37 641 läst ·
33 svar
38k läst
33 svar
Vad göra med gammal bensin?
Sida 1 av 3
Hej!
Jag har en jeepdunk full med bensin som är 5-6 år gammal. Skulle vilja bli av med bensinen och lämna tillbaka dunken som jag lånat. Bensin är ju egentligen färskvara så jag vet inte om jag vågar hälla den i bilen - men vad kan jag annars göra med den? Någon som har koll?
Jag har en jeepdunk full med bensin som är 5-6 år gammal. Skulle vilja bli av med bensinen och lämna tillbaka dunken som jag lånat. Bensin är ju egentligen färskvara så jag vet inte om jag vågar hälla den i bilen - men vad kan jag annars göra med den? Någon som har koll?
Jag hade en reservdunk bensin till båten med 5 liter i. När jag sålde båten var den 4-5 år gammal. Använde den till gräsklipparen hemma och funkade lika bra som "ny" bensin. Så det där med färskvara är lite överdrivet.
Edit, inte 45 år utan 4-5 år oops
Edit, inte 45 år utan 4-5 år oops
Redigerat:
Nja, överdrivet skulle jag inte vilja påstå utan snarare att olika motorer är olika känsliga. Vi hade en gräsklippare på landet för ett antal år sedan. Den var känslig, hade du gammal bensin i tanken så kunde du dra i snöret hur många gånger som helst och hur länge som helst. Men tömde du tanken och fyllde på med "ny" bensin från bensinstationen så startade den på första draget.......
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Ja blanda ut och använd det..
Problemet kan möjligen bli att få i det i tanken då modernare bilar väl har diverse säkerhetsbrytare som ska förhindra att man häller i fel bränsle eller att någon slangar?useless skrev:
https://www.clasohlson.com/se/Bensintratt/30-4912
Det enda skyddet mot påfyllning brukar vara ett fjädrande lock man måste peta upp med munstycket på macken eller tratten?
Det enda skyddet mot påfyllning brukar vara ett fjädrande lock man måste peta upp med munstycket på macken eller tratten?
Ok, hade jag haft en gammal Volvo med B18-motor hade det inte funnits någon tvekan. Då hade jag utan vidare hällt i den gamla bensinen och glatt tuffat iväg. Men nu är ju moderna motorer något annat. Direktinsprutning, digital tändning etc för att ge lägre förbrukning o mer effekt. Det är därför jag tvekar.
Men när så många menar på att det är ok så visst – jag häller den i hustruns Opel. Och skyller på er när den havererar
Tack allihop.
Men när så många menar på att det är ok så visst – jag häller den i hustruns Opel. Och skyller på er när den havererar
Tack allihop.
Moderna motorerna kan väl kompensera för skillnader i bränslet så det är nog snarare en fördel. Annars låter din plan lysande.S Swenglish skrev:Ok, hade jag haft en gammal Volvo med B18-motor hade det inte funnits någon tvekan. Då hade jag utan vidare hällt i den gamla bensinen och glatt tuffat iväg. Men nu är ju moderna motorer något annat. Direktinsprutning, digital tändning etc för att ge lägre förbrukning o mer effekt. Det är därför jag tvekar.
Men när så många menar på att det är ok så visst – jag häller den i hustruns Opel. Och skyller på er när den havererar
Tack allihop.![]()
”Men älskling, det stod på internet att det skulle gå bra”...
Lycka till!