Köp vanliga 13 mm dom är dessutom billigare än 6 mm repgips.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Dr Benz Dr Benz skrev:
Allltså om du sätter en ny gipsskiva framför så har du två lager gips som ger en stabil vägg. Istället för att hålla på och riva ner den skadade gipsen med allt stök som det innebär.

Skruva ny gips utanpå den befintliga så får du en stabil vägg. Men jag skulle rekommendera vanlig gips som är 13 mm och mer lättskruvad jämfört med renoveringsgips som är hälften så tjock men hårdare och svårare att skruva rätt.
Aha, alla dessa termer.. jag trodde du menade gipsmassa/gipsputs. Inte gipsskivor.
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
B Byggarn Bob skrev:
Aha, alla dessa termer.. jag trodde du menade gipsmassa/gipsputs. Inte gipsskivor.
Att bredspackla upp denna typ av yta är ingen lek. Man bör ha erfarenhet av dessa jobb innan man ger sig på detta. Mkt enklare/ snabbare att sätta ett lager nya skivor.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
B bygges skrev:
Skruvraderna du ser nu, vad är det för CC mått till nästa par skruvrader? 45 cm? 60 cm? Om det är 45 ska du köpa 90 cm skivor, om 60 ska du köpa 120 cm. När du sätter upp detta ska mitten på nya skivan hamna rakt över en skarv mellan två skivor i första skivlagret.
Okej, jag förstår. Det kommer alltså bli nya skarver, mitten på de gamla skivorna.

Men en sak jag inte förstår, jag har ju ett tjockt lager ”gipsputs” i vägen. Ska jag skruva direkt genom detta, fram till första lagren skivor och sen till sist genom reglarna?.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Jag hade rivit ner och gipsat om.
Samma moment som att limma på 6mm men personligen tycker jag att 6mm skivorna är för känsliga och böjer sig för lätt vilket gör att det kan ta längre tid att spackla.
Om jag förstår dig rätt, du menar riva av all ”gipsputs” som står i vägen fram till första lagret gipsskivor. Och sätta nya gipsskivor ovanpå dessa.

Med ”limma på 6mm” du menar skruva förstås? Eller..
 
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Att bredspackla upp denna typ av yta är ingen lek. Man bör ha erfarenhet av dessa jobb innan man ger sig på detta. Mkt enklare/ snabbare att sätta ett lager nya skivor.
Jag ska väl spackla hur jag än gör(väggen ska målas föresten)

Men jag antar du menar det är mycket svårare bredspackla ovanpå gipsputs/bruk än ovanpå skivor.
 
H hempularen skrev:
Om du har lyckats får bort alla kartong från gipsskivorna, så är detta busenkelt. Det du har gjort skulle de flesta av oss se som övermäktigt. Att sätta upp gipsskivor är enkelt.

Sedan kommer det som är lite svårare, att spackla, men det skulle du fått göra under alla omständigheter. och glöm inte skarvremsorna när du spacklar.
Jaa, tog bara 8 timmar av skrapande tillsammans med ångmaskin. Tills jag tog förnuftet till fånga, det kan inte vara såhär krävande att riva tapet. Hela lägenheten kommer ta minst 100 timmar. Frågade runt, visade sig att jag gjort ett väldigt skämmigt o dumt misstag 😅
 
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
B
B Byggarn Bob skrev:
Okej, jag förstår. Det kommer alltså bli nya skarver, mitten på de gamla skivorna.

Men en sak jag inte förstår, jag har ju ett tjockt lager ”gipsputs” i vägen. Ska jag skruva direkt genom detta, fram till första lagren skivor och sen till sist genom reglarna?.
Vet inte riktigt om jag missat något, har du tagit bort yttersta kartongen och sedan lagt på gipsputs? Så länge det är slätt kan allt sitta kvar. Du skriver tjockt, hur tjockt? Om det totalt sett motsvarar ett skivlager behöver du ha 55 mm gipsskruv. Är det bara några mm blir det bra med 42 mm.
 
B bygges skrev:
Vet inte riktigt om jag missat något, har du tagit bort yttersta kartongen och sedan lagt på gipsputs? Så länge det är slätt kan allt sitta kvar. Du skriver tjockt, hur tjockt? Om det totalt sett motsvarar ett skivlager behöver du ha 55 mm gipsskruv. Är det bara några mm blir det bra med 42 mm.
Jag tog bort yttersta kartongen, och det exponerade ”gipsputs” alltså är skivorna bakom denna massa.

För att förtydliga ytterligare, det var papp/kartong ovanpå denna gipsputs/bruk massa..

Jag ska ta bilder, senare idag. För att förtydliga ytterligare.

Svårt att beskriva något man inte förstår sig på 😄
 
Det är ju det som är skivan. Det är inte puts.
 
  • Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
B
B Byggarn Bob skrev:
Jag tog bort yttersta kartongen, och det exponerade ”gipsputs” alltså är skivorna bakom denna massa.

För att förtydliga ytterligare, det var papp/kartong ovanpå denna gipsputs/bruk massa..

Jag ska ta bilder, senare idag. För att förtydliga ytterligare.

Svårt att beskriva något man inte förstår sig på 😄
50 år sedan innebär 1974. Det borde således röra sig om vanliga gipsskivor. Det är kartong-gips-kartong. Om inte du lagt på gipsputs efter du tog ned den mm-tunna kartongen har ingen annan heller gjort det.
 
Jag känner mig super dum just nu.. det är möjligt att bakom massan som jag kallar gipsputs, är inget annat än reglar..

Jag återkommer med bilder efter jobbet. Snälla, kika in senare ikväll eller kommande dagar.

Tack på förhand
 
  • Gilla
Linda Wiveka Olsson
  • Laddar…
Det är en papp på andra sidan av skivan också, sedan kommer reglarna.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nissens
B Byggarn Bob skrev:
Jag känner mig super dum just nu.. det är möjligt att bakom massan som jag kallar gipsputs, är inget annat än reglar..

Jag återkommer med bilder efter jobbet. Snälla, kika in senare ikväll eller kommande dagar.

Tack på förhand
Det finns ingen anleding att ha kvar det som är kvar av de gamla gipsskivorna. Riv bort dem och skruva nya gipsskivor i reglarna.
 
  • Gilla
saiter och 4 till
  • Laddar…
Nissens
B bygges skrev:
Vet inte riktigt om jag missat något, har du tagit bort yttersta kartongen och sedan lagt på gipsputs? Så länge det är slätt kan allt sitta kvar. Du skriver tjockt, hur tjockt? Om det totalt sett motsvarar ett skivlager behöver du ha 55 mm gipsskruv. Är det bara några mm blir det bra med 42 mm.
Nja, det är ju ingen bärighet kvar i de gamla skivorna, det är kartongen som håller ihop dom.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.