B
B Byggarn Bob skrev:
Facket närmare fönstret är snarare 60 nu när jag dubbel kollade på olika ställen
Då är det en 120 cm skiva och i hörnet kan du köpa en 90 cm skiva och skära till.
 
B bygges skrev:
Då är det en 120 cm skiva och i hörnet kan du köpa en 90 cm skiva och skära till.
Okej, föresten jag har gipsvägg mitt emot denna, jag mätte där också. Verkar vara 2 stora skivor på just 120 bredd. Ingen smal i hörnet
 
Rejäl skrev:
Ja dom två stora facken ser ut o ha oskurna isoleringskivor…
Vad menas med detta.

Föresten, bara en anmärkning. Regeln i hörnet, har rundats lite och verkar allmänt grövre. Om det betyder något.
 
P
B Byggarn Bob skrev:
Vad menas med detta.

Föresten, bara en anmärkning. Regeln i hörnet, har rundats lite och verkar allmänt grövre. Om det betyder något.
Att bredden är 60 c/c.. att isoleringen passar i bredd utan tillskärning…
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Att bredden är 60 c/c.. att isoleringen passar i bredd utan tillskärning…
Jag läste lite om vad c/c är. Och om jag förstår det rätt är det centrum till centrum. Men när jag mäter den mittersta facket. Får jag inte det till 60. Prövar alla ”nivåer”
 
P
B Byggarn Bob skrev:
Jag läste lite om vad c/c är. Och om jag förstår det rätt är det centrum till centrum. Men när jag mäter den mittersta facket. Får jag inte det till 60. Prövar alla ”nivåer”
Så är det ofta att reglarna har flyttat sig eller den som byggde det inte var så någrann..
Har ingen betydelse i ditt fall bara isoleringen sluter tätt mot reglarna samt att du kan skruva din gipsskiva så blir det bra 👍
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
B
B Byggarn Bob skrev:
Jag läste lite om vad c/c är. Och om jag förstår det rätt är det centrum till centrum. Men när jag mäter den mittersta facket. Får jag inte det till 60. Prövar alla ”nivåer”
Så kan det vara. 1 cm hit eller dit spelar ingen roll. Det viktiga är att du skruvar i regel.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Tack så mycket för era svar och i princip hjälp i ”realtid”

Jag vill inte längre störa grannar, så jag lämnar skruvandet till en annan dag.

Men något jag undrar, innan jag jag lärde mig att vita hårda massan är en del av gips väggen. Hann jag ytterligare med mindre skador 😅 tex denna bild.

Kan jag prima det och sedan spackla? Eller någon annan kombination eller idé. Jag vill helst det inte ställer till det.
 
  • Vägg med ojämn yta, sprickor och avskalad färg. Reparation behövs antagligen. Nötta, beige nyanser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
B Byggarn Bob skrev:
Tack så mycket för era svar och i princip hjälp i ”realtid”

Jag vill inte längre störa grannar, så jag lämnar skruvandet till en annan dag.

Men något jag undrar, innan jag jag lärde mig att vita hårda massan är en del av gips väggen. Hann jag ytterligare med mindre skador 😅 tex denna bild.

Kan jag prima det och sedan spackla? Eller någon annan kombination eller idé. Jag vill helst det inte ställer till det.
Nej för fan fram till midnatt är det bara o köra på😉😂🤪
 
B
B Byggarn Bob skrev:
Tack så mycket för era svar och i princip hjälp i ”realtid”

Jag vill inte längre störa grannar, så jag lämnar skruvandet till en annan dag.

Men något jag undrar, innan jag jag lärde mig att vita hårda massan är en del av gips väggen. Hann jag ytterligare med mindre skador 😅 tex denna bild.

Kan jag prima det och sedan spackla? Eller någon annan kombination eller idé. Jag vill helst det inte ställer till det.
Det där behöver bredspacklas. Jag hade nog rivit den gipsen med nu när du ändå är igång.
 
Jag bombarderar med frågor o bilder, jag vet. Men försöker lära mig och förstå. Bakom elementet har jag en skiva, som jag tog för givet att det är gips, men nu när jag har mer av ett ”tränad” öga. Ser det inte alls ut som gips, utan snarare nån slags spånskiva, som de bara målat över.

Är jag ute och cyklar?
 
  • Ett fönster med isoleringsskum, måttband och ofullständig väggbeklädnad och spackling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B bygges skrev:
Det där behöver bredspacklas. Jag hade nog rivit den gipsen med nu när du ändå är igång.
Oj, är det så illa. River jag alla skivor som har skador på sig, är det 3st. Rivningen är busenkelt.. men det som oroar mig är att 2 av dessa skivor har eluttag och en av de är i köket.

Föresten, när jag säger kök. Finns det inget kök kvar. Allt är rivet o slängt. Men det har varit kök och ska bli kök igen 😄
 
B Byggarn Bob skrev:
Oj, är det så illa. River jag alla skivor som har skador på sig, är det 3st. Rivningen är busenkelt.. men det som oroar mig är att 2 av dessa skivor har eluttag och en av de är i köket.

Föresten, när jag säger kök. Finns det inget kök kvar. Allt är rivet o slängt. Men det har varit kök och ska bli kök igen 😄
Väggen ser ju helt fnasig ut. Vad är det för yta vi ser? Hålet i sig är inget problem att spackla igen, det är texturen på hela väggen som iallafall gör mig osäker
 
En stilla liten fråga. Vart går vattenledningarna till elementet?
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Väggen ser ju helt fnasig ut. Vad är det för yta vi ser? Hålet i sig är inget problem att spackla igen, det är texturen på hela väggen som iallafall gör mig osäker
H Hybro skrev:
En stilla liten fråga. Vart går vattenledningarna till elementet?
Svar till båda era frågor, tror jag.

Men Viktor, vad du ser är yttersta pappen av gipset.
 
  • Renoveringsarbete pågår, vägg med spackel, radiator, fönster, rörsystem, spackelspadar syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.