Hej på er!
I mitt badrum finns ett eluttag, antagligen ämnat för tvättmaskin. I samma sockel finns en brytare men den bryter inte strömmen i uttaget. Dock finns det en brun ledare från brytaren till uttaget (se bild). Kan den ändå ha någon tänkbar funktion? Och om jag vill få brytaren att funka, hur kopplar jag då? Svart och brun rätt igenom brytaren och har kvar gulgrön och blå direkt till uttaget? Eller har jag ingen aning om vad jag håller på med och behöver anlita en elektriker?
I mitt badrum finns ett eluttag, antagligen ämnat för tvättmaskin. I samma sockel finns en brytare men den bryter inte strömmen i uttaget. Dock finns det en brun ledare från brytaren till uttaget (se bild). Kan den ändå ha någon tänkbar funktion? Och om jag vill få brytaren att funka, hur kopplar jag då? Svart och brun rätt igenom brytaren och har kvar gulgrön och blå direkt till uttaget? Eller har jag ingen aning om vad jag håller på med och behöver anlita en elektriker?
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Det ser snarare ut att vara så att det går en brun ledare från uttaget till strömbrytaren. Man låter normalt inte en strömbrytare kontrollera ett uttag som är placerat precis under, det är en ovanlig lösning. Så det du har på bild är ett uttag med konstant matning och en strömbrytare som saknar funktion. Den är tänkt till belysning.
Uttag direkt under strömbrytare har sällan en specifikt ändamål så det är osannolikt att det skulle vara avsett för tvättmaskin, utan snarare något som t.ex dammsugare eller hårtork. Men det spelar ingen roll.
Om du vill låta strömbrytare styra detta uttag så kan man göra som du beskriver, flytta svart till ena pilen på strömbrytaren. Av nyfikenhet vill jag dock gärna veta varför. Det kanske finns bättre lösningar på det du vill åstadkomma.
Uttag direkt under strömbrytare har sällan en specifikt ändamål så det är osannolikt att det skulle vara avsett för tvättmaskin, utan snarare något som t.ex dammsugare eller hårtork. Men det spelar ingen roll.
Om du vill låta strömbrytare styra detta uttag så kan man göra som du beskriver, flytta svart till ena pilen på strömbrytaren. Av nyfikenhet vill jag dock gärna veta varför. Det kanske finns bättre lösningar på det du vill åstadkomma.
Aha, då blev jag lite klokare, tack för svar! Ska koppla in tvättmaskin där och tänkte att det skulle vara bra att ha ett smidigt sätt att bryta strömmen ifall den kajkar ur. Men att dra ur kontakten är väl likvärdigt.
Men skulle det istället vara möjligt att utnyttja brytarplatsen till ytterligare ett uttag istället? Frågan är dock ifall säkringen klarar tvättmaskin plus typ 3-4 laddare samtidigt? Tvättmaskinstillverkaren anger ju effekten till 2200 W vilket isf suger ur hela potentialen på en 10 A säkring...
Men skulle det istället vara möjligt att utnyttja brytarplatsen till ytterligare ett uttag istället? Frågan är dock ifall säkringen klarar tvättmaskin plus typ 3-4 laddare samtidigt? Tvättmaskinstillverkaren anger ju effekten till 2200 W vilket isf suger ur hela potentialen på en 10 A säkring...
Vad är det för laddare? Elbilen eller telefonen? 10A kan du belasta med 2300W, men dels drar ju inte tvättmaskinen maximal effekt hela tiden och dels klarar säkringen överlast en viss tid, så det finns ett visst utrymme.
2 eltandborstar, 1 rakapparat, bluetoothhögtalare och ev även en Alexa Echo Dot. Jo, är medveten om att tvättmaskinen inte drar fullt hela tiden men med 4, kanske 5, ytterligare enheter på samma säkring misstänker jag att det kan bli problem.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Denna typ av strömbrytare kan visserligen användas för att funktionell bryta strömmen till tvättmaskinen men det är lite ovanligt och det finns väldigt sällan skäl till det. Den gör varken från eller till då det är lika enkelt att dra ur stickproppen de få gånger man vill bryta. Dessutom skulle strömbrytaren behöva en signallampan.
Så visst det går att montera ett uttag till om strömbrytaren inte behövs till annat. Normalt vill man dock famla direkt innanför en dörr för att tända lyset så jag vet inte hur belysningen är ordnad i detta badrum? Sedan gäller att hitta ett uttag som inte bygger så mycket. Uppenbarligen är befintligt uttag eftermonterat på strömbrytarens plats medan strömbrytaren flyttats upp och ligger an direkt mot kaklet. Inte 100% som det borde vara...
Till sist, eftersom det uppenbarligen inte finns någon anslutningspunkt för TM i detta badrum bör man ju ställa sig frågan ifall en TM kan placeras i badrummet enligt områdesreglerna. Den enda slutsats man kan dra här är att det är torrt vid strömbrytaren. Men sedan är grundregeln att TM ska stå minst 60 cm från badkarskant eller 120 cm från duschhuvud.
Så visst det går att montera ett uttag till om strömbrytaren inte behövs till annat. Normalt vill man dock famla direkt innanför en dörr för att tända lyset så jag vet inte hur belysningen är ordnad i detta badrum? Sedan gäller att hitta ett uttag som inte bygger så mycket. Uppenbarligen är befintligt uttag eftermonterat på strömbrytarens plats medan strömbrytaren flyttats upp och ligger an direkt mot kaklet. Inte 100% som det borde vara...
Till sist, eftersom det uppenbarligen inte finns någon anslutningspunkt för TM i detta badrum bör man ju ställa sig frågan ifall en TM kan placeras i badrummet enligt områdesreglerna. Den enda slutsats man kan dra här är att det är torrt vid strömbrytaren. Men sedan är grundregeln att TM ska stå minst 60 cm från badkarskant eller 120 cm från duschhuvud.
Åh, nej... Placeringen av TM hade jag inte ens tänkt på då jag sett flertal i byggnaden med likadant badrum ha tvättmaskin där vi tänkt ställa den, dvs intill duschväggen (se bild). Hittade din artikel, Bo, och det var ju krångligare än jag hade föreställt mig...
Om du kan tänka dig att hjälpa mig med det istället då, skulle det kunna vara okej att ställa maskinen där tvättkorgen står på bilden? Från hörnet (med måttbandet) till duschmunstycket är det >120 cm. Men behöver jag även höja maskinen >10 cm för att inte hamna inom område 0? Tack på förhand!
Om du kan tänka dig att hjälpa mig med det istället då, skulle det kunna vara okej att ställa maskinen där tvättkorgen står på bilden? Från hörnet (med måttbandet) till duschmunstycket är det >120 cm. Men behöver jag även höja maskinen >10 cm för att inte hamna inom område 0? Tack på förhand!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Jag gjorde tydligen det felaktiga antagandet att strömbrytare och uttag var placerade precis innanför dörren. Jag vill ändra mitt påstående ang den ovanliga placeringen av detta uttag till att det istället är strömbrytaren som är ovanligt placerad.
Där på väggen i ett badrum sitter normalt inga strömbrytare. Denna kopplingspunkt verkar istället ha varit avsedd för spegelbelysning.
Områdesreglerna kan vara svåra att tolka men du verkar ligga på rätt sida ang måtten. Man kan ju av bilden konstatera att det är svårt att nå fram till kanten på TM stående i duschen. Dessutom kan man konstatera att det är torrt på platsen, även om det är möjligt att använda duschen med duschdörren öppen. Så TM står nog bra där på golvet.
Då detta uttag och strömbrytare verkar ha tillkommit i efterhand så är bara en sista kontrollfråga på plats - att uttaget skyddas av en JFB. Om ledningen tidigare endast användes till belysning så fanns inte krav på JFB.
Områdesreglerna kan vara svåra att tolka men du verkar ligga på rätt sida ang måtten. Man kan ju av bilden konstatera att det är svårt att nå fram till kanten på TM stående i duschen. Dessutom kan man konstatera att det är torrt på platsen, även om det är möjligt att använda duschen med duschdörren öppen. Så TM står nog bra där på golvet.
Då detta uttag och strömbrytare verkar ha tillkommit i efterhand så är bara en sista kontrollfråga på plats - att uttaget skyddas av en JFB. Om ledningen tidigare endast användes till belysning så fanns inte krav på JFB.
Det verkar faktiskt vara strömställaren som tillkommit efteråt. Eller man kan inte veta, men det är sannolikt. Jag skulle i vilket fall tagit bort brytaren och uttaget och ersatt med en anslutningsdosa IP44. Lagt en tunn kabel i en tunn list ner till flera uttag längre ner, typ 1200mm över golv. Där skulle jag placerat uttag till tvättmaskin och laddare, t.ex. 3st 2-vägs uttag intill varandra.
Aha, då tolkade jag nog bilderna jag sett fel, uppfattade att golvet och 10 cm upp var område 0 120 cm från duschmunstycke trots fast vägg emellan.A Emil_K skrev:
Hmm, det finns en jordfelsbrytare för hela lägenheten i säkringsskåpet men uttaget kanske behöver en egen?Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Det där inte inte hugget i sten, det finns inget mått i reglerna på hur hög en karkant ska vara för att det ska bli område 2 utanför istället för område 0 + 1. Men av din måttbandsmätning från duschhuvud runt kanten på väggen så har du 120 cm, då hamnar du utanför alla områden. Och som sagt, det man vill komma åt är att man inte ska kunna nå från duschen till TM. Man tar inte hänsyn till akrobatiska övningar där men det ska åtminstone inte vara enkelt och naturligt. Dessutom ska det vara torrt på golvet.F FransKaos skrev:
Du behöver ingen ´särskild JFB till badrummet, den du har duger gott om den täcker hela lägenheten.
Yay!Bo.Siltberg skrev:
Men för att det ska bli rätt enligt säkerhetsbestämmelser så får det alltså bli annan placering av TM än vi tänkt oss (tänkte ha den direkt intill duschväggen). Och detta tack vare denna tråd som egentligen handlade om annat! När det gäller eldragningen känns det som att en elektriker får göra en insats...
Tack för alla svar!
Klicka här för att svara