Jag har tagit bort sulan under tre dörröppningar som en del av mitt källarprojekt. Det sitter armering i botten på dessa som nu är exponerade. Kan jag låta det vara som det är eller kommer rost leta sig in i armeringen inne i sulan? Alternativet är att gjuta in armeringsjärnen igen för att täcka dom.
Tack för att du svarade, du räddade min dag.
Ok! kan jag täcka över det så fort det stelnat (en dag eller så). Tänkte lägga isolering ovanpå (isodrän) och sedan på det nya plattan. Gjuter inte upp hela sulan. Bara så armering täcks med några cm.J Jansson69 skrev:
Rekommenderar minst 30mm i täckskikt..P Psan skrev:
Ja det ska hållas fuktigt i några veckor så det är bra att lägga en tunn plast som sugs fast i betongen..
Nu tänkte jag på att täcka över det med isodränen direkt efter och sedan gjuta platta efter några dagar ovanpå det.J Jansson69 skrev:
Kan ju täcka med plast som aldrig tas bort..
Annars kan jag be dom som gjuter att gjuta nya sulor samtidigt som dom gjuter plattan.. dvs ha öppet där sulorna va tidigare och låta det rinna ner.
På något sätt behöver betongen få härda utan att torka ut för snabbt för att minimera sprickbildningen, sedan hur du väljer att göra kan jag inte se då jag inte vet hur det ser ut eller vad och vilka mer moment som behöver göras..P Psan skrev:Nu tänkte jag på att täcka över det med isodränen direkt efter och sedan gjuta platta efter några dagar ovanpå det.
Kan ju täcka med plast som aldrig tas bort..
Annars kan jag be dom som gjuter att gjuta nya sulor samtidigt som dom gjuter plattan.. dvs ha öppet där sulorna va tidigare och låta det rinna ner.
Men ibland behöver man vänta att konstruktionen får hörda innan man fortskrider med nästa steg så enkelt kan det vara..
https://www.ahlsell.se/products/byg...3---rostskyddsbruk-mapefer-1k-mapei-5-kg-pase kanske kan vara bra i ditt fall? Penslas på armeringen och pasiverar den. Skadar inte att sedan gjuta på betong som extra skydd.
Alldeles säkert. Detta var den jag kände till på rak arm.