1 142 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Vad för sorts betong ska man använda och hur länge måste det härda?
Hej.
Jag har bilat upp en del av golvet i källaren ca 20m2 för att hantera ett dränerings problem. Nu när jag ska gjuta igen hålet så blir jag lätt villrådig då jag får massor med bra tips på hur jag ska göra och vilken typ av betong jag ska använda.
Min plan är:
Först täcka mark (jord och berg) med markduk och jämna till med singel ca50mm. Det kommer oxå ligga avlopp vatten och dränering i denna bädd, därefter 100mm isolering följt av armering och någon sorts betong 100mm därefter flytspackel för att få hela källaren jämn och fin. Över detta kommer jag lägga in ett ventilerat golv där även utsatta väggar kommer att kläs i med detta system för att mekanisk ventilera ut ev fukt från konstruktionen. Det kommer inte installeras någon golvvärme då plattan till stora delar ligger direkt mot mark. 40tals hus.
Finns det någon med bra tankar och idéer gällande typ av betong och torktider skulle jag bli mycket glad. Har någon erfarenheter från liknade projekt är jag mycket intresserad av att hör hur ni gjort.
Bilden är tagen innan dränering mm är installerad. Så ja det är blött!
Mvh
Denny
Jag har bilat upp en del av golvet i källaren ca 20m2 för att hantera ett dränerings problem. Nu när jag ska gjuta igen hålet så blir jag lätt villrådig då jag får massor med bra tips på hur jag ska göra och vilken typ av betong jag ska använda.
Min plan är:
Först täcka mark (jord och berg) med markduk och jämna till med singel ca50mm. Det kommer oxå ligga avlopp vatten och dränering i denna bädd, därefter 100mm isolering följt av armering och någon sorts betong 100mm därefter flytspackel för att få hela källaren jämn och fin. Över detta kommer jag lägga in ett ventilerat golv där även utsatta väggar kommer att kläs i med detta system för att mekanisk ventilera ut ev fukt från konstruktionen. Det kommer inte installeras någon golvvärme då plattan till stora delar ligger direkt mot mark. 40tals hus.
Finns det någon med bra tankar och idéer gällande typ av betong och torktider skulle jag bli mycket glad. Har någon erfarenheter från liknade projekt är jag mycket intresserad av att hör hur ni gjort.
Bilden är tagen innan dränering mm är installerad. Så ja det är blött!
Mvh
Denny
Inte mycket råd med kvalité på betongen då jag köpte färdigblandad (betongbil) då jag hade ca 13kvm och tyckte inte det var värt arbetet att stå och blanda själv. Jag köpte tjänsten av firma och det var fall mot brunn och så jämt att jag inte behövde flytspackla efteråt.
Till mig sa de att jag skulle räkna 1 vecka/cm så det blev 10 veckors väntan på att golvet innan det gick att fortsätta där.
Till mig sa de att jag skulle räkna 1 vecka/cm så det blev 10 veckors väntan på att golvet innan det gick att fortsätta där.
Frågan är som sagt om du ska blanda själv eller få det från betongbil? Men eftersom du ska lägga ventilerat golv ovanpå så kan du köra med grovbetong eller motsvarande från betongstationen. Lägg ut avdragsbanor noga och använd rätbräda när du gjuter så får du rätt nivå direkt och behöver inte flytspackla. Eftersom du inte ska ha något tätskikt behöver du inte ta hänsyn till några torktider. Du kan i princip fortsätta med nästa moment dagen efter gjutning, men jag skulle nog ändå säga att det kan vara smart att vänta en vecka så du kan hålla betongen fuktig när den brinner.
Jag har monterat både Japes system för mekaniskt ventilerade källarväggar men även passivt ventilerade med invändig isolering. Är det något specifikt du undrar över? Har för mig att @Jarlingar har en del erfarenhet av att ventilera golv om inte annat.
Jag har monterat både Japes system för mekaniskt ventilerade källarväggar men även passivt ventilerade med invändig isolering. Är det något specifikt du undrar över? Har för mig att @Jarlingar har en del erfarenhet av att ventilera golv om inte annat.
Då du ska ventilera både vägg och golv så rekommenderar jag att du tar hjälp av Isola.
Då får du både dimensionsritning/utförande och lista på matriel.
Lägg åldersbeständig plast mellan singel och isolering.
Armering skulle jag använda 6150 nät och betong motsv c32/40.
Du kan med fördel gjuta 8cm istället för 10.
Då får du både dimensionsritning/utförande och lista på matriel.
Lägg åldersbeständig plast mellan singel och isolering.
Armering skulle jag använda 6150 nät och betong motsv c32/40.
Du kan med fördel gjuta 8cm istället för 10.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Söker betongare för gjutning (UPPSALA)
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Hilti HIT istället för betongexpander
Byggnadsfysik -
Hur förhindra betongplatta dra vatten ur ny gjutning?
Grund & Markarbeten -
Behöver sockel av leca förankras med kemankare i betongsula?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vilken sorts bruk för att laga betongvägg?
Byggmaterial & Byggteknik