Hej, har en elpanna från värmebaronen som kör runt min golvvärme i sommarstugan. När jag kom dit senast i helgen. ligger trycket i densamma på noll och det är i praktiken ingen värme i huset. Det gör mig så klart väldigt orolig. Men vad göra?
Verkar som om överhettningsskyddet löst ut och cirkulationspumpen är med detta död. Har provat starta om systemet, nollställa överhettningsskyddet, men problemet kvarstår och pannan börjar med ens signalera rött för överhettning. Samtidigt är cirkulationspumpen fortsatt död och inga dioder lyser.
Vad kan det vara för fel? Vad göra? Så tacksam för råd!
Verkar som om överhettningsskyddet löst ut och cirkulationspumpen är med detta död. Har provat starta om systemet, nollställa överhettningsskyddet, men problemet kvarstår och pannan börjar med ens signalera rött för överhettning. Samtidigt är cirkulationspumpen fortsatt död och inga dioder lyser.
Vad kan det vara för fel? Vad göra? Så tacksam för råd!
Du lär ju börja med att fylla på systemet. Ser ut som säkerhetsventilen läcker, eftersom behållaren är full nästan.
Ibland kan man motionera säkerhetsventilen för att få den tät, ibland måste man byta den för att få den tät.
Elpatronen måste vara i vatten, får absolut inte gå torrt, så se till att fylla på vatten innan du försöker starta cirkpump eller elpatron igen.
Ibland kan man motionera säkerhetsventilen för att få den tät, ibland måste man byta den för att få den tät.
Elpatronen måste vara i vatten, får absolut inte gå torrt, så se till att fylla på vatten innan du försöker starta cirkpump eller elpatron igen.
Ser ut som att säkerhetsventilen har öppnat och släppt ut någon liter vatten.
Så du måste först å främst fylla på systemet med vatten tills trycket är 1 bar samt kontrollera så att säkerhetsventilen håller tätt, läcker den så behöver den bytas.
Har cirkulationspumpen gått länge utan vatten så kan den ha skurit/brunnit pga avsaknad av kylning. Vattnet kyler pumpen. Då blir det byte av pumpen.
Så du måste först å främst fylla på systemet med vatten tills trycket är 1 bar samt kontrollera så att säkerhetsventilen håller tätt, läcker den så behöver den bytas.
Har cirkulationspumpen gått länge utan vatten så kan den ha skurit/brunnit pga avsaknad av kylning. Vattnet kyler pumpen. Då blir det byte av pumpen.
Tack! Försökt fylla på systemet, men måste där göra något fel då trycket inte går upp. Anslutit slang rätt (tror jag) och försökt få in vatten i LK-systemet (golvvärmen) dock verkar det inte vilja ta emot vattnet som jag gör. Eller ska jag fylla på någonstans i pannan?B BSOD skrev:Du lär ju börja med att fylla på systemet. Ser ut som säkerhetsventilen läcker, eftersom behållaren är full nästan.
Säkerhetsventilen var jag som öppnade, då jag ville se om där fanns något vatten kvar. I behållaren någon deciliter. Men har inte kört systemet sedan dess. Menar du det är själva elpannan eller golvvärmen som ska fyllas på? Var gör jag i så fall det? Tips på hur?Demmpa skrev:
Ser ut som att säkerhetsventilen har öppnat och släppt ut någon liter vatten.
Cirkulationspumpen var död när jag upptäckte systemet så risk den gått då misstänker jag?
Är väldigt luftlandsatt i detta, så tacksam för alla hjälp och tips.
Det kvittar om du fyller systemet via värmepannan eller via golvvärmefördelaren, det blir samma sak.
Bild på golvvärme-shunten & fördelaren underlättar.
Från vad fyller du på?
Exakt var på fördelaren kopplar du in deg?
Bild på golvvärme-shunten & fördelaren underlättar.
Från vad fyller du på?
Exakt var på fördelaren kopplar du in deg?
Har testat return och flow här, men systemet verkar inte vilja ta in vatten. Alternativt missar jag att öppna någon ventil för att det ska gå?Demmpa skrev:
Dom är lite klurig att fylla, det är inte standard medfäljande påfyllning/avtappning enligt manualen sidan 16. Kan gå bättre att fylla på fördelningsrör för GV. Ta ett foto på din GV-fördelning så blir det bra svar.
EDIT fotot kom
EDIT fotot kom
Nej, på fördelningsrören till vänster finn s det anslutningar på båda, där passar Gardena, kan vara 20 mm. För att fylla så kopplas en slang dit och andra änden till en vattenkran. Det sitter en ventill på kopplingarna som måste öppnas för att fylla. Tänk bara på att fylla slangen först, så den är full med vatten, annar knuffar du in en massa luft i GV. Kan vara bra att vara 2 vid fyllning,1 vid GV och 1 vid tappkranen för att kunna stänga av. Vid fyllning så ska bara vara som en pypunka och håll koll på manometer till ca 0,9 bar.
Just så, men jag försöker vrida på ventilerna (om det är de vita spakarna) utan att något händer. Eller är det någon annan ventil? Hur ska den vridas?J jonaserik skrev:Nej, på fördelningsrören till vänster finn s det anslutningar på båda, där passar Gardena, kan vara 20 mm. För att fylla så kopplas en slang dit och andra änden till en vattenkran. Det sitter en ventill på kopplingarna som måste öppnas för att fylla. Tänk bara på att fylla slangen först, så den är full med vatten, annar knuffar du in en massa luft i GV. Kan vara bra att vara 2 vid fyllning,1 vid GV och 1 vid tappkranen för att kunna stänga av. Vid fyllning så ska bara vara som en pypunka och håll koll på manometer till ca 0,9 bar.
Är det dom vita på rören som du tänker på. et är bara för avluftluftning. irekt iner dom på rören indersida sitter anslutningar och där kan man fylla på, enligt mitt inlägg i # 10, det som är ett aber med dessa pannor, är att har man inte satt upp några stycken och inte röris har satt dit avtappningsventil, så blir det nästan tvärnit för påfyllning. Har driftat några stycken.
Ok. Då är det förklaringen till att jag försöker fylla på där, men systemet inte tar emot vattnet. Hur kan jag lösa det? Vad behöver jag öppna?J jonaserik skrev:Är det dom vita på rören som du tänker på. et är bara för avluftluftning. irekt iner dom på rören indersida sitter anslutningar och där kan man fylla på, enligt mitt inlägg i # 10, det som är ett aber med dessa pannor, är att har man inte satt upp några stycken och inte röris har satt dit avtappningsventil, så blir det nästan tvärnit för påfyllning. Har driftat några stycken.