Har fått nytt tak på huset i form av betongpannor men skulle också läggas nytt papptak på garaget. Såg ut så här när dem jobbat färdigt idag. Ska det se ut så här eller är det något som ska ligga under det slutgiltiga? Ser ju inte så roligt ut.
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Du bör väl fråga de som arbetar på ditt hus men annars skulle jag gissa att det är underlagspapp, det kan se ut på det viset.
Ja, det va derbigum. Va inte riktigt detta jag väntade mig när jag bad om ny takpapp. Ser inte så roligt ut och det sista man vill göra med något nytt är att lägga mer arbete på det. Han sa nämligen att jag kunde måla det med kallasfalt, men vet inte hur ett sånt resultat skulle bli.Rickard.ag skrev:
25år är inget märkvärdigt, kom tillbaka om 25 till och uppdatera oss så ska vi se om du kan övertyga mig.
Med det sagt så är det såklart ett bra material, derbigum har funnits alldeles för länge och används för flitigt för att vara dåligt, men det finns många bra material så att kalla det "en av dom bättre" blir bara fel.
Derbigum är inte så populärt där jag bor delvis för att det blir riktigt halkigt på vintern.
Med det sagt så är det såklart ett bra material, derbigum har funnits alldeles för länge och används för flitigt för att vara dåligt, men det finns många bra material så att kalla det "en av dom bättre" blir bara fel.
Derbigum är inte så populärt där jag bor delvis för att det blir riktigt halkigt på vintern.
Redigerat:
Lägger man derbigum på normalt lutande tak tycker jag att man använder det fel, till platta är det hel ok.
Vilken takpapp tycker du är dom bästa avseende livslängd ?
Edit: Såg att jag skrev takbeläggning men syftade på takpapp.....
Vilken takpapp tycker du är dom bästa avseende livslängd ?
Edit: Såg att jag skrev takbeläggning men syftade på takpapp.....
Redigerat:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 416 inlägg
Jag är också glad innehavare av ett derbigum-tak, vilket, enligt en takläggare jag hade här, introducerades på den svenska marknaden sent 80-tal.. Mitt tak är nog sen tidigt 90-tal... Frågan är hur länge det håller, och vad som skulle vara bättre till låglutade tak?
Bästa livslängden i verkligheten vet inte ens tillverkarna trots kontinuerliga tester och ännu mindre jag. Derbigums takpapp bör hålla ungefär lika länge som dom mer traditionella då dom helt enkelt är nästan samma sak.
Är man nöjd kan man för all del bara lägga på ett nytt lager derbigum när det börjar vara dags och njuta av många år till med ett bra tak.
Är man nöjd kan man för all del bara lägga på ett nytt lager derbigum när det börjar vara dags och njuta av många år till med ett bra tak.
Klicka här för att svara