Hej
Jag och min sambo har köpt ett hus på 90 kvm och vu undra vilken uppvärmning man ska välja? Just nu har vi olja, men vi gärna få bort den... tyvärr så finns det ingen fjärrvärme i närheten att få tag i.. och bergvärme tycker vi blir dyrt för att huset inte är så stor.

Just nu ligger Oljepannan i uthuset som ligger ca 5 m från huset, så själva huset har ju ingen skorsten. Vad tycker ni? tacksam för svar

Jag skulle köpa en luft/vatten-värmepump eftersom ni har ett vattenburet system, och investeringskostnaden är väsentligt lägre än för bergvärme. Spara oljepannan och använd som som spets på kalla vinterdagar. När den havererar kan ni byta den mot t.ex. en elpatron. Om driftstiden blir kort kan det löna sig att redan nu kasta ut den gamla pannan. Ev. kanske en eldstad i huset kan vara bra under kalla dagar, beror lite på var i landet ni bor.

Dimensionering o.liknande finns på t.ex. www.bentone.se eller andra återförsäljares sidor.

Du behöver någon form av stöttning när det är kallare än 10 grader. En Eco-El tillsammans med Eco-Air från Bentone skall jag installera.

Vi bor alltså i eskilstuna, i ett gammalt soldattorp från 1887 o 1975 har dem byggt på tegel på huset.

Meningen var ju att få bort oljepannan från uthuset för att få in nått mindre..

Luft/värmepump kanske vore nått?! Vi får kolla på din länk som du skickade.. :) gärna fler förslag är välkomna..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.