Halloj! Vi slängde ut oljepannan ur huset i juni och installerade luft vattenpump, vi har en tre kubiks nedgrävd plasttank i trädgården som är näst intill helt tom, vad förväntas man utföra med denna? Måste den helt tas bort? Eller räcker det med att tömma den och fylla med sand? Vad kräver myndigheterna så att säga, vi ska även kanske sälja huset snart så det är bra att ha torrt på fötterna, tacksam för lite information

BigR
Ring och fråga din kommun vad som gäller där du bor.

BigR BigR skrev:
Ring och fråga din kommun vad som gäller där du bor.
Såklart, mest nyfiken på vad andra har förväntats göra

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Vi hade en firma som grävde upp och tog bort, samt gjorde anmälan till kommunen som hade den registrerad.
Då för 35 år sedan gällde om man ville fylla den och vara kvar att den skulle rengöras och intyg på det eller besiktas.

Plockat ner ett antal inomhus oljetankar både till mig själv och andra och har aldrig gjort någon anmälan eller hört i efterhand att det skulle behövas något intyg.

B
A Argastesnickaren skrev:
Plockat ner ett antal inomhus oljetankar både till mig själv och andra och har aldrig gjort någon anmälan eller hört i efterhand att det skulle behövas något intyg.
Jag rev min tank (placerad inomhus) och ett antal år senare blev jag uppringd (eller möjligen brev, minns inte så här 20år senare) av kommunen som konstaterade att jag inte hade skickat in något intyg på besiktning av tanken. Förklarade då att jag rivit tanken själv, så jag hade inga intyg på rivningen av tanken heller.

Bjöd in dem till att komma och kontrollera i huset, men de godtag min förklaring utan några bevis. Fick inga böter eller annat heller. Men jag tror nog jag skulle gjort en anmälan om rivning.

• Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
F funkisklasse skrev:
Halloj! Vi slängde ut oljepannan ur huset i juni och installerade luft vattenpump, vi har en tre kubiks nedgrävd plasttank i trädgården som är näst intill helt tom, vad förväntas man utföra med denna? Måste den helt tas bort? Eller räcker det med att tömma den och fylla med sand? Vad kräver myndigheterna så att säga, vi ska även kanske sälja huset snart så det är bra att ha torrt på fötterna, tacksam för lite information
ta bort oljan???
jag kör med olja just nu absolut det billigaste med denna elskostneden

A Argastesnickaren skrev:
Inomhus är inga problem, där hade vi också en i garaget som bara rullades ut och kördes iväg.
Men för ts och oss är/var det nedgrävda.

Om det är möjligt att rengöra tanken så är den ju perfekt att samla regnvatten i och vattna trädgården med detta.

• Gilla
reez
  • Laddar…
BigR
Ring kommunen, du blir tokig av ”svaren” du får här.

• Gilla
funkisklasse
  • Laddar…
BigR BigR skrev:
Ring kommunen, du blir tokig av ”svaren” du får här.
Haha! Japp, tack

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Om det är möjligt att rengöra tanken så är den ju perfekt att samla regnvatten i och vattna trädgården med detta.
Ja lite diesel mår ju grödorna bra av..

Och om du inte har gjort det, ta bort påfyllningsrör.

Dra upp o gör pool i hålet! ☀️🍹

• Gilla
funkisklasse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.