22 367 läst ·
124 svar
22k läst
124 svar
Vad gör man med en gipsvägg utan skydd?
Köp vanliga 13 mm dom är dessutom billigare än 6 mm repgips.
Aha, alla dessa termer.. jag trodde du menade gipsmassa/gipsputs. Inte gipsskivor.Dr Benz skrev:
Allltså om du sätter en ny gipsskiva framför så har du två lager gips som ger en stabil vägg. Istället för att hålla på och riva ner den skadade gipsen med allt stök som det innebär.
Skruva ny gips utanpå den befintliga så får du en stabil vägg. Men jag skulle rekommendera vanlig gips som är 13 mm och mer lättskruvad jämfört med renoveringsgips som är hälften så tjock men hårdare och svårare att skruva rätt.
Okej, jag förstår. Det kommer alltså bli nya skarver, mitten på de gamla skivorna.B bygges skrev:
Men en sak jag inte förstår, jag har ju ett tjockt lager ”gipsputs” i vägen. Ska jag skruva direkt genom detta, fram till första lagren skivor och sen till sist genom reglarna?.
Om jag förstår dig rätt, du menar riva av all ”gipsputs” som står i vägen fram till första lagret gipsskivor. Och sätta nya gipsskivor ovanpå dessa.Viktor.J skrev:
Med ”limma på 6mm” du menar skruva förstås? Eller..
Jag ska väl spackla hur jag än gör(väggen ska målas föresten)Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Men jag antar du menar det är mycket svårare bredspackla ovanpå gipsputs/bruk än ovanpå skivor.
Jaa, tog bara 8 timmar av skrapande tillsammans med ångmaskin. Tills jag tog förnuftet till fånga, det kan inte vara såhär krävande att riva tapet. Hela lägenheten kommer ta minst 100 timmar. Frågade runt, visade sig att jag gjort ett väldigt skämmigt o dumt misstag 😅H hempularen skrev:Om du har lyckats får bort alla kartong från gipsskivorna, så är detta busenkelt. Det du har gjort skulle de flesta av oss se som övermäktigt. Att sätta upp gipsskivor är enkelt.
Sedan kommer det som är lite svårare, att spackla, men det skulle du fått göra under alla omständigheter. och glöm inte skarvremsorna när du spacklar.
Vet inte riktigt om jag missat något, har du tagit bort yttersta kartongen och sedan lagt på gipsputs? Så länge det är slätt kan allt sitta kvar. Du skriver tjockt, hur tjockt? Om det totalt sett motsvarar ett skivlager behöver du ha 55 mm gipsskruv. Är det bara några mm blir det bra med 42 mm.B Byggarn Bob skrev:
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Jag tog bort yttersta kartongen, och det exponerade ”gipsputs” alltså är skivorna bakom denna massa.B bygges skrev:
För att förtydliga ytterligare, det var papp/kartong ovanpå denna gipsputs/bruk massa..
Jag ska ta bilder, senare idag. För att förtydliga ytterligare.
Svårt att beskriva något man inte förstår sig på 😄
Det är ju det som är skivan. Det är inte puts.
50 år sedan innebär 1974. Det borde således röra sig om vanliga gipsskivor. Det är kartong-gips-kartong. Om inte du lagt på gipsputs efter du tog ned den mm-tunna kartongen har ingen annan heller gjort det.B Byggarn Bob skrev:Jag tog bort yttersta kartongen, och det exponerade ”gipsputs” alltså är skivorna bakom denna massa.
För att förtydliga ytterligare, det var papp/kartong ovanpå denna gipsputs/bruk massa..
Jag ska ta bilder, senare idag. För att förtydliga ytterligare.
Svårt att beskriva något man inte förstår sig på 😄
Jag känner mig super dum just nu.. det är möjligt att bakom massan som jag kallar gipsputs, är inget annat än reglar..
Jag återkommer med bilder efter jobbet. Snälla, kika in senare ikväll eller kommande dagar.
Tack på förhand
Jag återkommer med bilder efter jobbet. Snälla, kika in senare ikväll eller kommande dagar.
Tack på förhand
Det är en papp på andra sidan av skivan också, sedan kommer reglarna.
Det finns ingen anleding att ha kvar det som är kvar av de gamla gipsskivorna. Riv bort dem och skruva nya gipsskivor i reglarna.B Byggarn Bob skrev:
Nja, det är ju ingen bärighet kvar i de gamla skivorna, det är kartongen som håller ihop dom.B bygges skrev: