Hej, hyresvärdinnans man lämnade golvbrunnen i detta skick efter att ha tagit bort duschkabinen som täckte den. Det var över en månad sen och jag vet ingenting om golvbrunnar men tycker det ser väldigt konstigt ut. Meddelar hyresvärdinnan att jag vägrar använda dusch och tvättmaskin tills nån expert ger klartecken att allt är ok. Enligt hennes man ska tvättmaskinsslangen bara ner genom hålet i gallret. Det blåser rejält från golvbrunnen också, se video. Efter att han lämnat golvbrunnen detta skick luktar det också äckligt och jättestarkt, måste öppna och stänga dörren snabbt så att lukten inte sprider sig ut i lägenheten. Jag har fått nycklarna till husets bastu och duschutrymmen men inte sagt nåt ännu till hyresvärdinnan (som är privatvärd) att jag duschar där istället. Vad säger ni som är experter? Vad händer i denna golvbrunn om jag duschar eller tvättar? Rinner allt vatten undan normalt som det ska?
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Ur vattenskadesynpunkt borde den inte vara värre än innan (vilket inte säger så mycket...). Men problemet är att det ser ut som vattenlåset saknas eller är håltaget. Det gör att det borde lukta väldigt illa. Vattenlåset har ju som syfte att med en "vattenpropp" hindra luft från avloppssyemet att komma ut i rummet.
Det ser ut som man gjort en allt annat än fackmannamässig tätning av brunnen. Men det borde inte ha med den bortagna duschkabinen att göra.
Det ser ut som man gjort en allt annat än fackmannamässig tätning av brunnen. Men det borde inte ha med den bortagna duschkabinen att göra.
Redigerat:
Vad händer om vattnet från dusch och tvättmaskin rinner ner i golvbrunnen om pluggen/ proppen inte sitter i?
Medlem
· Sverige
· 5 651 inlägg
Den svarta gummipluggen kan vara en plugg för att täcka renshålet i golvbrunnen, den ska bara lossas när man behöver rensa avloppet nedströms.
Det måste vara tätt där i övrigt, absolut inget ställe man ska skicka ned ett avloppsrör i utan detta ska vara på högersidan i din bild så att det hamnar i själva vattenlåsets yttersida. Annars har du fullt utlopp av gaser från avloppet.
Dessutom ska det finnas en avluftning i avloppsanläggningen så att du inte får det övertryck du visar. Jag skulle rekommendera att ta dit en rörmokare som får ordning på detta om du är osäker.
Det måste vara tätt där i övrigt, absolut inget ställe man ska skicka ned ett avloppsrör i utan detta ska vara på högersidan i din bild så att det hamnar i själva vattenlåsets yttersida. Annars har du fullt utlopp av gaser från avloppet.
Dessutom ska det finnas en avluftning i avloppsanläggningen så att du inte får det övertryck du visar. Jag skulle rekommendera att ta dit en rörmokare som får ordning på detta om du är osäker.
I Mina ögon ser det ut som man har försökt att relina brunnen. Det är inte snyggt men funkar garanterat. Dock så ska du sätta i pluggen så att vattenlåset funkar.
Medlem
· Västra Götaland
· 47 inlägg
Prova sätta i pluggen i hålet till vänster. Då ska ingen luft komma in genom brunnen och äcklig lukt försvinna.
Det är ett vattenlås och vattnet till höger ska bilda en dynamisk propp mot avloppet så att lukt inte kommer upp. Om det är öppet til vänster, som nu, sätts vattenlåset ur funktion.
Se bild här på principen
https://www.hobbyman.se/media/1/20070131-vattenlas_01.jpg
Vattentätheten åt andra håll än ner mot avloppet är en separat fråga och är svår att bedöma. Brunnen ser väldigt amatörmässig ut men kan mycket väl vara tät ändå.
Det är ett vattenlås och vattnet till höger ska bilda en dynamisk propp mot avloppet så att lukt inte kommer upp. Om det är öppet til vänster, som nu, sätts vattenlåset ur funktion.
Se bild här på principen
https://www.hobbyman.se/media/1/20070131-vattenlas_01.jpg
Vattentätheten åt andra håll än ner mot avloppet är en separat fråga och är svår att bedöma. Brunnen ser väldigt amatörmässig ut men kan mycket väl vara tät ändå.
Det svarta locket/pluggen/proppen lämnades så. Har ej använt dusch eller tvättmaskin av den anledningen, dvs inget vatten i golvbrunnen sen 6.11. Locket passar i hålet, en man som kom och mätte fuktigheten i badrummet sa att proppen ska sitta i och satte dit den. Själv vägrar jag röra någonting, ej heller duscha eller tvätta vilket jag meddelade hyresvärdinnan för en månad sen. Med tanke på vilka skador som kan uppstå och vem som blir skadeståndsskyldig så vill jag att en sakkunnig kollar och ger klartecken.K Krister Ax skrev:
Ok, tack för redogörelsen. Hyresvärdinnans man lämnade golvbrunnen i detta skick 6.11, meddelade henne direkt att jag tyckte det såg väldigt konstigt ut och därför varken använder dusch eller tvättmaskin tills någon expert kollar, åtgärdar ev brister och ger klartecken att det är ok. Idag 5.12, en månad senare har jag ännu inte fått nåt gensvar, dock skall ny duschvägg installeras just idag. Få se när jag kommer hem ikväll om golvbrunnen är åtgärdad. Hon bryr sig inte särskilt mycketH Harald Blåtumme skrev:Den svarta gummipluggen kan vara en plugg för att täcka renshålet i golvbrunnen, den ska bara lossas när man behöver rensa avloppet nedströms.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Fast om du hyr bostaden ifråga. Ligger det på ditt ansvar att det ser ut som det gör? Blir det skada så är det väl fastighetsägarens huvudvärk.........
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Som sagt pluggen påverkar inte golvbrunnens funktion vad gäller att leda bort vatten på rätt sätt. Men den skall hindra lukt från avloppet att komma ut i rummet.H hurgörjagnu skrev:Det svarta locket/pluggen/proppen lämnades så. Har ej använt dusch eller tvättmaskin av den anledningen, dvs inget vatten i golvbrunnen sen 6.11. Locket passar i hålet, en man som kom och mätte fuktigheten i badrummet sa att proppen ska sitta i och satte dit den. Själv vägrar jag röra någonting, ej heller duscha eller tvätta vilket jag meddelade hyresvärdinnan för en månad sen. Med tanke på vilka skador som kan uppstå och vem som blir skadeståndsskyldig så vill jag att en sakkunnig kollar och ger klartecken.
Och du som hyresgäst är inte ansvarig för ev. vattenskador som uppstår vid normal användning av badrummet.
Är absolut ingen expert men tycker ju att det ser himla amatörmässigt ut, därför frågar jag i detta forum om tips och rådG m_gadd skrev:Prova sätta i pluggen i hålet till vänster. Då ska ingen luft komma in genom brunnen och äcklig lukt försvinna.
Se bild här på principen
[länk]