Hej!
Jag ska snart flytta in i mitt första hus. Det är ett hus från 50-talet med garage i källaren. Någon har satt igen dörren inne i huset. Så det går bara komma åt garaget från utsidan.

Frågor:
1.Vet någon vad fördelen är med att ha gjort så tidigare?
2.Om jag öppnar upp där igen, är det något juridiskt jag behöver tänka på? (Ska jag anmäla in det någonstans osv?)
3.Tips på bra dörr att ha mellan hus och garage? Tänker spontant en ytterdörr.

Mitt första inlägg här, ser fram emot många trevliga svar 😄

Nyfniken Nyfniken skrev:
Bor du i detaljplanelagt område? Det kan behövas bygglov för förändring av fasaden:
[länk]

Om det nu fanns bygglov när dörren togs bort förstås.
Hej!
Jag tror du missförstår mig. Dörren som är igensatt går mellan ett rum i huset till garaget.
Porten till garaget är oförändrad. 🙂

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
G Garkas skrev:
Jag tror du missförstår mig.
Ja. Och det är också ett mysterium eftersom du har skrivit supertydligt. 2 gånger dessutom.

Jag ska sluta skriva över huvudtaget klockan halv sex på morgonen tror jag.. 😶‍🌫️

• Haha
  • Gilla
Lillekitte och 3 till
  • Laddar…
Det är bara att öppna då det varit dörr tidigare. Räknas knappast som fasadändring. Ytterdörrar ska alltid öppnas utåt (brand) men osäker på om garage räknas som ”ute”.

G Garkas skrev:
1.Vet någon vad fördelen är med att ha gjort så tidigare?
Lägre fastighetsskatt

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Ska man anmäla in det till Skatteverket på något sätt då? Kommunen? Behöver försäkringsbolaget veta det också?
😀

G Garkas skrev:
Ska man anmäla in det till Skatteverket på något sätt då? Kommunen?
😀
Anmäl du om du tror nått blir bättre av det.

G Garkas skrev:
3.Tips på bra dörr att ha mellan hus och garage?
Det viktiga är väl att du monterar nått med rätt brandklass.

Om garaget är en egen brandcell behöver dörren och monteringen vara brandklassad efter samma klassning som garaget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.