Hej!
Jag har en jeepdunk full med bensin som är 5-6 år gammal. Skulle vilja bli av med bensinen och lämna tillbaka dunken som jag lånat. Bensin är ju egentligen färskvara så jag vet inte om jag vågar hälla den i bilen - men vad kan jag annars göra med den? Någon som har koll?
 
Har du långt till återvinningsstation? Där går det att dumpa det i tunnor.
 
  • Gilla
Woundedknee
  • Laddar…
Häll det i bilen. Häller du i 5 liter när du har minst halvtank så kommer det inte att bli några problem. Förmodligen blir det inga problem om du häller i allt på en gång heller...
 
  • Gilla
martin43 och 5 till
  • Laddar…
optimum
Jag hade en reservdunk bensin till båten med 5 liter i. När jag sålde båten var den 4-5 år gammal. Använde den till gräsklipparen hemma och funkade lika bra som "ny" bensin. Så det där med färskvara är lite överdrivet.

Edit, inte 45 år utan 4-5 år oops
 
Redigerat:
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Nja, överdrivet skulle jag inte vilja påstå utan snarare att olika motorer är olika känsliga. Vi hade en gräsklippare på landet för ett antal år sedan. Den var känslig, hade du gammal bensin i tanken så kunde du dra i snöret hur många gånger som helst och hur länge som helst. Men tömde du tanken och fyllde på med "ny" bensin från bensinstationen så startade den på första draget.......
 
S
optimum optimum skrev:
Jag hade en reservdunk bensin till båten med 5 liter i. När jag sålde båten var den 45 år gammal. Använde den till gräsklipparen hemma och funkade lika bra som "ny" bensin. Så det där med färskvara är lite överdrivet.
de va bättre bensin förr :D
 
optimum
S stenna skrev:
de va bättre bensin förr :D
Hahaha

Slarvigt av mig, skulle vara 4-5 år
Rättat :D
 
Ja blanda ut och använd det..
 
V
Sälj det till en pyroman ;)
Det går nog bra att blanda med ny.
 
useless useless skrev:
Häll det i bilen. Häller du i 5 liter när du har minst halvtank så kommer det inte att bli några problem. Förmodligen blir det inga problem om du häller i allt på en gång heller...
Problemet kan möjligen bli att få i det i tanken då modernare bilar väl har diverse säkerhetsbrytare som ska förhindra att man häller i fel bränsle eller att någon slangar?
 
Ok, hade jag haft en gammal Volvo med B18-motor hade det inte funnits någon tvekan. Då hade jag utan vidare hällt i den gamla bensinen och glatt tuffat iväg. Men nu är ju moderna motorer något annat. Direktinsprutning, digital tändning etc för att ge lägre förbrukning o mer effekt. Det är därför jag tvekar.
Men när så många menar på att det är ok så visst – jag häller den i hustruns Opel. Och skyller på er när den havererar ;)
Tack allihop. (y)
 
  • Gilla
Mårten.N och 1 till
  • Laddar…
hsd
Förr var det problem med kondensbildning i tankar om de stog länge men numera är det etanol i soppan så det jäklas inte om det stått några år
 
useless useless skrev:
[länk]

Det enda skyddet mot påfyllning brukar vara ett fjädrande lock man måste peta upp med munstycket på macken eller tratten?
Det var feltankningsskyddet jag tänkte på men det finns nog bara på dieselbilar.
 
S Swenglish skrev:
Ok, hade jag haft en gammal Volvo med B18-motor hade det inte funnits någon tvekan. Då hade jag utan vidare hällt i den gamla bensinen och glatt tuffat iväg. Men nu är ju moderna motorer något annat. Direktinsprutning, digital tändning etc för att ge lägre förbrukning o mer effekt. Det är därför jag tvekar.
Men när så många menar på att det är ok så visst – jag häller den i hustruns Opel. Och skyller på er när den havererar ;)
Tack allihop. (y)
Moderna motorerna kan väl kompensera för skillnader i bränslet så det är nog snarare en fördel. Annars låter din plan lysande.

”Men älskling, det stod på internet att det skulle gå bra”...

Lycka till! :crysmile:
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.