Vi har en grässlänt från vår tomt ut mot gatan. Den är ungefär 25m bred och 70cm hög (lägre på vissa ställen då marken på tomten är ganska ojämn).
I denna slänt la de förra husägarna runda släta trädgårdsstenar och planterade lite slingrande marktäckare på några ställen ovanför som slingrar sig ner över stenarna på vissa ställen. Fint, MEN det växer massor med ogräs mellan stenarna! Det är helt omöjligt att hålla fint i detta stenparti om man inte vill rensa ogräs varje kväll.
Vet rent ut inte vad man ska ta sig till med denna del av trädgården! Vill inte låta det vara vildvuxet då det är ut mot gatan.
Mina funderingar är:
Kan man foga mellan stenarna med någon typ av cement (det är ganska stora mellanrum mellan stenarna)?
Borde vi ta bort alla stenar och plantera gräs? men kan tro att det blir svårklippt med gräsklipparen där.
Kan slänten ge efter och rasa om man tar bort stenarna?

Tacksam för svar!

P
Välkommen till forumet.

Jag har lite svårt att se framför mig hur det ser ut, du kanske kan lägga in någon bild? Det låter som en väldigt brant slänt, frågan är om endast gräs räcker för att hålla kvar jorden? Gör det det så tror jag att ni får klippa gräset med en trimmer.

Ni har inte funderat på att bygga en mur i stället och fylla ut tomten mot den?

Ni kan ju prova att hälla en massa salt i slänten, det borde ta död på ogräset.

Men vad vill ni uppnå och vad får det kosta? Det finns ju ett flertal saker man kan göra med en slänt. Bygga stödmur, sätta gräs, gabioner, terasserade odlingar, sätta marksten etc.

Ni kan;
1) Plocka bort stenarna o lägga dit en markduk (mörk) o lägga dit stenarna igen (ev skära hål i duken där ev buskar finns) Färdigt!
2) Se om ni kan få tag i betongmjöl i storlek 0-2mm eller liknande, dvs krossat betongspill/restprodukt som blivit över på betongfabrik. Det innehåller salt så förhoppningsvis växer inte ogräset så gärna i det. Detta förutsätter ju oxå att stenarna inte är fogade med grus idag.

Hoppas att jag lyckas infoga en bild nu och att det blir tydligt hur slänten ser ut...

20130603_090841.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Just nu är den full med en massa ogräs. Så här blir det direkt. Har till min fasa upptäckt att åkerfräken har fått fäste i den lilla rabatten intill postlådan samt i den marktäckande silverarven :eek:

Det jag vill uppnå är en lättskött slänt. Om den innehåller stenar och/eller blommor eller bara gräs spelar ingen roll. Bara det är väldigt lättskött och ser vårdat ut. Sen får inte åtgärden vara så kostsam heller. Mur är ju jättefintmen murstenar är ju ganska dyrt.

S

Jag hade tagit bort stenarna och sått gräs i hela slänten med de förutsättningarna. Den är inte särskilt brant så det blir inga problem att dra gräsklipparen över den och ut över trottoaren så man slipper hålla på och finlira med en trimmer.

Ja det skulle nog vara det enklaste och förhoppningsvis ser det lite mer välvårdat ut då :-) Är dock lite orolig att slänten ska "ge vika" vid kraftigt regnväder eller av den gigantiska snömängden som plogbilen kör upp i vår slänt varje vinter (bor i Västerbotten). Kan det hända tro? :-o

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.