Du kan ta mäklarens pris och sedan lägga på 50%. Så har ju ändå årens senaste husförsäljningar sett ut. Mäklarna har mer som regel än undantag fel på husvärden (vad marknaden är beredd att betala) med ca 40-50%.

• Gilla
  • Haha
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
N N_Barsk skrev:
För oss rörde det sig bara om ett lån på 2.5 miljoner och en belåningsgrad på dryga 70% så vi hade inget att vinna på en lägre belåningsgrad.
Ja det är klart!
För oss blev det 50% belåning men ändå 5milj kr i lån vilket gör lite mer skillnad på räntekostnaderna.

L Lindusfindus skrev:
Nordea satte värdet på vårt nybygge också (8milj. Kr), vi var inte helt nöjda och tog dit 3 olika mäklare vilka alla istället värderade huset till drygt 10milj.kr. Vi valde den som värderade högst och skickade in värderingsintyget från hen.
Blir ju rejäla skillnader i räntor om slutvärderingen är högre än kostnaderna!
Vilka skillnader i ränta blir det? Finns ju inga topplån sen 2010 så att få en högre värdering ökar bara låneutrymmet. Enda anledningen jag kan se med en hög värdering vid nybygge är för att komma under 85%-spärren.

vår bank, Nordea hade några mäklare som de rekommenderade och vi kontaktade en av dem men fick välja fritt. Var inte så nöjd med värderingen och kontaktade därför en annan vars värdering vi tänkte ge banken. Det visade sig då att första mäklaren glömt att det var VI som hade kontaktat henne, inte att hon var på uppdrag av banken så hon hade skickat sin värdering. Slutade med att banken räknade ut medelvärdet utifrån de två värderingarna.

P Prophet85 skrev:
Vi kommer snart flytta in i vårt nybyggda hus. I samband med detta kommer en mäklare värdera huset så att vi sedan kan omvandla bygglånett till ett bolån.

Min fråga är nu detta. Låt säga att mäklaren värderar det lågt och vi tror en annan mäklare kanske skulle värdera det högre. Kan vi då själva be om att en annan mäklare gör en värdering och sedan kan vi välja vilken värdering vi vill skicka in till banken?

Edit: en fråga till. Mäklaren skickar väl inte in något till banken per automatik utan jag antar att jag får ett papper som jag sedan skickar till banken jag vill förhandla med...eller?

Ni kan ju skippa värderingen. Om det är ett nybygge kan ni ta inköpskostnaden som värderingsunderlag.

Då sparar ni kostnaden för värderingen.

• Gilla
Stosse
  • Laddar…
Nordea betalade vår värdering, vet inte om fler banker gör det men kan säkert förhandla om det.

QUOTE="Knight, post: 4609225, member: 72553"]Ni kan ju skippa värderingen. Om det är ett nybygge kan ni ta inköpskostnaden som värderingsunderlag.

Då sparar ni kostnaden för värderingen.[/QUOTE]

S Sbreden skrev:
vår bank, Nordea hade några mäklare som de rekommenderade och vi kontaktade en av dem men fick välja fritt. Var inte så nöjd med värderingen och kontaktade därför en annan vars värdering vi tänkte ge banken. Det visade sig då att första mäklaren glömt att det var VI som hade kontaktat henne, inte att hon var på uppdrag av banken så hon hade skickat sin värdering. Slutade med att banken räknade ut medelvärdet utifrån de två värderingarna.

• Gilla
PiaHelena
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Vilka skillnader i ränta blir det? Finns ju inga topplån sen 2010 så att få en högre värdering ökar bara låneutrymmet. Enda anledningen jag kan se med en hög värdering vid nybygge är för att komma under 85%-spärren.
Min erfarenhet med Nordea är, ju lägre belåningsgrad desto bättre förhandlingläge för en lägre räntesats.
Nordeas värdering -> 62,5% belåningsgrad
Verklig värdering (mäklare) -> 50% belåningsgrad
Det gjorde att vi kunde förhandla oss till en bättre ränta helt enkelt.

• Gilla
Kristian Ask och 2 till
  • Laddar…
Vi fick ner räntan från typ 1.5 till 1.1%, minns ej, 4 årsedan men något liknande var det.
På 5 mille i lån är det rätt många tusen per år!
Räcker ju inte att bara komma under spärren, du vill ju ha lägsta möjliga ränta på lånen?

L Lindusfindus skrev:
Min erfarenhet med Nordea är, ju lägre belåningsgrad desto bättre förhandlingläge för en lägre räntesats.
Nordeas värdering -> 62,5% belåningsgrad
Verklig värdering (mäklare) -> 50% belåningsgrad
Det gjorde att vi kunde förhandla oss till en bättre ränta helt enkelt.

Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
K Knight skrev:
Ni kan ju skippa värderingen. Om det är ett nybygge kan ni ta inköpskostnaden som värderingsunderlag.

Då sparar ni kostnaden för värderingen.
Nja. Vi vill ju gärna komma under 70% belåningsgrad för amorteringens skull.

• Gilla
Lindusfindus
  • Laddar…
Fast man bör väl ha bättre förhandlingsläge ju högre värderingen är antar jag. Sedan så är vill man helst ha så hög värdering så belåningsgraden kommer under 70% också med tanke på amorteringskravet. Och detta med ökad låneutrymme är väl också alltid bra att ha

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Tänk på att belåningsgraden snabbt kan ändras om fastighetsbubblan spricker. Just nu ligger realräntan på kanske -5% men den verkliga inflationen inräknad så en rimlig ränta borde vara 7% istället för 0%. När verkligheten kommer ikapp så kommer fastighetspriserna falla och då har man plötsligt en belåningsgrad på långt över 100%. I det läget kommer banken vilja ha täckning för lånet och då gäller det att ha säkerheter att stoppa in. De flesta har inte det.

• Gilla
Daggew
  • Laddar…
M Malmen1 skrev:
Tänk på att belåningsgraden snabbt kan ändras om fastighetsbubblan spricker. Just nu ligger realräntan på kanske -5% men den verkliga inflationen inräknad så en rimlig ränta borde vara 7% istället för 0%. När verkligheten kommer ikapp så kommer fastighetspriserna falla och då har man plötsligt en belåningsgrad på långt över 100%. I det läget kommer banken vilja ha täckning för lånet och då gäller det att ha säkerheter att stoppa in. De flesta har inte det.
Ja, fantisera om att det finns en fastighetsbubbla kan man ju alltid göra om man känner för det...

• Gilla
MrJay och 1 till
  • Laddar…
Det är nog farligare att fantisera om att vi inte har en fastighetsbubbla.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M Malmen1 skrev:
Det är nog farligare att fantisera om att vi inte har en fastighetsbubbla.
Eller inte tänka på det alls! Bor du i Lgh?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag har både hus och lån så jag drabbas också. Även de som bor i lägenhet kommer drabbas när ekonomin kollapsar för allt dras med. Om man tänker efter lite så är det ganska sjukt med en inflation på 5-7% och du kan låna pengar på banken för 1%. Banken kommer alltså inte få tillbaka sina pengar utan räknar med att kunna utfärda nya lån hela tiden för att tjäna pengar. Om inte detta är en bubbla så har det aldrig funnits någon bubbla. Läget är mer extremt nu än det någonsin varit. Politikerna i hela västvärlden väljer att köra gasen i botten rakt in i kaklet. Och börsen ska vi inte tala om. Börsen jublar när de vädrar nya nedstängningar som egentligen borde vara skadligt för dem. Då blir det mer coronapengar skapade ut luft som flödar in på börsen som sätter nya rekord.

• Gilla
Daggew
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.