8 874 läst ·
39 svar
9k läst
39 svar
Vad göra med fuskande rörkrökarfirma?
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Jag har svårt att tro att någon rörfirma betalar merr hos Ahlsells än hos rinkabyrör. Annars skulle de ju tjäna ganska bra på att ta hem åtminstondee sådant som det går åt mycket av från Rinkaby. Nackdelen med Rinkaby jämfört med en lokal rörgrossist är ju ofta lev. tiderna.
Ok,
Då verkar ju allt vara i sin ordning, då kan jag verkligen varmt rekommendera denna ganska nyetablerade rörmockaren i trakten av örebro.
Han var noggran och arbetssam.
Eventuellt så går det att förhandla om att arbeta med egeninköpta prylar så länge man gör upp det innan.
Tobbes Rör
71892 FRÖVI
070 - 553 72 24
Övrig information: Rörmokeriarbeten, Vattenrening, VVS-montör, VVS-reparationer
Eller skulle jag ha lagt denna info i någon annan tråd?
Då verkar ju allt vara i sin ordning, då kan jag verkligen varmt rekommendera denna ganska nyetablerade rörmockaren i trakten av örebro.
Han var noggran och arbetssam.
Eventuellt så går det att förhandla om att arbeta med egeninköpta prylar så länge man gör upp det innan.
Tobbes Rör
71892 FRÖVI
070 - 553 72 24
Övrig information: Rörmokeriarbeten, Vattenrening, VVS-montör, VVS-reparationer
Eller skulle jag ha lagt denna info i någon annan tråd?
Redigerat:
Kan komma med lite försvar av VVS-firmor. Kollade på en shuntautomatik på RR och Ahlsell där min kompis kunde köpa från. Priset han fick betala var högre än det från RR så ska han tjäna på det också på den prylen kunde han alltså ta 0% mariginal och ändå vara dyrare.
Jag skulle vilja påstå att en mindre firma utan några större rabatter (25-50%) faktiskt handlar billigare eller åtminstone till lägre priser hos just Rinkaby rör. Nu vill jag inte ge en massa reklam, men jag har kommit fram till det genom att jämföra flera olika fakturor från grossister och Rinkaby rör
Lite som med mat. Flera kockar jag känner har avslöjat att de handlar väldigt mycket råvaror på City Gross, då det många gånger är billigare än vi en "riktig" grossist.
Men i ämnet, jag tycker faktiskt fortfarande att det är hutlöst med ett påslag på mer än 100%. Undrar hur många kunder jag skulle få om jag begärde 100000 extra för att jag hade införskaffat licensen för en mjukvara som kostar 80000 och "tyckte det var fräckt" om kunden själv ville köpa den istället och som straff raskt höja min timdebitering kraftigt. Men det känns som denna diskussionen har varit uppe förut och att det faktiskt finns folk som tycker det är ok med månghundraprocentiga påslag och mer eller mindre obskyra kostnadsposter på fakturan.
Men i ämnet, jag tycker faktiskt fortfarande att det är hutlöst med ett påslag på mer än 100%. Undrar hur många kunder jag skulle få om jag begärde 100000 extra för att jag hade införskaffat licensen för en mjukvara som kostar 80000 och "tyckte det var fräckt" om kunden själv ville köpa den istället och som straff raskt höja min timdebitering kraftigt. Men det känns som denna diskussionen har varit uppe förut och att det faktiskt finns folk som tycker det är ok med månghundraprocentiga påslag och mer eller mindre obskyra kostnadsposter på fakturan.
Varför bara inte GÖRA UPP INNAN så kan man gnälla att det är dyrt både före och efter sen eller enkelt slippa chocken efter åtminstone. Betänk att den största skurken i dramat är din kommun och staten dit går 3/4 av de stålar som hantverkaren drar in om man inte lejer svart.
Tjänar hantverkaren så mycket egentligen? Kolla upp med RSV vad han drar in på ett år så har ni svart på vitt sen. De flesta har inte högre lön i snitt än vanliga knegare med säg 15' efter storskurkarna varit framme.
Tur man inte lejer längre
Tjänar hantverkaren så mycket egentligen? Kolla upp med RSV vad han drar in på ett år så har ni svart på vitt sen. De flesta har inte högre lön i snitt än vanliga knegare med säg 15' efter storskurkarna varit framme.
Tur man inte lejer längre
Håller absolut med om största boven, det ser man ju själv som tjänsteföretagare. Jag har endast företagskunder, men jag kan förstå om det är svårt att driva företag riktat mot privatpersoner då vårt underbara skattesystem gör att de allra flesta måste jobba åtskilliga timmar för att betala att någon annan arbetar en enda timme.
Det är ju inte nog med att staten plockar största delen av det man betalar till hantverkaren, de har ju redan tagit större delen av pengarna en gång innan då man tjänade pengarna och ska dessutom ha 25% på materialet och verktygen som går åt etc. Privatpersoner som köper tjänster för sin förvärvsinkomst är ju verkligen guld för skattmasen.
Det är ju inte nog med att staten plockar största delen av det man betalar till hantverkaren, de har ju redan tagit större delen av pengarna en gång innan då man tjänade pengarna och ska dessutom ha 25% på materialet och verktygen som går åt etc. Privatpersoner som köper tjänster för sin förvärvsinkomst är ju verkligen guld för skattmasen.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Nu tycker jag själv att det är väldigt dyrt. Min elektrikerräkning bestod till mer än 60% av materialkostnad - och då hade jag ändå (med tillåtelse) köpt in "allt" material själv. Det dom behövde köpa in var kompletterande smågrejjer och lite mer kabel. Men med tanke på jobbets totalkostnad samt deras övergripande servicenivå så klargjorde jag bara ett par poster (som jag inte förstod prissättningen på ifaktiruan) och betalade sedan snällt, jag har lite förståelse på att dom har en rätt god marginal på sitt material med tanke på övrigt i mitt fall, och jag hade ju egentligen inte behövt betala det om jag hade köpt in tillräckligt med material från början....
Att man tar marginal även på material kan väl inte förvåna någon ?
rinkabyror kan man väl inte jämföra rakt av med ?
Som många ovan påpekar, förhandla innan så vet man vart man hamnar - det är fritt för hantverkaren att prissätta annars i princip (utom om det kan betracktas som rent ocker - vilket det finns lagar emot). Var dessutom timpenningen låg så lär nog materialet bli högre.
Är man missnöjd - så konfrontera hantverkaren och ifrågasätt så kanske ni kan få lite rabatt - men framförallt, tills nästa avtal försök göra upp om antingen en högsta totalsumma för material, att ni kan stå för inköpet (då får man förstås räkna med att det tillkommer arbetskostnader för tex specifikation av materialte ochev stilleståndstid) eller möjligen en procent på en specad prislista....
Måste också fråga: Om ni reparerar bilen - konfronterar ni verkstaden för materialkostnaden jämfört med biltema/micro ? Där talar vi om 1000-tals procent snarare än 100 i många fall....
/K
Att man tar marginal även på material kan väl inte förvåna någon ?
rinkabyror kan man väl inte jämföra rakt av med ?
Som många ovan påpekar, förhandla innan så vet man vart man hamnar - det är fritt för hantverkaren att prissätta annars i princip (utom om det kan betracktas som rent ocker - vilket det finns lagar emot). Var dessutom timpenningen låg så lär nog materialet bli högre.
Är man missnöjd - så konfrontera hantverkaren och ifrågasätt så kanske ni kan få lite rabatt - men framförallt, tills nästa avtal försök göra upp om antingen en högsta totalsumma för material, att ni kan stå för inköpet (då får man förstås räkna med att det tillkommer arbetskostnader för tex specifikation av materialte ochev stilleståndstid) eller möjligen en procent på en specad prislista....
Måste också fråga: Om ni reparerar bilen - konfronterar ni verkstaden för materialkostnaden jämfört med biltema/micro ? Där talar vi om 1000-tals procent snarare än 100 i många fall....
/K
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
biltema, micro har väl sällan samma grejor , det har ju rinkabyrör...
bytte två biltemainköpta glödlampor (bakljus) kostade 5kr st i inköp, höll ett halvår, köpte generalelectric för 12.50 st på ok, de kommer säkert hålla i 5 år, så biltemas blir väl ca 4ggr dyrare utslaget på livslängden...
bytte två biltemainköpta glödlampor (bakljus) kostade 5kr st i inköp, höll ett halvår, köpte generalelectric för 12.50 st på ok, de kommer säkert hålla i 5 år, så biltemas blir väl ca 4ggr dyrare utslaget på livslängden...
Redigerat:
Precis, man kan dessutom oftast köpa delen själv och be verkstaden att de sätter i den utan att timpriset blir högre. Har ofta köpt grejer på skroten som verkstad har plockat i utan några omsvep.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Men då är det den där verkstaden på hörnet som du har anlitat hela livet typ ?BobbyEwing skrev:
Inte är det bra bil eller bilia etc iaf ...
Ungefär som med hantverkare då - har man en relation/referenser/hittar den där guldhantverkaren - så funkar det säkert. Men de stora - och rent generellt så vill dom nog antignen har marginal på delar eller timpris.
/K
Nej fasen heller, enda gången jag skulle gå till en märkesverkstad eller en stor kedja är för garantijobb. Fast min erfarenhet är att det inte behöver vara en verkstad man har gått till länge, hittade en när jag flyttade till Skåne som hjälpte till med liknande grejer från första jobbet, som aldrig hittar på några fantasifel och som aldrig kryddar fakturan, vilket har givit honom ytterligare en trogen kund..klaskarlsson skrev:Men då är det den där verkstaden på hörnet som du har anlitat hela livet typ ?
Inte är det bra bil eller bilia etc iaf ...
Ungefär som med hantverkare då - har man en relation/referenser/hittar den där guldhantverkaren - så funkar det säkert. Men de stora - och rent generellt så vill dom nog antignen har marginal på delar eller timpris.
/K
Vilken verkstad anlitar du?klaskarlsson skrev:
Jag sitter just med en räkning på ett byte av avgassystem. När jag jämför verkstans priser med Micro ser jag att verkstan tar nästan exakt samma pris som Micro eller Mekonomen. Dvs hade jag köpt grejorna själv hade jag dessutom fått betala en frakt eller en resa in till butiken, så jag sparade minst ett par hundra på att INTE köpa dem själv.
Väldigt stor skillnad mot hur elektriker och rörmokare prissätter.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Jag hade en sån verskstad förut - han visade tom upp alla gamla delar så jag visste att de var i behov av byte. Men sen ett antal år så gör han bara plåtjobb numer...andersmc skrev:Vilken verkstad anlitar du?
Jag sitter just med en räkning på ett byte av avgassystem. När jag jämför verkstans priser med Micro ser jag att verkstan tar nästan exakt samma pris som Micro eller Mekonomen. Dvs hade jag köpt grejorna själv hade jag dessutom fått betala en frakt eller en resa in till butiken, så jag sparade minst ett par hundra på att INTE köpa dem själv.
Väldigt stor skillnad mot hur elektriker och rörmokare prissätter.
De verkstäder som är "märkesverkstäder" är de som jag åsyftar - och där har jag aldrig sett reservdelspriser som matchar mekonomen eller micro (micro har iof andra märken så det är svårt att jämföra rakt av där)
/K
Stora märkesverkstäder har i princip allt under samma tak, bilförsäljning, försäljning av delar och verkstad. Verkstadens priser på delar matchar ALLTID priserna på reservdelsförsäljningen. Det är en stor skillnad jämfört med vissa rörkrökare och elinstallatörer.klaskarlsson skrev:Jag hade en sån verskstad förut - han visade tom upp alla gamla delar så jag visste att de var i behov av byte. Men sen ett antal år så gör han bara plåtjobb numer...
De verkstäder som är "märkesverkstäder" är de som jag åsyftar - och där har jag aldrig sett reservdelspriser som matchar mekonomen eller micro (micro har iof andra märken så det är svårt att jämföra rakt av där)
/K
Jag köper mycket bildelar och Mekonomens priser ligger ca 10-20% under originaldelar till "vanliga" bilar. Bilar med erkännt dyra reservdelar skiljer det generellt mer på.
Vissa delar är i vissa fall dyrare på Mekonomen än original.
Biltema är generellt änny billigare och faktum är att många märkesunika delar kommer från samma fabrik som originaldelarna (tex en hel del elprylar).