Paul-Staffanstorp: Plockade ner ett HTH rån 1989 för några veckor sedan. 1989, inte 2009 alltså. Och överskåpen har en tvärbalk av spånskiva i ryggen som man drar skruven igenom. I fläktskåpet hade man nöjt sig med att dra skruvet i bakstycket. Antar att HTH förbättrat konstruktionen sedan dess.

Var just nere i garaget och kollade och man ser HTH-etiketterna på de flesta av skåpen.

/Anders

Paul-Staffanstorp
trynalearn skrev:
Paul? något speciellt du rekommenderar mig ? bra med olika förslag ! :wow:

corre skrev:
Är det betongvägg ytterst?
Inte puts på tegel?

Det spelar lite roll på längden på skruven.
Jag hade nog funderar på 6*80 betongskruv. mest för att det är enkelt och fäster oavsett typ av "betongvägg"
Detta är ett bra alternativ som jag hade kört med i ditt fall alternativt vanlig brun 8mm plugg och 6x60 el. 6x80mm skruv men tänk på att inte använda försänkt skalle på skruven utan rundad skalle då de försänkta är svåra att använda ihop med Ikeas "nyckelhålsbrickor" då de glider bort när man spänner skruven. ;)

Paul-Staffanstorp
Anders_Nilsson skrev:
Paul-Staffanstorp: Plockade ner ett HTH rån 1989 för några veckor sedan. 1989, inte 2009 alltså. Och överskåpen har en tvärbalk av spånskiva i ryggen som man drar skruven igenom. I fläktskåpet hade man nöjt sig med att dra skruvet i bakstycket. Antar att HTH förbättrat konstruktionen sedan dess.

Var just nere i garaget och kollade och man ser HTH-etiketterna på de flesta av skåpen.

/Anders
Ok, så det var så pass gammalt... jag tolkade dig som att du syftade på nya kök... ;)

Men de flesta har ju annars en tvärribba av spån eller trä och drar man 5x50mm genom det och in i en spånskivevägg så håller det riktigt bra också om man sätter ett par i varje skåp.
Alla skåp skruvas ju även i varandra så de hjälps åt att sitta uppe och tyngden är ju rakt nedåtgående och inte utåt.

okej jag kör på det då 6x80mm :)

bara en fråga till, han jag bygger upp köket med, han säger man inte behöver förankra bänkskåpen i väggen, stämmer detta verkligen?

han byggde nyligen ett ikea kök och där gjorde han det heller inte sa han...
vill bara vara säker ! :|

Paul-Staffanstorp
Den killen ger jag inte mycket för, för ska du få allting och stå rätt i våg och lod så behöver du förankra det oavsett du sätter ben både fram och bak...
Sen behöver man ju inte skruva till förbannelse naturligtvis utan bara någon skruv här och där så det stabiliseras.
Dock är det sällan väggarna är så 100 % så man skruvar skåpen dikt an mot väggarna utan att lägga något mellan för att få dem exakt rätt och fäster man dem då inte så bli det väldigt lätt fel i slutänden ;)

Ok Paul bra att jag får veta det rätta då. :)

men nu är det så att vattenrör och så sticker ut längs väggen, så det blir svårt o trycka in skåpen mot väggen.

kan jag sätta nån trästock o borra rakt genom med skåpen eller nån annan lösning?
:o

Paul-Staffanstorp
Sorry men nu hänger jag inte med alls... :eek:

Va du är vaken sent/tidigt haha :)
Jo alltså vattenrör som ska gå till kran, går längs med väggen så jagkan inte trycka in skåpen plant in mot väggen.

Så skåpen sticker ut typ nån centimetrar och då går det inte o fästa det mot väggen eller :o

Då reglar/salar du ut från väggen med bräda eller regel i rätt höjd, och skruvar i den.
Du får ju även skaffa djupare bänkskiva. Men enlig är det bara winwin att få ett par centimeter till där.

Olej jag ska göra drt tack för all tips och hjälp:)

Paul-Staffanstorp
Personligen hade jag ändrat rördragningarna om det är möjligt för att få dem att ligga under bänkskåpen.
Skåpen måste ju sitta mot väggen alternativt som föregående skribent skrev byggas ut jämnt längs hela väggen och då samtidigt ordna en djupare bänkskiva vilket även är dyrare... ;)

Jo det där låter ju bättre, men det måste man väl anlita någon till

Paul-Staffanstorp
trynalearn skrev:
Jo det där låter ju bättre, men det måste man väl anlita någon till
Självfallet, men att byta ut ett kök utan att blanda in elektriker och rörläggare är ju inget alternativ i min värld iaf ;)

Dessutom ska man ju se till så rören kommer upp snyggt och prydligt i vaskskåpet så att man kan täta genomföringarna enligt branschreglerna "säker vatten"...och för att kunna göra detta när man sätter in ett nytt kök så behöver man i 9 fall av 10 ändra rördragningarna.

• Gilla
corre
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.