hsd
Lustigt, när fibern kom oannonserat ett halvdussin man grävde ner slangen ,fibern blåstes och dosan anslöts kopplat å klart- fem minuter senare var vi online via Telia å kunde fimpa vdsl:n

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Jag har grannar med Skanova fiber och Telia som leverantör av internet, bredbandstelefoni och TV. De fick ett igångsättningsdsdatum för fiberbredbandet och sade därför upp den fasta teliatelefonen. Den stängdes av på minuten enligt beställningen och därmed även adsl.Men fiberförbindelsen dröjde av interna skäl hos Telia. Då försökte de få igång den fasta telefonen som även behövdes för larmet. Men si det var omöjligt. Det dröjde månader innan internet kom igång, förvirrade besök av oinformerade installatörer med mera. Dessutom flera routerbyten trots att routrarna var moderna och förmodligen fungerade, WAN ingång finns även på senare adsl-routrar liksom RJ11 portar för telefoni över bredbandet.

Stickan56
G gråsten skrev:
Byt till Bahnhof. Var igång på en timme för mig. Telia är en administrativ koloss.
För mig tog det 20 min att ansluta till Bahnhof.

Stickan

Mycket gnäll på IP-Only här genom åren men denna gång ska de ha beröm.
De försökte hjälpa mig, tog fram uppgifter och instruktioner som jag kunde använda i min kontakt med Telia o.s.v.
Denna gång är det Telia som agerat stelbent och nonchalant. Ingen vilja att hjälpa till och rätta till de fel de gjort, ingen förståelse, ingen återkoppling o.s.v. De borde skämmas men verkar inte förstå att man känner sig lurad och besviken.

Koloss är ordet!!!

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Ändå lever många kvar i det gamla telia tänket att det ska man ha för dom har man alltid haft och det fungerar bra.

Det är ungefär som ett stort sjukhus där man växt och växt men inte kunnat hålla den interna kommunikationen mellan olika delverksamheter flytande.

Och det finns inget subjekt "dom" som kan skämmas i ett sådant sammanhang. I det fiberärende jag nämnde ovan fanns det till slut behov av en hel del intern kommunikation men den hade inte fungerat. Och det finns inte utrymme för besjälade individer som ser problemen och fixar dem. Det är för många hinder för att de ska kunna agera och de tvingas lära sig att följa de administrativa rutinerna trots att servisen mot kunderna blir dålig,

låt mig ta ett exempel från sjukhusvärlden. I mitten av sjuttiotalet tjänstgjorde jag som narkosläkare under min randutbildning. Jag var närvarande vid en höftledsoperation på en äldre sövd patient. För att få översyn användes röntgengenomlysning (i realtid). Bilden på monitorn slocknade men det var oklart varför. Jag fick syn på en koaxialkabel som nötts av. Rätt lätt diagnos för en tidigare radioamatör. Fick man inte igång röntgen måste operationen avbrytas mitt i och patienten väckas. Så jag skickades iväg till medicinteknik för att skaffa hjälp. De fick rapport men sade att de dels behövde en rekvisition samt att de ändå inte kunde lägga in åtgärden den dagen. Situationen på operation var inte deras problem. Det slutade med att jag krävde att få låna en lödkolv och lödtenn. Sedan lagade jag avbrottet på ett par minuter och operationen kunde slutföras.

Ungefär så upplevde jag att Telia fungerade för vissa kunder vid övergång till fiber från adsl. Grav brist på koordination från enheter som måste samverka för att det ska bli smidigt,

• Gilla
  • Haha
  • Wow
karlmb och 2 till
  • Laddar…
hsd
Det får stå för Dig, li mitt fall funkade det över förväntan-supersnabbt:D

Det står snarare för att ibland fungerar det med Telia och ibland inte. Det är väl förväntat att det fungerar bra ibland även i en byråkratisk organisation.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det man kan konstatera är att Telia inte är det gamla Televerket.
De drar nytta av ”gamla synder” men i verkligheten är de faktiskt sämre än de flesta.
Deras bristande service på supporten är skäl nog för att välja andra!
Förstår inte att jag valde dem...

hsd
Supporten beror på vem man får tag på ,telias lotteri, en del fattar inget-vill inte annat än stt dagen ska ta slut medans andra har kunskaper och beter sig som folk ( jag hade en hel del trassel med adsl )

Man lär ju inte säga upp "ADLS" innan fiberlinan är igång

Tokslut Tokslut skrev:
Man lär ju inte säga upp "ADLS" innan fiberlinan är igång
Om inte Skanova monterar ner din plint ändå..

T tompaah7503 skrev:
Då är det ju inget val man själv gjort ;) Sen skulle det ju stå "ADSL"

T tompaah7503 skrev:
Varför skulle dom montera ned den om det är aktiva kunder?

A Andy78 skrev:
Varför skulle dom montera ned den om det är aktiva kunder?
För att saker går sönder och drift/underhåll kostar mer än intäkterna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.