T
Är inte riktigt med. Dom kör alltså från säg kl 7 på morgonen och jobbar åt dig fram till säg kl 16? Det blir då 8h, men dom kör bara maskinen i 4h och debiterar dig 6h maskintid? För dom hämtar lass hela tiden åt dig och gör inget emellan? Kan ju någonstans förstå att dom vill ha betalat för allt runt omkring också och
inte bara för själva resan, tex när dom lastat av.
 
Skumpe
Du bad att få förklarat varför de debiterade 1,5 h.
Istället för att vänligt förklara detta för kunden har de alltså blivit sura och hotat att avbryta jobbet för att de har ändå så mycket andra jobb.

Jag är inte förvånad. Det finns många som beter sig så här mot kunder i Sverige. Jag föreslår att du synar hotet och avbryter. Betala det du tycker dig vara skyldig.

Så här ska vi inte acceptera att bli behandlade och den här typen av idioter ska vi rensa ut. Möjliggör inte för dessa avarter att fortsätta leva på dåligt bemötande. Stäng pengakranen.
 
  • Gilla
TSkoogh och 7 till
  • Laddar…
Men om jag tolkar dig rätt så har du alltså klockat att lastbilen har varit igång 4,5 timmar från att du ser den första gången på dagen till att de åker ifrån dig vid slutet?

Till det måste du ju lägga tiden från deras central till hämtplatsen, tid för lastning av första lasset där, och tiden att köra hem till centralen.
 
  • Gilla
Ockupanten
  • Laddar…
Skumpe
H hempularen skrev:
Men om jag tolkar dig rätt så har du alltså klockat att lastbilen har varit igång 4,5 timmar från att du ser den första gången på dagen till att de åker ifrån dig vid slutet?

Till det måste du ju lägga tiden från deras central till hämtplatsen, tid för lastning av första lasset där, och tiden att köra hem till centralen.
Du glömde gofika på morgonen , tankning på eftermiddagen (inkl fika #2) samt avrundning uppåt till närmsta heldag.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men om jag tolkar dig rätt så har du alltså klockat att lastbilen har varit igång 4,5 timmar från att du ser den första gången på dagen till att de åker ifrån dig vid slutet?

Till det måste du ju lägga tiden från deras central till hämtplatsen, tid för lastning av första lasset där, och tiden att köra hem till centralen.
Jag måste vara urkass att förklara.
En vända (lastning nånstans, hitkörning, tömning, återkörning till lastplats) tar en dryg timme. Men dom debiterar 1.5 timmar för varje lass.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Du bad att få förklarat varför de debiterade 1,5 h.
Istället för att vänligt förklara detta för kunden har de alltså blivit sura och hotat att avbryta jobbet för att de har ändå så mycket andra jobb.

Jag är inte förvånad. Det finns många som beter sig så här mot kunder i Sverige. Jag föreslår att du synar hotet och avbryter. Betala det du tycker dig vara skyldig.

Så här ska vi inte acceptera att bli behandlade och den här typen av idioter ska vi rensa ut. Möjliggör inte för dessa avarter att fortsätta leva på dåligt bemötande. Stäng pengakranen.
Skulle helst vilja göra så. Tyvärr är det svårt att hitta alternativ. Jag får nog göra rätt vid slutfakturan, samt varnar andra.
 
B
Sätt upp en liten kamera typ arlo, så får du svart på vitt tiderna. Då slipper man ord not ord. Blir svårt att förklara bort bilder med tidsstämplar.

Vi har en anläggningsfirma 1km bort. Brukar alltid vara nån h för mycket per gång jag anlitat dem, men det är i alla fall inom gränsen för rimligt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Skulle helst vilja göra så. Tyvärr är det svårt att hitta alternativ. Jag får nog göra rätt vid slutfakturan, samt varnar andra.
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag måste vara urkass att förklara.
En vända (lastning nånstans, hitkörning, tömning, återkörning till lastplats) tar en dryg timme. Men dom debiterar 1.5 timmar för varje lass.
Antingen kör de väll på ton pris eller på timme, och då debiterar de väll från när de lastar första lasset tills de tippar sista lasset.

Alltså kör de mellan 7-16 är det ju oftast 8 timmar man debiterar.

Har aldrig hört att man kör på timme per lass?
 
Det är helt otroligt hur man kan bli missförstått.
Dem debiterar lastbilstimmar OCH kostnad för själva materialet. Vilket är helt OK för mig. Och dom kör inga hela dagar 7-16.
En dag kan dom debitera för 5 körda lass (vilket stämmer) och 7 timmar vilket inte stämmer eftersom varje lass tar bara en timme att köra.
Det är som att köpa kabel per meterpris, du får 5 m men ska betala för 6 m.
 
  • Gilla
Bernt_Karlsson
  • Laddar…
T
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är helt otroligt hur man kan bli missförstått.
Dem debiterar lastbilstimmar OCH kostnad för själva materialet. Vilket är helt OK för mig. Och dom kör inga hela dagar 7-16.
En dag kan dom debitera för 5 körda lass (vilket stämmer) och 7 timmar vilket inte stämmer eftersom varje lass tar bara en timme att köra.
Det är som att köpa kabel per meterpris, du får 5 m men ska betala för 6 m.
Jag förstår att du blir irriterad över hur de agerar. Utgångspunkten måste ju dock vara hur ni avtalat, dvs är det per lass(där de anser att ett lass motsvarar 1.5 timmes arbete) eller är det per timme? Nu tror jag att det är det sistnämnda, och jag skulle då avvakta tills arbetet är klart och då ej betala mer än vad du antecknat för timmar.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är helt otroligt hur man kan bli missförstått.
Dem debiterar lastbilstimmar OCH kostnad för själva materialet. Vilket är helt OK för mig. Och dom kör inga hela dagar 7-16.
En dag kan dom debitera för 5 körda lass (vilket stämmer) och 7 timmar vilket inte stämmer eftersom varje lass tar bara en timme att köra.
Det är som att köpa kabel per meterpris, du får 5 m men ska betala för 6 m.
Det var ofta så när jag körde i anläggningssvängen att man hade fasta timmar på många jobb. Så i slutet av dagen så hade man med lite tur dragit in 12 timmar betalt till lastbilen.
Jag tolkar det som att dom kommer och tippar olika många lass om dagen till dig. Se det som att du betalar materialets pris (vågkvitto) plus transport á 1.5 timme. Tar det längre tid någon gång pga trafik eller vad det nu kan vara så tycker inte jag att det är skäligt att ta ut mer maskintimmar.
 
  • Wow
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Är mest förvånad att du behöver betala överhuvudtaget för fyllnadsmassor , det brukar man få grattis för att dom ska slippa betala vid deponi, men kanske är andra massor det handlar om eller långa transporter som dom kanske inte skulle haft annars
 
  • Gilla
Ucklahoma
  • Laddar…
S swedjeep skrev:
Är mest förvånad att du behöver betala överhuvudtaget för fyllnadsmassor , det brukar man få grattis för att dom ska slippa betala vid deponi, men kanske är andra massor det handlar om eller långa transporter som dom kanske inte skulle haft annars
Antagligen hämtar dom fyllnadsmassorna hos någon som får betala för att få massorna bortkörda. 1,5 timma per lass + deponiavgift. :crysmile:
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag måste vara urkass att förklara.
En vända (lastning nånstans, hitkörning, tömning, återkörning till lastplats) tar en dryg timme. Men dom debiterar 1.5 timmar för varje lass.
Men nån måste ju lasta också? Eller gör lastbilschauffören det själv på dessa 1,05 timmar?
 
  • Gilla
Kjol och 1 till
  • Laddar…
K
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag måste vara urkass att förklara.
En vända (lastning nånstans, hitkörning, tömning, återkörning till lastplats) tar en dryg timme. Men dom debiterar 1.5 timmar för varje lass.
Tiden för att köra från garaget till lastplatsen på morgonen samt från dig/lastplatsen till garaget har du inte tagit med i beräkningen? Den lär du ju få betala för också.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.