Jag har tagit bort sulan under tre dörröppningar som en del av mitt källarprojekt. Det sitter armering i botten på dessa som nu är exponerade. Kan jag låta det vara som det är eller kommer rost leta sig in i armeringen inne i sulan? Alternativet är att gjuta in armeringsjärnen igen för att täcka dom.

J
Ja du behöver innesluta dom, att gjuta in dom igen är väl det enklaste..
Normalt täckskikt 30mm..

• Gilla
Nickesågen och 1 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Normalt täckskikt 30mm..
Som jag misstänkte. Då blir det så. Tack för snabbt svar!

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Det är inga problem att täcka över inom någon dag? Sand under och på sidor, sedan ev tunt lager isodrän över allt platta direkt på lagningen. Det bör väl torka ut mot sanden (och ev isodrän)?

J Jansson69 skrev:
Normalt täckskikt 30mm..
Är det bara att fukta upp befintlig betong så att nya betongen fäster i den och sedan ösa på med lite betong runt?

J
P Psan skrev:
Är det bara att fukta upp befintlig betong så att nya betongen fäster i den och sedan ösa på med lite betong runt?
Bra att ta bort allt löst och dammsuga eller blåsa rent och sedan fukta upp innan gjutning..

J Jansson69 skrev:
Bra att ta bort allt löst och dammsuga eller blåsa rent och sedan fukta upp innan gjutning..
Ok! kan jag täcka över det så fort det stelnat (en dag eller så). Tänkte lägga isolering ovanpå (isodrän) och sedan på det nya plattan. Gjuter inte upp hela sulan. Bara så armering täcks med några cm.

J
P Psan skrev:
Ok! kan jag täcka över det så fort det stelnat (en dag eller så). Tänkte lägga isolering ovanpå (isodrän) och sedan på det nya plattan. Gjuter inte upp hela sulan. Bara så armering täcks med några cm.
Rekommenderar minst 30mm i täckskikt..
Ja det ska hållas fuktigt i några veckor så det är bra att lägga en tunn plast som sugs fast i betongen..

J Jansson69 skrev:
Rekommenderar minst 30mm i täckskikt..
Ja det ska hållas fuktigt i några veckor så det är bra att lägga en tunn plast som sugs fast i betongen..
Nu tänkte jag på att täcka över det med isodränen direkt efter och sedan gjuta platta efter några dagar ovanpå det.

Kan ju täcka med plast som aldrig tas bort..

Annars kan jag be dom som gjuter att gjuta nya sulor samtidigt som dom gjuter plattan.. dvs ha öppet där sulorna va tidigare och låta det rinna ner.

J
P Psan skrev:
Nu tänkte jag på att täcka över det med isodränen direkt efter och sedan gjuta platta efter några dagar ovanpå det.

Kan ju täcka med plast som aldrig tas bort..

Annars kan jag be dom som gjuter att gjuta nya sulor samtidigt som dom gjuter plattan.. dvs ha öppet där sulorna va tidigare och låta det rinna ner.
På något sätt behöver betongen få härda utan att torka ut för snabbt för att minimera sprickbildningen, sedan hur du väljer att göra kan jag inte se då jag inte vet hur det ser ut eller vad och vilka mer moment som behöver göras..
Men ibland behöver man vänta att konstruktionen får hörda innan man fortskrider med nästa steg så enkelt kan det vara..

S Sebastian med huset skrev:
[länk] kanske kan vara bra i ditt fall? Penslas på armeringen och pasiverar den. Skadar inte att sedan gjuta på betong som extra skydd.
Den är ju intressant, men verkar vara svårt att få tag på. Finns några likvärdiga alternativ?

S Sebastian med huset skrev:
Alldeles säkert. Detta var den jag kände till på rak arm.
Ok. Man blir ju lite nojjig och vill inte bara fylla igen om det innebär att sulan kan fara illa.

Nu hittade jag inte ens armeringen när jag kollade snabbt, svårt att se när den är kapad jämns med betongen 😆

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.