12 506 läst ·
40 svar
13k läst
40 svar
Vad gör man med anläggningsfirman som konstant debiterar för mycket?
Sida 1 av 3
Medlem
· Blekinge
· 11 701 inlägg
Jag har en anläggare som ska fylla på tomten med löpande räkning. Så nu kommer en faktura varje vecka och i alla har han debiterat mer maskintider än som varit. Jag har stenkoll på det för jag sitter på hemmakontoret. Och då har jag inte ens räknat bort lunchraster. När jag påtalade det första gången blev han sur och sa att dom kan gärna avbryta jobbet för dom har ändå mycket att göra.
Det diffar för mycket för att jag kan förbiser det men hur agerar man? Han ska ju göra jobbet klart men jag avskyr att bli lurad.
Det diffar för mycket för att jag kan förbiser det men hur agerar man? Han ska ju göra jobbet klart men jag avskyr att bli lurad.
Medlem
· Blekinge
· 11 701 inlägg
Ingen som har en åsikt?
Du har väl redan fått svaret från anläggaren? Pröjsa det de begär eller så avbryter de arbetet.
Personligen skulle jag väga jobbet med att hitta någon annan, som kanske beter sig på samma sätt, mot att bita i det sura äpplet och betala. Som etompau skriver kanske det blir bättre nu när de vet att du har koll på dem?
Personligen skulle jag väga jobbet med att hitta någon annan, som kanske beter sig på samma sätt, mot att bita i det sura äpplet och betala. Som etompau skriver kanske det blir bättre nu när de vet att du har koll på dem?
Bästa svaret
Hobbysnickare
· Jönköping
· 268 inlägg
Låt dom göra klart, håll stenkoll på deras timmar och jämför sedan i slutet . Ta och diskutera det då och betala för rätt antal timmar.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
OM vi antar att du faktiskt blivit överdebiterad. Men säkerställ att det inte finns en oskyldig förklaring (hur hanteras ex. restid till och från firmans kontor?).
Då kan du ju i princip dra av det du anser är feldebiterat på slutfakturan. Låt firman stämma dig.
Då kan du ju i princip dra av det du anser är feldebiterat på slutfakturan. Låt firman stämma dig.
Medlem
· Blekinge
· 11 701 inlägg
Så kommer jag att göra.H hempularen skrev:
De kör fyllnadsmassor hit och jag klockar 1 time och 5 minuter mellan varje ankomst. Dom debiterar 1.5 timme biltid för varje lass. De försökte bevisa med google att det tar så långt tid som 1.5 timmar medan det tar 1 timme på min klocka.
Kanske jag bör kolla igen med relativitetsteorin hur det var med klockor som går fortare än andra.
Mja, Nu betalar man inte för 1 timme och 5 minuter, Normalt betalar man för varje påbörjad timme när det gäller Lastbilstransporter. Här verkar man ta betalt för 30 minutare dessutom.T Thomas_Blekinge skrev:Så kommer jag att göra.
De kör fyllnadsmassor hit och jag klockar 1 time och 5 minuter mellan varje ankomst. Dom debiterar 1.5 timme biltid för varje lass. De försökte bevisa med google att det tar så långt tid som 1.5 timmar medan det tar 1 timme på min klocka.
Kanske jag bör kolla igen med relativitetsteorin hur det var med klockor som går fortare än andra.
Den debiteringen är inte felaktig. Betala fakturan och var glad.
Du betalar inget för ställtiderna som uppstår i detta fall så betala fakturan och var glad.
Du blir inte blåst
Finns ju ingen som tar betalt för x tim och 5 minuter. Normalt är väl att ta betalt för varje påbörjad halv- eller heltimme. Om dom inte vil diskutera nu, så lär dom inte vilja diskutera senare heller.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Jag är inte riktigt med på vad det är du klockar. Du har dels en körtid från deras "central" till platsen där de lastar fyllnadsmassor, en stund på plats för lastning, sedan kör de till dig och tippar, kör tillbaka för ny last osv..
Är det då alltså tiden från de kör ifrån dig, tills de är tillbaka och har tippat och kör tillbaka igen, som är 1h 5 minuter? Hur många lass gäller det?
För det där med debitering per påbörjad period, gäller väl för hela dagens aktivitet från att de börjar köra från centralen till de är tillbaka på centralen, tror jag.
Är det då alltså tiden från de kör ifrån dig, tills de är tillbaka och har tippat och kör tillbaka igen, som är 1h 5 minuter? Hur många lass gäller det?
För det där med debitering per påbörjad period, gäller väl för hela dagens aktivitet från att de börjar köra från centralen till de är tillbaka på centralen, tror jag.
Fast om varje spadtag tar 1 minut debiterar man inte 1 timme per spadtag heller. Om de kör skytteltrafik är det väl rimligt att man avrundar i slutet av dagen, inte för varje vända?Hammarskallen skrev:
Alltså, om google maps visar att det faktiskt bör ta 1,5h innebär ju de att de lyckas köra in galet mycket tid.
Jag tycker det låter som lite sak samma då man som sagt för betala för påbörjat tidsintervall.
Men det är klart, kör de fram och tillbaka 5 gånger på en dag kan de ju inte plussa 30 min per körning.
Du skriver att du klockat mellan att de åker till dess att de kommer tillbaka. Det är inte så att de räknar in förberedelsetid och ankomsttid i timdebiteringen? Tänker att det ju finns med tid kring en körning än just på vägen, det lär ju vara tömning av flaket och diverse småtider före och efter avfart/ankomst?
Be dem förklara hur de kan fakturera 7,5 h när de bara kört fram och tillbaka 5h på en och samma dag om så är fallet. Men såga inte varje individuell bilfärd.
Jag tycker det låter som lite sak samma då man som sagt för betala för påbörjat tidsintervall.
Men det är klart, kör de fram och tillbaka 5 gånger på en dag kan de ju inte plussa 30 min per körning.
Du skriver att du klockat mellan att de åker till dess att de kommer tillbaka. Det är inte så att de räknar in förberedelsetid och ankomsttid i timdebiteringen? Tänker att det ju finns med tid kring en körning än just på vägen, det lär ju vara tömning av flaket och diverse småtider före och efter avfart/ankomst?
Be dem förklara hur de kan fakturera 7,5 h när de bara kört fram och tillbaka 5h på en och samma dag om så är fallet. Men såga inte varje individuell bilfärd.
Medlem
· Blekinge
· 11 701 inlägg
Så är det. Det förstår t o m jag att en lastbilstid på 1:05 bir debiterad 1.5 h. Men om de kör skytteltrafik och kör fyra vändor inkl allt på 4.5 timmar och debiterar ändå 6 timmar så är det fel.C cpalm skrev:
Jag sågar inte varje enskild bilfärd. Men om jag klockar mellan hitkomst och nästa hitkomst så innehåller den tiden även lastning och lossning såklart. Så faktiskt den tid det tar för en vända.
Och jag tycker inte det är rätt att betala maskintid för den tid grävaren stod i min trädgård och reparerades.
Men moralen är väl inte bättre här än hos dem som fikar på Ahlsells. Jag kanske får anpassa mig och skriva mer timmar hos min arbetsgivare.