevt!!
Du har ju FÖRRA årets kalender!!! ;)

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
FredrikR skrev:
Jag tycker också det är skevt!!
Du har ju FÖRRA årets kalender!!! ;)
Hehe, indeed! Det fanns flera olika att välja på och jag tyckte innehållet i denna verkade matcha vad jag behövde bäst.

• Gilla
smilingcopycat och 1 till
  • Laddar…
Öppnad julkalender med verktygstema, med julklappar, tomten och en ren.
Skapa konto

Här är årets bitshållare. :)

• Gilla
smilingcopycat
  • Laddar…
katos skrev:
Lyft in och av min nya svarv från eu-pallen. Den var tung. Var tvungen att provsvarva lite i en regel som låg närmast.
[bild]
Gratulerar!
Ett otroligt fynd

• Gilla
katos
  • Laddar…
Idag har jag experimenterat lite med "distressed wood", dvs snabbåldra det lite för att få lite kul effekt. Stålborste på borrmaskinen och sedan lite bets på det. Kan nog bli bra det här, film blir det i vilket fall! ;)

Snabbåldrat trä med "distressed" effekt, behandlat med stålborste och bets, intill ett obehandlat trästycke.
Skapa konto

• Gilla
ConnyK och 3 till
  • Laddar…
Vad är det för träslag?

pjodden skrev:
Idag har jag experimenterat lite med "distressed wood", dvs snabbåldra det lite för att få lite kul effekt. Stålborste på borrmaskinen och sedan lite bets på det. Kan nog bli bra det här, film blir det i vilket fall! ;)

[bild]
Riktigt snyggt jobbat! Väntar med spänning på film och instruktioner!

• Gilla
pjodden
  • Laddar…
richardtenggren
Festool rustofix är väl ämnad för det där? :)
Snyggt i alla fall! :)

• Gilla
pjodden
  • Laddar…
Går det att behandla sån där föråldring så att det håller att spillas på?

Chrissofsweden skrev:
Vad är det för träslag?
Vanlig furu, tror det är ytterpanel 21x170 från något vanligt byggvaruhus.

pjodden skrev:
Vanlig furu, tror det är ytterpanel 21x170 från något vanligt byggvaruhus.
Kul! Det blev jättefint :) Tack för instpirationen. Jag ser verkligen fram emot filmen. Såna här enkla lösningar tilltalar mig väldigt mycket.

• Gilla
pjodden
  • Laddar…
Chrissofsweden skrev:
Går det att behandla sån där föråldring så att det håller att spillas på?
I mitt fall så ska det bli till klädkrokar så jag har inte funderat så mycket just på spillrisken. (Brukar ha ölen i andra handen... ;) )

Skämt åsido så tror jag inte det är några problem. Det blir en kombination av hur hårt man går på, dvs hur djupa fåror man skapar, och val av ytbehandling. I mitt fall så kommer jag att köra spraylack för att det är enkelt och inte riskerar att smita av sig på textilier. Infärgningen har jag gjort mha bets men manskulle även kunna köra på bränning, pigmentering olja, färg, vinäger & stålull, kaffe etc.

Lekfullt sinne, god fantasi och mod att misslyckas tror jag är de bästa ingredienserna! :thumbup:

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.