Köpte ett hus för 2 månader sedan Har flyttat in och börjar renovera lite. De första jag gör är att jag börjar kolla på en öppning i en vägg mitt i huset, där de öppnat upp en "fönster" I väggen. Tänkte att man kanske skulle öppna helt, så jag river bort gipsväggen och tar bort fritt liggande stock. Ser även en gammal dörröppning, så öppningen i väggen är dörr(700mm) sedan "fönstret" (1400mm).
Ovanför ser det ut att gå en stock på 150x125mm bjälke. Så timmerstocksbitarna som de lämnat sitter löst, verkar inte sitta några vertikala laster.
Frågan är räcker det med att resa några limträbalkar som stöd mot den gamla bjälkar.
Ovanför ser det ut att gå en stock på 150x125mm bjälke. Så timmerstocksbitarna som de lämnat sitter löst, verkar inte sitta några vertikala laster.
Frågan är räcker det med att resa några limträbalkar som stöd mot den gamla bjälkar.
Hej och välkommen!
Ja du kan ta bort de korta timmerbitarna.
Det blir lätt lite vinglig när de är så korta.
Stötta med en limträ stolpe eller några reglar som du skruvar ihop med varandra.
(Tex. 3st 45x145 så det blir som en stolpe)
//AA
Ja du kan ta bort de korta timmerbitarna.
Det blir lätt lite vinglig när de är så korta.
Stötta med en limträ stolpe eller några reglar som du skruvar ihop med varandra.
(Tex. 3st 45x145 så det blir som en stolpe)
//AA
HejH hanjak68 skrev:Köpte ett hus för 2 månader sedan Har flyttat in och börjar renovera lite. De första jag gör är att jag börjar kolla på en öppning i en vägg mitt i huset, där de öppnat upp en "fönster" I väggen. Tänkte att man kanske skulle öppna helt, så jag river bort gipsväggen och tar bort fritt liggande stock. Ser även en gammal dörröppning, så öppningen i väggen är dörr(700mm) sedan "fönstret" (1400mm).
Ovanför ser det ut att gå en stock på 150x125mm bjälke. Så timmerstocksbitarna som de lämnat sitter löst, verkar inte sitta några vertikala laster.
Frågan är räcker det med att resa några limträbalkar som stöd mot den gamla bjälkar.
Tack för svaret.
Borde sitta åtminstone två stockvarv ovanför. Har knackat in en regel (45×95)mitt i. Provar sedan ta bort kvarvarande stock på bilderna, då borde jag känna och se om de rör sig. Då borde man se om de behövs en stolpe.
S saiter skrev:
S saiter skrev:
Jag skulle timra igen det där ordentligt med nytt väl torkat timmer och dymla ordentligt. Man ser att öppningen delvis går in på en gammal igentimrad öppning och när man börjar gnaga på sånt där brukar det bli sättningar över tid.
HejH hanjak68 skrev:
Läser på forumet kring ämnet håltagning och timmerhus, blir bara mer förvirrad. I mitt fall så har jag ärvt ett hål, vill stabilisera runt om på ett bra sätt. Stockarna som satt kvar hålet verkar inte ta vertikal last eftersom man kan rucka dom, sitter inte fast. De sitter ihop med gammal spik och dymlingar. Några stocksnuttar var även ruttna invändiga. Verkar som om det är ett ramverk med stockar inlagda i dessa. De är ett gammalt hus som är flyttat och ombyggt ett antal gånger. Har en ritning från 1917 när det var en trefamiljsbostad.
Så det känns viktigast att stadga upp "ramvirket" med stående limträ (90x90) . Samt säkra de kvarliggande stockarna.
Klicka här för att svara



