Fick detta igår (Södra Sandby):
I ditt område pågår byggnationen för fullt och vi är snart klara med de sista markavtalen för att kunna färdigställa området. Målsättningen är att vara helt klara samt slutbesikta området i mars 2019.
...
Senaste beskedet var att det skulle vara klart till julen 2017 men det var det väl ingen som riktigt trodde på. Men nu har jag ju faktiskt sett att det händer saker i trakten så denna gången så kanske...

harry73
Min dotter trodde ju på dec 2017 och blev rätt så sur när de inte klarade.
Men nu har vi fiber sen 3 månader tillbaka medan grannarna fortfarande är inkopplade.

Jag förstår inte hur de resonerar. Jag skulle ansluta som nästan är klara sp att man börjar få in pengar. Men det är inte så ip only resonerar.

harry73 harry73 skrev:
Men nu har vi fiber sen 3 månader tillbaka
Just rub it in... ;)

Beställde i april 2016, installationen skulle vara driftsatt senast i december 2016. Nästa bud blev maj 2017, därefter flyttades det till september 2017. Som lök på laxen blev det minusgrader i Norrland så då gick det inte att gräva när det blev ytterligare försenat. Stackarna måste ha missat de flesta lektioner i skolan då tjälen kom som en överraskning. I april 2018 började jag kolla om det gick att annullera beställningen, och det skulle gå alldeles utmärkt OM jag bara slantade 6.900:- till dem. Då det gått 24 månader och anläggningen inte är driftsatt borde jag kostnadsfritt kunna ångra beställningen trotts att fiberdosan monterats menade jag, men då slutade de svara på mail.
Efter anmälan till ARN i juli 2018 gick det undan med att få avtalet hävt kostnadsfritt i september 2018
Tack för hjälpen ARN

• Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Det kommunala energibolaget som gång på gång lovar fiber i vår kommun och hela tiden ändrar tidplanen är inte heller några stjärnor på att hålla sina löften. Hela branschen verkar ha vara Vilda västern.

hsd
Telia Öppen Fiber funkade bra här :cool:

M Myckling skrev:
Det kommunala energibolaget som gång på gång lovar fiber i vår kommun och hela tiden ändrar tidplanen är inte heller några stjärnor på att hålla sina löften. Hela branschen verkar ha vara Vilda västern.
Problemet som har varit och finns är att kommuner har haft höga ambitioner och kanske inte realistiska kalkyler på anslutningstakten/nivån där verksamheten inte är deras huvudverksamhet, samt även varit ifrågasatt politiskt.
Tyvärr finns det kommuner med stora minusposter i tvåsiffriga miljonbelopp.
Ett exempel här nere i Småland;
http://www.dagensvimmerby.se/nyheter/politik/e/19433/kommunen-gor-brakforlust-pa-fiberprojektet/
Och resultatet efter försäljningen, visserligen internt blev följande ett halvår senare
http://www.vimmerbytidning.se/nyheter/vimmerby/sma-mojligheter-bygga-mer-fibernat-om5350976.aspx

Redigerat:
hsd
I Vimmerby gick väl telia in med öppen fiber

Även jag kan bara lovorda öppen fiber från Telia, de blev lite försenade men det året var det mer tjäle än jag någonsin upplevt tidigare.

Och grävgubbarns var tillbaka så snart det gick att gräva igen och jobbade ikapp nästan helt.

Men skanova/Telia får man väl anta är en av de som har absolut längst erfarenhet på området. Det är ju ett tag sedan de förlade sin första kabel... :)

hsd hsd skrev:
I Vimmerby gick väl telia in med öppen fiber
Stämmer bra utifrån att kommunen inte kom igång. t.o.m. kommunens fastighetsbolag valde Telia då man fick garanterad anslutning och enligt uppgift bättre pris.:thinking:

Det fick man säkert. Telia köper sig ju ett monopol på datatrafiken.

D Daniel 109 skrev:
Det fick man säkert. Telia köper sig ju ett monopol på datatrafiken.
Beror nog på, sedan 1-2 år tillbaka sätter ComHem, Telenor och Bahnhof upp switchar på Telias stationer och ansluter via Telia Öppenfibernätet. Fiberdelen är inte så intressant längre och det som genererar intäkter, ser jag till mig själv ligger nog abonnemangsdelen för fiber på max 10-20% av den totala kostnaden resten är tjänsterna som Internet surfmäng, TV, Stream, Spotify, etc. Så fiberägaren i de fallen får inget extra om man kör 10Mbits eller 1Gbits över accessfibern till fastigheten, det som kostar är Internet datamängd/surf som vi får betala för.
Så det som olika operatörer köper sig är bindningstid i x år precis som vi privatpersoner.

Men Yelia har en stadig inkomst som de inte kommer att bli av med. Det är inte majoriteten av din faktura, men en märkbar andel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.