Hej!
Har nu grävt upp en rabatt med (låga) buskar/blommor vid husgrunden, främst för att få bort växtlighet från närheten av fasaden. Hade tänkt ta bort jord och lägga grus där (samt ett bärlager och markduk) men när jag nu försöker lära mig och läsa vad som är bäst blir jag osäker på vad jag ska göra.
Alt 1: följa planen från början och gräva bort en del jord före gruset. Försöka få ett litet fall från huset o den mån det går-fasad går nära marken.
Alt 2: Ha ett par rader med marksten närmast huset, lutande ifrån grunden. Gräs utanför det.
Alt 3: Marksten längst in, grus längre ut.
Alt 4: stora stenar (lika stora/större än knytnäve) närmast grunden
Alt 5: grus närmast grunden, stenplattor längre ut mot gräsmattan.
Alla alternativ: bärlager och markduk och försöka få en mindre lutning från husgrunden.
Svårast att få det bra är väl marksten av något slag?
Gräsmattan kommer ju ligga på nivå över ”botten” på t ex gruset, blir det att vattnet snarare samlar sig där i stället då?
Dränering kommer jag inte göra i detta läge i alla fall. Huset står högt och det är morän under jorden.. Krypgrund här.
Några tankar?
Har nu grävt upp en rabatt med (låga) buskar/blommor vid husgrunden, främst för att få bort växtlighet från närheten av fasaden. Hade tänkt ta bort jord och lägga grus där (samt ett bärlager och markduk) men när jag nu försöker lära mig och läsa vad som är bäst blir jag osäker på vad jag ska göra.
Alt 1: följa planen från början och gräva bort en del jord före gruset. Försöka få ett litet fall från huset o den mån det går-fasad går nära marken.
Alt 2: Ha ett par rader med marksten närmast huset, lutande ifrån grunden. Gräs utanför det.
Alt 3: Marksten längst in, grus längre ut.
Alt 4: stora stenar (lika stora/större än knytnäve) närmast grunden
Alt 5: grus närmast grunden, stenplattor längre ut mot gräsmattan.
Alla alternativ: bärlager och markduk och försöka få en mindre lutning från husgrunden.
Svårast att få det bra är väl marksten av något slag?
Gräsmattan kommer ju ligga på nivå över ”botten” på t ex gruset, blir det att vattnet snarare samlar sig där i stället då?
Dränering kommer jag inte göra i detta läge i alla fall. Huset står högt och det är morän under jorden.. Krypgrund här.
Några tankar?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur gör jag när jag ska lägga grus vid grunden, nu är det rabatt.
Byggnadsvård -
Störtregn vid gjutning av platta - hur gör vi nu?
Grund & Markarbeten -
Sålt hus vid separation och ska nu köpa nytt, hur gör jag med att skjuta upp vinstskatten
Juridik -
Vad lyssnar du på just nu?? Bara ljud/video-länkar, inga ord. Använd PM om ni har frågor.
Övrigt Off Topic -
Vidbyggt garage mot mexitegelvägg - Vad göra med luftspalt + bonusfrågor
Byggmaterial & Byggteknik