En KA behöver inte besöka bygget ett enda gång. Han ska se till att lagar följs o inget annat. Min vän anlitade en KA med tillägg att kontrollera bygget ca 4 ggr med besök. 1 innan grunden läggs, 2 vid husleveransen, 3 en stick kontroll, 4 vid slutbesiktningen. Men det kostar extra.

kamilenski skrev:
En KA behöver inte besöka bygget ett enda gång. Han ska se till att lagar följs o inget annat. Min vän anlitade en KA med tillägg att kontrollera bygget ca 4 ggr med besök. 1 innan grunden läggs, 2 vid husleveransen, 3 en stick kontroll, 4 vid slutbesiktningen. Men det kostar extra.
Det beror nog helt på hur den KA man anlitar ser på sitt jobb. Ser han jobbet som en chans att få in lätta pengar få man nog den första varianten ovan, får man tag på en KA som vill att kunden ska få ett så bra hus som möjligt så får man den andra sorten. Det gäller att ha tur....precis som med så mycket annat i den här branschen....

Verkar ha en blandning av båda typen mixat i min KA. Dyker upp ibland med kort varsel på egen initiativ, tar mått och kontroller och sen är det tyst. Men svarar alltid på telefon och mail och brukar ge utförliga instruktioner om olika arbetsmoment, ibland på flera sidor och sen gör kontroller att dessa följdes.

Vi har precis valt KA, vi bad de vi hade som alternativ att specificera vad det tänkte göra och hur många gånger de tänkte vara ute på bygget innan vi valde. Prisuppgifterna vi fick låg mellan 10000 momsfritt till 17500+moms och det kändes snarare som de i de lägre prisklasserna hade ett mer gediget program. Givetvis så kom vi överens om att betala allt eftersom eller i efterskott när vi vet vad vi fått för pengarna. Återstår dock att se om det blev ett bra val.

Hitintills har vår KA inte gjort något alls! Visst han var med på byggsamrådsmötet - och insatsen där kanske var värd en tusenlapp (1h förberedelse och 1h där) så han har en del jobb kvar att göra för att motivera sin avgift!

Jag har bara jobbat i 2½ år och är än så länge VVS-lärling, vi jobbar mycket med Eksjöhus, trivselhus och det har även blivit ett kvalitétshus och lösvirke, De få gånger jag träffat denna så kallade kvalitétsansvarig var bl.a. under vår frukost då han klagade över mögel på isoleringen som visade sig vara sot från lastbilen. Där ligger deras kunskapsnivå.

Nu jobbar vi med duktiga hantverkare över hela spectrat så våra kunder behöver inte vara oroliga men att betala för en kvalitétsansvarig är slöseri med pengar. Tyvärr är det ju lag på att ha en och som du själv sa TS så är du "teknisk" av dig och kan se fel själv, jag lovar dig är det fel någonstans och idioten som orsakat det inte vill att du ska se det kommer du inte märka av det.

De viktigaste personerna i ett bygge/renovering är de som faktiskt utför jobbet, vi fotfolket. Att vi följer lagar, regler, rekommendationer som säkertvatten etc.

Kan bara instämma med sj6!

Enligt gamla PBL, hade KA något ansvar?
Kan man utkräva något om bygget inte gått rätt till, eller går det alltid tillbaks på byggherren?

Jag har tyvärr varit tvungen att läsa gamla PBL om kvalitetsansvarig och om kvalitetsansvarig har visat sig vara olämplig så ska byggnadsnämnden anmäla personen till det organ som har certifierat KA. Detta gäller även för Kontrollansvarig enligt nya lagen.

Men det finns inget rättsligt efterspel för fastigheten om KA visat sig skrivit under falskheter tillsammans med byggherren? Enligt gamla PBL så var ju kommunen aldrig ute och tittade på bygget ens, utan bara skrev under slutbeviset när alla papper var i ordning. Så som jag förstått det går inte/meningslöst slutbeviset att överklaga och vips så är allt klart. Så om inga grannar finns som berörs, klagar eller är bortresta så är det i princip fritt fram och göra vad man vill.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.