36 242 läst ·
28 svar
36k läst
28 svar
Vad göra med urin från urinseparerande toalett
Medlem
· stockholms län
· 51 inlägg
Jag anser att det är helt förkastligt att kalla det kretsloppslösning när man återvinner urinen och vattnar med den i sin trädgård. Det är återvinning men INTE kretslopp. För att man skall kunna kalla det kretslopp skall urinen återföras till jordbruksmark!
Urin är steril. Är den inte det är man sjuk.
Sedan tycker jag det är att klyva hår om man säger att kvävet måste tillbaka till just grödor vi äter för att det ska kallas kretsloppslösning. Så länge kvävet tas upp av växtlighet innan det når grundvattnet och hamnar på fel ställe, som övergödda vatten, anser jag att man når ett kretslopp. Eller är bananskalet du slänger i din kompost inte en del i ett kretslopp eftersom kompostjorden inte går till bananplantagen..?
Sedan tycker jag det är att klyva hår om man säger att kvävet måste tillbaka till just grödor vi äter för att det ska kallas kretsloppslösning. Så länge kvävet tas upp av växtlighet innan det når grundvattnet och hamnar på fel ställe, som övergödda vatten, anser jag att man når ett kretslopp. Eller är bananskalet du slänger i din kompost inte en del i ett kretslopp eftersom kompostjorden inte går till bananplantagen..?
Produkter som diskuteras: "kompost"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer
Om alla innevånare på vårt klot höll sig i absolut stillhet och bara livnärde sig på sin egen avföring så hade vi bara haft ett enda miljöproblem.
Dålig andedräkt.
Dålig andedräkt.
Uv enheten till aquatron är till för att sterilisera urinen som har varit blandad med fekalier innan det separeras i "snurran". I en separett skall inte urinen förorenas.
Angående spridning kan man ju koppla ejektortanken till en vattenspridare och låta barnen springa i det så blir ju eventuella sår rengjorda samtidigt.
Angående spridning kan man ju koppla ejektortanken till en vattenspridare och låta barnen springa i det så blir ju eventuella sår rengjorda samtidigt.
Medlem
· stockholms län
· 51 inlägg
joflopp
det är absolut inte kvävet som är problemet! Kväve är inte en ändlig resurs, fosfor är däremot det! Om människan fortsätter att förbruka fosfor i samma omfattning som idag kommer den lättbrutna fosforn att vara slut om ca 30år och för tillfället ökar världsmarknadskonsumtionen. Den fosfor som kommer att brytas efter det innehåller mycket kadmium som är toxiskt och det är mycket dyrt att "rena" fosforn från. Om vi återför fosfor till växter som vi inte avser införa i vår näringskedja måste vi fortsätta att bryta fosfor i samma omfattning.
Resultatet av fosforbrist skulle bli minskade världsmarknadsskördar med ca 40%. Det skulle innebära att en väldigt stor del av världen skulle hamna i svält.
Urin separering har testats i ett antal lite större projekt och resultatet har varit att man inte kunna hitta någon som vill sprida det på jordbruksmark och därför har de projekt som jag känner till, i min åsikt, misslyckats.
Man skall inte heller glömma att det finns ett nationellt mål att återföra 60% av fosforn i avloppsvatten till jordbruksmark år 2015. Det innebär att man sannolikt kommer att kräva att avloppsanl. konstrueras så att detta är möjligt. I praktiken innebär det att man kommer att kräva att en hel del avloppsanl. byggs om innan dess och jag tror inte att urinseparering kommer att vara kvar eftersom man inte kan motivera ekonomiskt att sprida urin på åkermark. Om man inte kan finna ekonomi i att sprida urin på åkermark kommer heller knappast bönder att göra det!
det är absolut inte kvävet som är problemet! Kväve är inte en ändlig resurs, fosfor är däremot det! Om människan fortsätter att förbruka fosfor i samma omfattning som idag kommer den lättbrutna fosforn att vara slut om ca 30år och för tillfället ökar världsmarknadskonsumtionen. Den fosfor som kommer att brytas efter det innehåller mycket kadmium som är toxiskt och det är mycket dyrt att "rena" fosforn från. Om vi återför fosfor till växter som vi inte avser införa i vår näringskedja måste vi fortsätta att bryta fosfor i samma omfattning.
Resultatet av fosforbrist skulle bli minskade världsmarknadsskördar med ca 40%. Det skulle innebära att en väldigt stor del av världen skulle hamna i svält.
Urin separering har testats i ett antal lite större projekt och resultatet har varit att man inte kunna hitta någon som vill sprida det på jordbruksmark och därför har de projekt som jag känner till, i min åsikt, misslyckats.
Man skall inte heller glömma att det finns ett nationellt mål att återföra 60% av fosforn i avloppsvatten till jordbruksmark år 2015. Det innebär att man sannolikt kommer att kräva att avloppsanl. konstrueras så att detta är möjligt. I praktiken innebär det att man kommer att kräva att en hel del avloppsanl. byggs om innan dess och jag tror inte att urinseparering kommer att vara kvar eftersom man inte kan motivera ekonomiskt att sprida urin på åkermark. Om man inte kan finna ekonomi i att sprida urin på åkermark kommer heller knappast bönder att göra det!
Medlem
· stockholms län
· 51 inlägg
gällande ev. UV-enhet i aquatron
hur är den konstruerad? normalt sett får man problem om man kopplar ett genomströmningsrör med uv-lampa i mitten och har salter i vattnet eftersom en del av dessa kommer att fällas ut på lampan eller dess skyddsglas. då får man kraftigt reducerad förmåga till avdödning av bakteria. Om den är konstruerad på det sättet måste jag kraftigt avråda de som funderar på att skaffa en sådan.
hur är den konstruerad? normalt sett får man problem om man kopplar ett genomströmningsrör med uv-lampa i mitten och har salter i vattnet eftersom en del av dessa kommer att fällas ut på lampan eller dess skyddsglas. då får man kraftigt reducerad förmåga till avdödning av bakteria. Om den är konstruerad på det sättet måste jag kraftigt avråda de som funderar på att skaffa en sådan.
Medlem
· stockholms län
· 51 inlägg
Master_mimer
Vad kan du om växtfysiologi? Växter tar inte upp hormon! Hormon är förstora för att passera igenom cellmenbranet på rötterna på växterna. Det bästa är att få hormonet ut på bevuxen mark eftersom det då bryts ner (i regel i alla fall).
F Ö skall man vara mycket försiktig med att lyssna på vad miljöinpektörer på de olika kommunerna säger då de inte sällan är mycket okunniga på vattenrening
Vad kan du om växtfysiologi? Växter tar inte upp hormon! Hormon är förstora för att passera igenom cellmenbranet på rötterna på växterna. Det bästa är att få hormonet ut på bevuxen mark eftersom det då bryts ner (i regel i alla fall).
F Ö skall man vara mycket försiktig med att lyssna på vad miljöinpektörer på de olika kommunerna säger då de inte sällan är mycket okunniga på vattenrening
Medlem
· Västra Götalands län
· 152 inlägg
Njae, finns flera ställen där urin sprids som gödning, Norrköping har väl haft det längst vill jag minnas. Men det rör sig om så små mängder från varje hushåll att det oftast inte är lönsamt utom där man bygger nya flerbostadshus där man kan få större mängder samlade utan onödiga transporter. Att åka och hämta en skvätt där och en skvätt här har inte varit ekonomiskt rimligt.fredric1980 skrev:
Man arbetar för att få ett bättre och certifierat slam från reningsverken, kan man få ut det på åkrarna (vilket t.ex. stora Skånebönder som skiter i vad LRF pratar om gjort de senaste 15 åren) så löser man en hel del av fosfor-återföringsproblematiken. Slam och urin från enskilda anläggningar utgör trots allt en rätt liten del av det totala flödet av näringsämen i systemet, de stora vinsterna finns i de kommunala VA-systemen. 90% av Sveriges befolkning har kommunalt avlopp, matematiken är inte svår.fredric1980 skrev:Man skall inte heller glömma att det finns ett nationellt mål att återföra 60% av fosforn i avloppsvatten till jordbruksmark år 2015. Det innebär att man sannolikt kommer att kräva att avloppsanl. konstrueras så att detta är möjligt. I praktiken innebär det att man kommer att kräva att en hel del avloppsanl. byggs om innan dess och jag tror inte att urinseparering kommer att vara kvar eftersom man inte kan motivera ekonomiskt att sprida urin på åkermark. Om man inte kan finna ekonomi i att sprida urin på åkermark kommer heller knappast bönder att göra det!
Men urinen innhåller inte bara kväve utan även en avsevärd del av fosforn i avloppet. Urin har nästan exakt samma kvot av näringsämnena kväve, fosfor och kalium som vanlig kommersiell NPK-gödning. Med urin slipper man också mycket av problemen med sjukdomsframkallande organismer. Kan man få urin i större volymer så är det lättare att hantera än både slam och flytgödsel för jordbrukarna.
nej, växters cellväggar är inte mitt område.
Det är inte heller växter och hormoner jag går omkring och oroar mig för.
Jag är inte särksilt bekymrad öht, men påpekar bara.
Hormoner av olika slag har en tendens att påverka särskilt groddjur vad jag förstår.
Effekter på människan är väl inte så stora, men det är inte blyrör eller eternit som färskvattenledning heller (på kort sikt)
Men en hel del konstigheter som vi stoppar i oss sköljer vi också ut oss med urinen, och det bör amn känna till.
Det är lite som att man ska lämna in tomma sprayburkar som miljöfarligt avfall!
vad ska man göra med innehållet i fulla burkar då?
I min värld borde man gå direkt med den fulla sprayflaskan med giftet kvar isf att tömma flaskan och sedan lämna in ett tomt skal för omhändertagande lol.
Det är inte heller växter och hormoner jag går omkring och oroar mig för.
Jag är inte särksilt bekymrad öht, men påpekar bara.
Hormoner av olika slag har en tendens att påverka särskilt groddjur vad jag förstår.
Effekter på människan är väl inte så stora, men det är inte blyrör eller eternit som färskvattenledning heller (på kort sikt)
Men en hel del konstigheter som vi stoppar i oss sköljer vi också ut oss med urinen, och det bör amn känna till.
Det är lite som att man ska lämna in tomma sprayburkar som miljöfarligt avfall!
vad ska man göra med innehållet i fulla burkar då?
I min värld borde man gå direkt med den fulla sprayflaskan med giftet kvar isf att tömma flaskan och sedan lämna in ett tomt skal för omhändertagande lol.
Idén att gödsla med urin från urinseparerande toalett är nog bra om man har en tillräckligt stor trädgårdstomt. På naturtomt eller om man bara har en liten täppa är det inte realistiskt, i alla fall inte om man är en stor familj som pinkar mycket. En lösning är att ta hem dunken till stan o hälla ut i WCn (eller komma överens med någon snäll granne som har WC). Till skillnad från färsk urin som luktar den urin som man samlat i dunkar mycket starkt, vilket också är en problem när man sedan ska vattna ut det.
Hur mycket urin blir det från en person och år?
Som året-runt-boende i min kommun ska man ha minst 1 kubikmeter urintank som ska tömmas minst 1 gg/år.
Som året-runt-boende i min kommun ska man ha minst 1 kubikmeter urintank som ska tömmas minst 1 gg/år.
Under ett år producerar var och en av oss cirka 500 l urin och 50 l fast avföring.Addantheman skrev:
http://www.naturochmiljo.fi/sve/arkiv/rad___tips/rad_article-9383-4287.html
Faidros
OK. Tack för info.
OK. Tack för info.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden