Har precis köpt ett radhus (bostadsrätt) där tillträdet är enligt överenskommelse, (som är att nuvarande ägare ska hitta ny bostad och flytta), dock senast 1 oktober.
Jag gjorde en besktning av bostadsrätten och man fann ett fel i badrummet. Ett hål på ca 1x1 cm (troligtvis suttit något badrumstillbehör där som blivit borttaget och hålet inte tätat) som det rinner ned vatten i. Futmätning indikerade på för höga fuktvärden rakt nedanför hålet ca 10 cm neråt och ca 5 cm brett. Resterande yta runt hålet och längre ned än detta hade normala värden.
Nu till min fråga i köpekontraktet står det Lägenhetens skick fastställs med utgångspunkt från förhållandena på kontraktsdagen. Köparen har före köpet beretts tillfälle att undersöka lägenheten. Säljaren har lämnat följande upplysningar om lägenheten.
Säljaren står risken för att lägenhetens inre av våda skadas eller försämras mellan kontraktsdagen och den avtalade tillträdesdagen. Från ochmed tillträdesdagen övergår risken på köparen även om lägenheten ej tillträds på grund av köparens dröjsmål.
Om fuktområdet nu blir större fram tills att vi får tillträde är denna säljare då skyldig att åtgärda fuktskadan? För han lär inte laga hålet tills att vi får tillträde men han använder ju duschen. Vad kan man isåfall eventuellt kräva om fuktskadan blir större?
Jag gjorde en besktning av bostadsrätten och man fann ett fel i badrummet. Ett hål på ca 1x1 cm (troligtvis suttit något badrumstillbehör där som blivit borttaget och hålet inte tätat) som det rinner ned vatten i. Futmätning indikerade på för höga fuktvärden rakt nedanför hålet ca 10 cm neråt och ca 5 cm brett. Resterande yta runt hålet och längre ned än detta hade normala värden.
Nu till min fråga i köpekontraktet står det Lägenhetens skick fastställs med utgångspunkt från förhållandena på kontraktsdagen. Köparen har före köpet beretts tillfälle att undersöka lägenheten. Säljaren har lämnat följande upplysningar om lägenheten.
Säljaren står risken för att lägenhetens inre av våda skadas eller försämras mellan kontraktsdagen och den avtalade tillträdesdagen. Från ochmed tillträdesdagen övergår risken på köparen även om lägenheten ej tillträds på grund av köparens dröjsmål.
Om fuktområdet nu blir större fram tills att vi får tillträde är denna säljare då skyldig att åtgärda fuktskadan? För han lär inte laga hålet tills att vi får tillträde men han använder ju duschen. Vad kan man isåfall eventuellt kräva om fuktskadan blir större?
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Knivig fråga, jag skulle tro att så länge inte fuktskadan ändrar karaktär, typ att material börjar svälla, eller att det börjar läcka till granne under eller liknande så är det OK för säljaren.
Men var detta felet känt innan du skrev kontrakt? Eller skrev du kontrakt med en besiktningsklausul?
Men var detta felet känt innan du skrev kontrakt? Eller skrev du kontrakt med en besiktningsklausul?
Jag skrev kontrakt utan att ens ha sett radhuset. Men jag hade en besiktningsklausul i kontraktet som sa at jag fick häva köpet om det inte passade mig efter besktning. Så jag såg huset och fick reda på felet vid besktning efter att kontrakt var skrivet.
Men jag är en fattig student i akut behov av större boende(jag och min sambo har bott särbo med 2 hyror i ett år) detta har nästan totalt knäckt våran ekonomi. Att hyra något är uteslutet då vi letat hyresrätt i ett år och stått i bostadskö i 2 år vi får ingenting. Detta radhuset var därför helt perfekt för oss priset var nämligen 90 tusen. Så vi tänkte att skadan är ju ganska liten och borde vara lätt att åtgärda. Men det är ändå 3 månader mellan kontraktskrivningen och tillträdet så man är ju lite små orolig att skadan ska bli ännu värre...Och vad som gäller då? För det känns ju som att säljaren missköter huset om skadan blir värre och då har vi ju köpt något som vi egentligen inte har godkänt om du förstår hur jag menar? Vi har ju godkänt den mindre skadan som fanns vid besktning.
Men jag är en fattig student i akut behov av större boende(jag och min sambo har bott särbo med 2 hyror i ett år) detta har nästan totalt knäckt våran ekonomi. Att hyra något är uteslutet då vi letat hyresrätt i ett år och stått i bostadskö i 2 år vi får ingenting. Detta radhuset var därför helt perfekt för oss priset var nämligen 90 tusen. Så vi tänkte att skadan är ju ganska liten och borde vara lätt att åtgärda. Men det är ändå 3 månader mellan kontraktskrivningen och tillträdet så man är ju lite små orolig att skadan ska bli ännu värre...Och vad som gäller då? För det känns ju som att säljaren missköter huset om skadan blir värre och då har vi ju köpt något som vi egentligen inte har godkänt om du förstår hur jag menar? Vi har ju godkänt den mindre skadan som fanns vid besktning.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hallå där!
Kan du inte tala om var hålet sitter?
I golvet, på väggen, i duschen osv?
När du skriver "som det rinner ned vatten i" låter det väldigt konstigt.
En bild skulle nog inte skada heller.
Kan du inte tala om var hålet sitter?
I golvet, på väggen, i duschen osv?
När du skriver "som det rinner ned vatten i" låter det väldigt konstigt.
En bild skulle nog inte skada heller.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
En variant skulle kunna vara om ni i samarbete med säljaren gör en provisorisk reparation med ex. silicon nu.
Priset låter lite obehagligt orimligt lågt, hoppas det går bra.
Priset låter lite obehagligt orimligt lågt, hoppas det går bra.
Det sitter i dushkabinen på väggen i ca midjehöjd. ild har jag ingen då jag ej har tillträde till bostaden än.
Hehe jag har ändå gett ett överpris det låg ute för 65 tusen
Men priserna blir sådana när man bor lite mer ute på landet i Uppland
Nackdelen är att säljaren är en helt väck ihuvudet alkis ingenting som man säger till honom går in:S
Hehe jag har ändå gett ett överpris det låg ute för 65 tusen
Nackdelen är att säljaren är en helt väck ihuvudet alkis ingenting som man säger till honom går in:S
konstiga köpvillkor ? hoppas bara att säljaren flyttar ut i tidkatten12 skrev:Har precis köpt ett radhus (bostadsrätt) där tillträdet är enligt överenskommelse, (som är att nuvarande ägare ska hitta ny bostad och flytta), dock senast 1 oktober.
Vad är det för konstigt med dem? Som jag förstått det ska det vara ett standrad köpekontrakt det är köpt via Länsförsäkringar. Och som jag frstått detpå mäklaren så måste han vara ute den 1 oktober oavsett om han har ny bostad eller inte, dock så får vi tillträde tidigare om han hittar bostad tidigare.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Det är inte direkt konstigt men lite ovanligt. Det är lämpligt att ni ser till att besöka och kontrollera bostaden i samband med tillträdet (före) för att dels kontrollera att säljaren verkligen har flyttat ut (kan ta måånga månader att få ut en "ockupant"), dels kontrollera att skicket är rimligt och att det är flyttstädat.
Det känns på beskrivningen av säljaren som att det är lite extra viktigt med kontrollen i ett fall som det här.
Det känns på beskrivningen av säljaren som att det är lite extra viktigt med kontrollen i ett fall som det här.
Hur menar du hempularen? Om senast tillträdes datum är 1 oktober då ska väl vi bara kunna få nycklarna och börja bo? Hur menar du med att det kan ta många månader att få ut en "okupant"?
För från 1 oktober har ju jag själv ingen bostad då jag sagt upp min hyreslägenhet...
För från 1 oktober har ju jag själv ingen bostad då jag sagt upp min hyreslägenhet...
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Är det en fristående duschkabin med egna väggskivor?katten12 skrev:]Det sitter i dushkabinen på väggen[/B] i ca midjehöjd. ild har jag ingen då jag ej har tillträde till bostaden än.
Hehe jag har ändå gett ett överpris det låg ute för 65 tusenMen priserna blir sådana när man bor lite mer ute på landet i Uppland
![]()
Då är det väl bara att limma dit en liten bit plast som täcker hålet.
Plexiglas finns på Clas Ohlson t. ex.
Det finns en och annan som säljer, men sedan vägrar flytta.katten12 skrev:
Tror det finns nån tråd om några som råkade ut för just det.