Har börjat hitta såna här små skalbaggar hemma sen nån vecka tillbaka. Långsamma små jäklar. Supersmå. Vi trodde först det var pälsänger men så upptäckte vi snabeln. Nån sorts vivel? Nån som kan artbestämma? Hur blir man av med dem?

• En närbild på en liten skalbagge, misstänkt för att vara en vivel, som står på en ljus yta och har en tydlig snabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bildsök gav följande: troligtvis en kornvivel eller en risvivel.

Bor i skafferiet bland spannmål så som ris. Inte skadliga men ganska otrevligt att det lägger ägg i maten 🙃

• Gilla
Antwerpen
  • Laddar…
Precis min tanke, tack för bekräftelse :) jag hade risvivlar för en herrans massa år sedan men minns dem som större. Och hittar ingenting i skafferiet efter att ha skummat igenom, utan har hittat dem i sovrummet under mattan och källaren. Mycket konstigt.

Antwerpen Antwerpen skrev:
Precis min tanke, tack för bekräftelse :) jag hade risvivlar för en herrans massa år sedan men minns dem som större. Och hittar ingenting i skafferiet efter att ha skummat igenom, utan har hittat dem i sovrummet under mattan och källaren. Mycket konstigt.
Hm, märkligt. Av vad jag kan läsa mig till så är det just spannmål och ris som verkar vara födan för dem. De verkar gilla fukt och man blir normalt av med dem genom att stoppa varorna i förseglade burkar eller i frysen. Verkar som att de kan lifta hem på andra saker.

Har tyvärr inga råd att ge om du inte hittar dem i skafferiet. Kanske läge att kolla med skadedjurstekniker?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.