Jag sålde 54 kvm lägenhet i maj. Nu har jag fått sms där köparen säger sig ha mätt den till 49 kvm.
Han skriver att han då enligt köplagen har rätt till prisavdrag.

Hur stort blir avdraget om det visar sig att han har rätt? Är det nån felmarginal - typ att det måste skilja x %?
Hur hade ni gjort vidare?

(Själv har jag ingen aning om hur stor den är. Jag uppgav bara vad jag har köpt den för att vara och hur mycket jag har betalat månadavgifter för.)

haha vilka jävla idioter det finns, ursäkta min franska, vad stod angivet i ditt köpekontrakt? har svårt att se att han kommer någon vart med det, om det står i dina papper att du har köpt en lägenhet som är 54 m2

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Det brukar stå i kontrakten eller annonsen om det är exakt uppmätt eller inte så börja med att kolla vad som står där.

haavard skrev:
Hur hade ni gjort vidare?
Raderat SMSet. Bollen ligger hos köparen och vill han få den i spel får han nog bemöda sig om något mer seriöst krav än ett flummigt SMS.

• Gilla
oliva och 1 till
  • Laddar…
Kan det finnas ett missförstånd hur man mäter ytan för en lägenhet?

Dessa regler har genom åren ändrats och om du köpte din lägenhet för måånga år sedan så kan det varit uppmätt med gamla regler och den nye köparen mäter enligt nya regler.

Finns det tjocka innerväggar alt. sluttande väggar. Det är för det mesta där som "felmätningar" göres.

Hur som helst; Köparen lär inte komma så långt med sina krav. Det kan knappast vara omöjligt att mäta ytan innan köpet och därmed faller kraven i efterhand på just detta faktum.

Bara avvisa alla krav. Lycka till.

• Gilla
F_man och 2 till
  • Laddar…
roland53 skrev:
Kan det finnas ett missförstånd hur man mäter ytan för en lägenhet?

Dessa regler har genom åren ändrats och om du köpte din lägenhet för måånga år sedan så kan det varit uppmätt med gamla regler och den nye köparen mäter enligt nya regler.

Finns det tjocka innerväggar alt. sluttande väggar. Det är för det mesta där som "felmätningar" göres.

Hur som helst; Köparen lär inte komma så långt med sina krav. Det kan knappast vara omöjligt att mäta ytan innan köpet och därmed faller kraven i efterhand på just detta faktum.

Bara avvisa alla krav. Lycka till.
Håller med förutom vid ett fall - om det står uppmätt yta i prospektet så ligger man lite sämre till som säljare.

Det är lite märkligt att ytan har blivit mindre, med nya mätreglerna brukar det bli mer boyta...

Skall vi gissa att köparen har mätt varje rum för sig och sedan adderat ytorna?
Och "glömt" mellanväggarna.

Jag hade också följt Alfredos råd:
Alfredo skrev:
Raderat SMSet...

• Gilla
F_man
  • Laddar…
osiris skrev:
Håller med förutom vid ett fall - om det står uppmätt yta i prospektet så ligger man lite sämre till som säljare.

Det är lite märkligt att ytan har blivit mindre, med nya mätreglerna brukar det bli mer boyta...
Även om nu en bostadsrätt inte täcks av jordabalkens regler (finns otaliga trådar att läsa på BH) utan som lösöre så har köparen undersökningsplikt.
Det finns väl ingen mäklare, vid sina sinnes fulla bruk, som anger exakt yta utan det står väl ca XX m2, skulle jag tro? :rolleyes:

roland53 skrev:
Även om nu en bostadsrätt inte täcks av jordabalkens regler (finns otaliga trådar att läsa på BH) utan som lösöre så har köparen undersökningsplikt.
Det finns väl ingen mäklare, vid sina sinnes fulla bruk, som anger exakt yta utan det står väl ca XX m2, skulle jag tro? :rolleyes:
Jag har varit med om att det står utan c:a ganska ofta (och då har det alltid funnits ett intyg från en mätfirma)

På mitt köpekontrakt står det.

"Boarea 80,5m2.
Areauppgifter enligt bostadrättsföreningen"

Detta är väl för att säljaren ska gå fri, vid ev. tvist.
det är väl brf:en man får vända sej till om det är fel i mitt fall.

Off topic.
När jag sålde huset stod det. "areauppgifter från fastighetsregistret."

Någon som har länk till de senaste mätreglerna? Läste dessa i någon tidning för ett tag sen, men kommer inte ihåg exakt vad det stod. Men man skall ju mäta mer än vad man kan tro. Men som svar på din fråga så ligger bollen hos köparen, att skicka ett sms bevisar väl bara att dom är för feg aför att ringa, vilket troligtvis är för att dom inte har tillräckligt med kött på benen. Hänvisa till köpekontraktet.

Är det inte lämpligast att utgå från vad det står i Bostadsrättsföreningens lägenhetsförteckning?
Står det 54 kvm där kan de väl inte ha ett case?

Som många varit inne på handlar det mest om hur lägenheten har marknadsförts vid försäljningen, dvs vad köparen haft fog att förvänta sig och i vilken mån det inverkat på köpet.

Köplagen säger följande

"18 § Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet.
Varan skall vidare anses felaktig, om den inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som någon annan än säljaren, i tidigare säljled eller för säljarens räkning, före köpet har lämnat vid marknadsföringen av varan och som kan antas ha inverkat på köpet. Varan skall dock inte anses felaktig, om säljaren varken kände till eller borde ha känt till uppgifterna.
Första och andra styckena gäller inte, om uppgifterna har rättats i tid på ett tydligt sätt."

Vi köpte ett hus som var "101 m2 enl taxeringsinformation", men som visade sig vara 88 m2 enl en mätning av en yrkesman. Som säljare kommer man inte undan med att skriva vad som helst och hänvisa till andra källor, objektsbeskrivningen skall vara korrekt och det är mäklarens ansvar att kontrollera om säljarens uppgifter är rimliga. Vi undersökte lite grand, och det fanns vid tidpunkten bara ett rättsfall där gränsen satts vid att <15% avvikelse var acceptabel. I grunden handlar det om man som köpare skall kunna lita på informationen i objektsbeskrivningen eller inte.

Om man tittat på lägenheten innan köp,
och har man bestämt sej för att köpa eller lämna bud,
då bör man ha skaffat sej en uppfattning om storleken passar behoven.

Men har säljaren uttalat sej i kontraktet om en specifik area då är det en annan sak.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.