Hej!
Håller på att bygga en slagport B2500 H2800.
Ram av stål, fyrkantrör 50x30 mm. Insida galvad plåt.
Frågan är nu vad man skulle ha för panel på utsidan. Kan man använda stående
"bastupanel" eller lämpar den sig inte för utomhusbruk?
Vill ha något lätt så inte portarna blir för tunga...
/Ingemar Lindell, Årjäng
/Ingemar Lindell, Årjäng
Jag renoverade en garageport och gick till Beijer för att hitta en lämplig panel. Blev rekommenderad bastupanel (det fanns ingen annan lämplig), vilken jag skruvade/spikade på, dessutom limmade jag kanterna med utelim. Ett tips, måla gärna panelen åtminstone i sponten före monteringen, panelen vill gärna krympa. Jag grundmålade innan, nu finns vita smala ränder, lite störande men ingen katastrof.
Åk till ett snickeri, så har dom fasspont lämplig till din dörr...inli12 skrev:Hej!
/Ingemar Lindell, Årjäng
magentis
Gör inte som jag.
Jag hade fin panel liggande i boden. Skruvade dit den. Blev jätte fint.
Första regnvädret så började panelen svälla, så mycket att skruvarna klipptes av. Så ploppade bräda efter bräda bort.
Jag skruvade dit dem för tajt.
Bara att göra om och göra rätt!
Mats
Jag hade fin panel liggande i boden. Skruvade dit den. Blev jätte fint.
Första regnvädret så började panelen svälla, så mycket att skruvarna klipptes av. Så ploppade bräda efter bräda bort.
Jag skruvade dit dem för tajt.
Bara att göra om och göra rätt!
Mats
Jag är i samma bana med min garageport men efter att ha byggt en mindre dörr enligt samma princip börjar jag se efter alternativ. Brädorna vred sig efter ett tag och vred också lite på stålramen vilket resulterade i skev dörr som är omöjlig att stänga. Jag vill också göra en mycket lätt konstruktion och förmodligen blir det aluminumram med plåt bak och fram - kanske vit takpåt på framsidan.
Virket måste änd-vändas rätt, annars så vrider sig dörren... ungeför som när man lägger ett däck på en uteplats, så måste virket läggas med rätt sida upp/ner, annars kommer brädorna att bli som skålar å dra ut/av skruven/spiken.
magentis.
magentis.
Försöker gräva upp och återanvända en gammal tråd. Ingen koll på spårad plywood, men hur får man det bäst tätt när den inte är spontad? Måste byta på min port och där sitter någon rätt tunt spontat virke liknande bastupanel. Finns det annars något annat spontat som passar och inte 'r för tjocka?
Tacksam för alla tips.
Tacksam för alla tips.
Väcker en gammal klassisk tråd till liv, igen!
Behöver byta panel, så undrar, om utrycket tillåts, vad panelen tycker är bäst.
Jag har ingen dyckertpistol. Är det ok att dra i spik och limma med uteträlim, håller det då?
Något annat man behöver tänka på?
https://www.bauhaus.se/plywood-furu-sparad-12mm-1220x2440mm#yotpo-recension
Behöver byta panel, så undrar, om utrycket tillåts, vad panelen tycker är bäst.
Jag har ingen dyckertpistol. Är det ok att dra i spik och limma med uteträlim, håller det då?
Något annat man behöver tänka på?
https://www.bauhaus.se/plywood-furu-sparad-12mm-1220x2440mm#yotpo-recension