Claes Sörmland
Den här trådens existens torde vara en utmärkt indikation på att badrummet inte är behäftat med dolt fel. Av uppgifterna i trådstarten kan den typiske köparen förvänta sig just fel och problem i den gamla badrummet från 90-talet.

I praktiken fungerar det säkert alldeles utmärkt att fortsätta att duscha i duschkabin i några årtionden till om man bara håller golvbrunnen ren så att vattnet aldrig kan stiga i den. Då behövs ju i praktiken inget tätskikt som skyddar mot vatten på golv och väggar.

• Gilla
Staffans2000 och 4 till
  • Laddar…
Henrik Nordlander skrev:
Ingen som ställer sig frågan om priset redan är satt efter att nytt badrum behövs.

Med gammalt hus kan man förvänta sig allt.

Varför skulle säljaren då dra av på priset för ett nytt badrum.

Undersökningsplikten gäller. Söker du ett hus utan jobb lär du bygga nytt.

När jag sålt hus har jag inte dragit av en krona. Priset och budgivningen sker ju efter det uppvisade skicket och köparen har en undersökningsplikt.

Köpet man ett hus där det står en kabin och badrummet är 30- 40 år skall man nog inte komma dragandes med dolt fel.

Gör en fuktmätning innan köp istället.
Priset är inte "satt". Det finns ett utgångspris som kanske indikerar vad säljaren önskar få ut men den prisbilden kanske inte köparna är eniga om. Det är ju fritt fram för TS att lägga budet på vilken nivå han vill och sen upp till säljaren att acceptera eller inte. Inget konstigt med det utan helt vanlig budgivning.
Om "priset" redan är anpassat efter skicket är svårt att säga men det bör ju såklart TS undersöka genom att se vad liknande hus området sålts för nyligen.

Jag ser det inte som att säljaren drar av nånting. Marknaden styr.
Värre/fulare tycker jag det är om man budar upp det till ett (högt) pris trots uppenbara brister och sedan efter budgivning försöker sig på att pruta med stöd av de tidigare kända bristerna.

M Msport skrev:
Hej!

Kan börja med att säga att jag är ny på forumet. Men jag hoppas kunna få svar på lite frågor om ett eventuellt husköp! :)

Jag o sambon har fastnat för ett hus, som vi eventuellt ska gå in och lägga bud på.
Det är ett enplans hus med källare, byggt -73. Huset är ett dödsbo.
I bes.protokollet angånde badrummet på éntreplan står det såhär:
"Vid renovering har kakel och klinker monterats på befintliga plastmattor, golvbrunnen byttes ej. Rörgenomförningar finns i golv. Brister noterade ovan innebär ökad risk för fuktskador.
Golvbrunn ej besiktningsbar (Stor duschkabin står över brunnen) För att kunna bedöma golvbrunnen rekommenderar vi att den är tillgänglig och rengjord."

Badrummet är enligt husbeskrivningen gjort på 1990-talet.

Vad finns det för "fallgropar" här? Vad krävs av mig här för att inte gå på en nit?

Enligt besiktingsmannen så rekommenderar han att man kanske byter kabinen till en ny fräsch, men inte att man slänger ut den och duschar direkt på kaklet. Vilket låter logiskt. Men vad händer om det visar sig att det är galet med brunnen och det finns en vattenskada under den befintliga kabinen?

Är väldigt ny på området och hoppas ni har förståelse för detta! :)
Inget av det som står i ett besiktningsprorokoll kan klassas som dolt fel och köparens undersökningsplikt är omfattande.

harry73
S Stuff skrev:
Värre/fulare tycker jag det är om man budar upp det till ett (högt) pris trots uppenbara brister och sedan efter budgivning försöker sig på att pruta med stöd av de tidigare kända bristerna.
Det beror på skulle jag säga. Säljaren/mäklaren lägger upp hur försäljningen går, och oftast är det så att man som spekulant inte får en möjlighet att uppfylla sin undersökningspris innan budgivningen. Då behöver man i budgivningen inte ta hänsyn till "worst case", men får man utgå från "best case". När man efter budgivningen kan uppfylla sin undersökningsplikt, är det rimligt att man anpassar sitt bud till verkligheten.

I TS fall med den info han fick, får han utgå från att badrummet är fräscht och inte behövs göras om, men att man SKA använda duschkabin för att undvika vattenskada. Visar det sig att golvbrunnen ska bytas ut, behövs hela badrummet göras om och är det rimligt att TS förhandlar ner priset (inte för hela badrumsrenoveringen, men för en del i alla fall.
Finns det vattenskada, ska även det avspeglas i slutgiltiga köpesumman.

• Gilla
Mach77777
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det beror på skulle jag säga. Säljaren/mäklaren lägger upp hur försäljningen går, och oftast är det så att man som spekulant inte får en möjlighet att uppfylla sin undersökningspris innan budgivningen. Då behöver man i budgivningen inte ta hänsyn till "worst case", men får man utgå från "best case". När man efter budgivningen kan uppfylla sin undersökningsplikt, är det rimligt att man anpassar sitt bud till verkligheten.

I TS fall med den info han fick, får han utgå från att badrummet är fräscht och inte behövs göras om, men att man SKA använda duschkabin för att undvika vattenskada. Visar det sig att golvbrunnen ska bytas ut, behövs hela badrummet göras om och är det rimligt att TS förhandlar ner priset (inte för hela badrumsrenoveringen, men för en del i alla fall.
Finns det vattenskada, ska även det avspeglas i slutgiltiga köpesumman.
Att utgå från ett "Best case" tycker jag känns blåögt. Budar man ett hus från 1973 och dessutom varit där på visning så bör man såklart kunna ta med en hel del renoveringsbehov i sin budget och sitt bud,

Jag skulle inte alls lägga någon vikt vid begreppet fräsht här. Inte mer än att det kanske betyder att det kunde ha varit värre. Visst kanske badrummet är användbart några år till men tekniskt och ekonomiskt sett är det slut.
Av det jag läser ut av infon som TS fått så är det gammal matta på golv och vägg, gammal brunn och alltsammans är bara sminkat med lite nyare kakel och klinker. Min slutsats är att brunn måste bytas ut och badrummet göras om. Det vet TS redan nu. Det kanske inte göras i år och kanske inte nästa år men i alla fall inom en snar framtid är rimligt att anta. Badrummet bör i mina ögon betraktas som att det är slut och att det är känt redan nu innan TS lämnar bud.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Att utgå från ett "Best case" tycker jag känns blåögt. Budar man ett hus från 1973 och dessutom varit där på visning så bör man såklart kunna ta med en hel del renoveringsbehov i sin budget och sitt bud,

Jag skulle inte alls lägga någon vikt vid begreppet fräsht här. Inte mer än att det kanske betyder att det kunde ha varit värre. Visst kanske badrummet är användbart några år till men tekniskt och ekonomiskt sett är det slut.
Av det jag läser ut av infon som TS fått så är det gammal matta på golv och vägg, gammal brunn och alltsammans är bara sminkat med lite nyare kakel och klinker. Min slutsats är att brunn måste bytas ut och badrummet göras om. Det vet TS redan nu. Det kanske inte göras i år och kanske inte nästa år men i alla fall inom en snar framtid är rimligt att anta. Badrummet bör i mina ögon betraktas som att det är slut och att det är känt redan nu innan TS lämnar bud.
Håller med . Hus byggt 1965-78 är kända som de sämsta med känt problem med felbyggd bottenplatta och användningen
av giftigt tryckimpregnerat virke som avger giftiga gaser , detta måste absolut kollas. Ligger inte huset på ett berg
utan vattentryck mot grunden, avstå. Huset är ett renoveringsobjekt utom för delar som bytts de 10 senaste åren.
Måste gås igenom noggrant av byggkunning annars kan det bli mkt dyrt. Tänk på att vid renovering till dagens krav
måste nog isoleringen ökas , fönster + dörrar bytas och nytt värmesystem .

S Spikin skrev:
Håller med . Hus byggt 1965-78 är kända som de sämsta med känt problem med felbyggd bottenplatta och användningen
av giftigt tryckimpregnerat virke som avger giftiga gaser , detta måste absolut kollas. Ligger inte huset på ett berg
utan vattentryck mot grunden, avstå. Huset är ett renoveringsobjekt utom för delar som bytts de 10 senaste åren.
Måste gås igenom noggrant av byggkunning annars kan det bli mkt dyrt. Tänk på att vid renovering till dagens krav
måste nog isoleringen ökas , fönster + dörrar bytas och nytt värmesystem .
OJ, det var värst. Finns i princip inga beg hus att köpa då.

lilytwig lilytwig skrev:
Nej vännerna av alltings djävlighet gör livet som byggare märkligt!
Allt byggt har sålda fel

B byggarätt skrev:
Nej vännerna av alltings djävlighet gör livet som byggare märkligt!
Allt byggt har sålda fel
"Allt byggt har sålda fel" - Det var tamef*n en bra devis

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Oj, här har det hänt endel idag! :)

Som sagt, badrummet ser "fräscht" ut men det funkar säkert att använda med kabin ett tag till.

Husets källare är inredd med Gillestuga i ena delen. Här har man lagt in ett Nivellgolv tillsammans med en mekanisk fläkt.
Taket är omlagt -95, då byttes underlagspapp och bärläkt. Takpannorna rengjordes och återanvändes, enligt protokollet.

Klistrar in lite utklipp från bes.protokollet här:
Tak:
"Fuktkvotsmätning utförd i underlagstaket. Fuktkvoten uppmättes till 8-vikt% Gränsvärde är 17-vikt%."

Källarplan/Dusch:
"Våtrummet har äldre ytskikt. Golvbrunn av gjutjärn. Då funktionen, som innebär att ytskiktet/tätskiktet skall vara vattentätt, kan vara nedsatt finns risk att vatten tränger igenom ytskiktet/tätskiktet med vattenskador i omkringliggande konstruktioner som följd.
En rostig golvbrunn ökar risken för fuktskdor och ska enligt branschregler bytas ut vid renovering."

Källarplan / Bastu Källare med påreglade ytterväggar
Fuktkvotsmätning utförd i påreglad yttervägg. Fuktkvoten uppmättes till 12vikt% gränsvärde är 17-vikt% Befintliga påreglade källarytterväggar riskerar på grund av naturlig fuktpåverkan från mark att drabbas av fuktskador. Detta i sin tur kan leda till mikrobiella skador (angrepp av mikroorganismer) som kan resultera i att mikrobiell lukt sprids till boendemiljön.

Påpekar ännu en gång att jag är väldigt novis på byggkonstruktioner m.m.. Jag är här för att få hjälp och lära mig av Er andra! :)

Mvh

M Msport skrev:
Oj, här har det hänt endel idag! :)

Som sagt, badrummet ser "fräscht" ut men det funkar säkert att använda med kabin ett tag till.

Husets källare är inredd med Gillestuga i ena delen. Här har man lagt in ett Nivellgolv tillsammans med en mekanisk fläkt.
Taket är omlagt -95, då byttes underlagspapp och bärläkt. Takpannorna rengjordes och återanvändes, enligt protokollet.

Klistrar in lite utklipp från bes.protokollet här:
Tak:
"Fuktkvotsmätning utförd i underlagstaket. Fuktkvoten uppmättes till 8-vikt% Gränsvärde är 17-vikt%."

Källarplan/Dusch:
"Våtrummet har äldre ytskikt. Golvbrunn av gjutjärn. Då funktionen, som innebär att ytskiktet/tätskiktet skall vara vattentätt, kan vara nedsatt finns risk att vatten tränger igenom ytskiktet/tätskiktet med vattenskador i omkringliggande konstruktioner som följd.
En rostig golvbrunn ökar risken för fuktskdor och ska enligt branschregler bytas ut vid renovering."

Källarplan / Bastu Källare med påreglade ytterväggar
Fuktkvotsmätning utförd i påreglad yttervägg. Fuktkvoten uppmättes till 12vikt% gränsvärde är 17-vikt% Befintliga påreglade källarytterväggar riskerar på grund av naturlig fuktpåverkan från mark att drabbas av fuktskador. Detta i sin tur kan leda till mikrobiella skador (angrepp av mikroorganismer) som kan resultera i att mikrobiell lukt sprids till boendemiljön.

Påpekar ännu en gång att jag är väldigt novis på byggkonstruktioner m.m.. Jag är här för att få hjälp och lära mig av Er andra! :)

Mvh
Bara goda nyheter inga direkta konstigheter...
Bastun är monterad direkt mot källarväggen!!!
Det gör att om du inte ventilerar ordentligt så kan trät börja bli dåligt...
Bara installera paxfläkt med fuktsensor och hålla koll med ett par bastubad i månaden inget att orda om

Status tak riktigt bra kontrollera rännor och hur dagvatten dränering och vattenservisen är...

• Gilla
Msport
  • Laddar…
Som andra har skrivit, så behöver ni räkna in ett nytt badrum i budet. Eftersom det inte är ”ordentligt” gjort, så ökar risken för mögelskador. Om ni räknar med att göra om badrummet i framtiden så är ni ganska safe. Om det skulle vara mögel så påverkar inte det badrumsrenoveringen i sig, eftersom det som isåfall skulle vara angripet ändå byts ut.

Ang. Dolt fel, så tror jag det kan bli svårt. Absolut kan det gå med lite tur, men iochmed att det noteras i besiktningen att det inte gått att kontrollera så står det ändå enligt vissa svart på vitt att det inte är ett dolt fel. Om du är supernojig skulle jag rekommendera att ni gör ett förbehåll i köpekontraktet att ni vill flytta duschen och undersöka brunnen ordentligt. Finns det fukt och mögel så är det där det kommer finnas.

lilytwig lilytwig skrev:
Det är inte utan anledning som uttrycket " sjuka 70-talshus " finns . Googla 70 talshus eller sjuka 70 talshus.
Staten gick förut in och betalade då staten tyvärr hade publicerat/ anmodat till felaktiga byggmetoder .
Det byggdes t o m på silt marker . Husägare har fått byta platta . I bygghysterin tid 60-70 tal fanns det få
riktiga byggare .
Det finns naturligtvis bra byggda 70 tals hus.

S Spikin skrev:
Det är inte utan anledning som uttrycket " sjuka 70-talshus " finns . Googla 70 talshus eller sjuka 70 talshus.
Staten gick förut in och betalade då staten tyvärr hade publicerat/ anmodat till felaktiga byggmetoder .
Det byggdes t o m på silt marker . Husägare har fått byta platta . I bygghysterin tid 60-70 tal fanns det få
riktiga byggare .
Det finns naturligtvis bra byggda 70 tals hus.
Alla hus har som sagt olika skavanker efter väder vind och olika fel o brister och de flesta hus är inte några skräckexempel

B byggarätt skrev:
Bara goda nyheter inga direkta konstigheter...
Bastun är monterad direkt mot källarväggen!!!
Det gör att om du inte ventilerar ordentligt så kan trät börja bli dåligt...
Bara installera paxfläkt med fuktsensor och hålla koll med ett par bastubad i månaden inget att orda om

Status tak riktigt bra kontrollera rännor och hur dagvatten dränering och vattenservisen är...
Bastun är nog inget som kommer att användas, så där tänker jag nog spontant sätta kofoten och riva allt :)
Annars är fuktkvoten i tak osv rimligt? :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.