Jag ska måla och funderar på färgval. Även om timret är hyvlat så skulle jag helst vilja ha dalbränd tjära eller något som liknar detta. Men jag är osäker på om stugorna tidigare har laserats, vilket - gissar jag - diskvalificerar användning av tjärprodukter. Det ska ju kunna tränga in i träet också. Går det baserat på bilderna ge en kvalificerad gissning vad min stuga och friggebod är målade med sedan tidigare? Hur tar jag annars reda på det?

Stugan med blå dörr är från början av 70-talet och lilla stugan är från början av 90-talet. Jag har goda skäl att tro att ingen ytterligare behandling av fasaderna har gjorts sedan början av 90-talet - stugan med blå dörr ev. tidigare än så.

Just nu har jag inte bättre bilder än så här, men åker till stugan (västra Härjedalen) övermorgon.

Hand pekar på stuga med blå dörr och timmerväggar i snötäckt omgivning, diskussion om färgval och behandling av träet i inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hyvlad timrad stuga med blå dörr från 70-talet, omgiven av natur, med vedstapel och redskap vid sidan, fotograferad i västra Härjedalen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser ut som någon slags lasyr, det är väl det man bör ha på timmer för att ej få röta.

T TheSwoopis skrev:
Ser ut som någon slags lasyr, det är väl det man bör ha på timmer för att ej få röta.
Tack. Jo någon slags lasyr är det ju på båda stugorna, i betydelsen att färgerna i båda fallen är transparenta. Men lasyr kommer ju med olika typer av bindningsmedel.

Japp var vanligt med oljebaserad förr, numera vattenbaserad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.