1 102 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Vad händer med BVP om jag eldar i keddyn?
Frågan är väl hur pumpen styr på detta, dubbelkolla så att det inte är en ren avläsning eller en önskad temperatur (min IVT visar tex en innetemperatur på displayen som är något önskat läge men det finns ingen innegivare i huset utan det är tillval). Placeringen av innegivaren kan även i detta fallet vara väldigt viktig. En testbrasa kan ju givetvis ge en fingervisning men i praktiken ska en innegivare generellt reagera och pumpen ska gå ner i effekt och om du även har individuell rumsreglering så ska relevant rum strypa via elementens termostat eller golvvärmeslingans reglering.Kurtegon skrev:
Golvärme/Element? Om golvvärme vad för bjälklag?
Individuell rumsreglering eller centralt via en innegivare?
Ok, hur vet jag att innegivaren reagerar om jag gör en testbrasa? Dum fråga kanske men är inte så haj på detta... Vi har individuellt styrda element och innegivaren sitter ca3-4 m från murstocken (samma vägg fast i den reglade delen. Keddyn är i källaren men jag har galler i golvet upp till vardagsrummet, kommer detta påverka uppvärmningseffekten negativt? Murstocken blir ju ändå varm plus att värmen stiger till golvet.M myrstack skrev:Frågan är väl hur pumpen styr på detta, dubbelkolla så att det inte är en ren avläsning eller en önskad temperatur (min IVT visar tex en innetemperatur på displayen som är något önskat läge men det finns ingen innegivare i huset utan det är tillval). Placeringen av innegivaren kan även i detta fallet vara väldigt viktig. En testbrasa kan ju givetvis ge en fingervisning men i praktiken ska en innegivare generellt reagera och pumpen ska gå ner i effekt och om du även har individuell rumsreglering så ska relevant rum strypa via elementens termostat eller golvvärmeslingans reglering.
Golvärme/Element? Om golvvärme vad för bjälklag?
Individuell rumsreglering eller centralt via en innegivare?
Redigerat:
Det är sant. Kan jag styra detta genom att strypa elementen i rummen nära murstocken och öka flöder i rummen längre bort?dof skrev:
Keddyn är i källaren men jag har galler i golvet upp till vardagsrummet, kommer detta påverka uppvärmningseffekten negativt? Murstocken blir ju ändå varm plus att värmen stiger till golvet.
Enkelt sagt så borde du ju se att innetemperaturen stiger snabbare på den givaren än att pumpen går ner i framledningstemperatur då du har en viss fördröjning mellan dom två. Du ska mao se en stigade temperatur på innegivaren men sedan efter en stund märka att framledningstemperaturen minskarKurtegon skrev:
Ett enklare sätt är en hårtork mot innegivaren och så ska du se att framledningstemperaturen går ner
Klicka här för att svara