Hej! Har köpt en begagnad blandare (men rätt så ny tror jag) och jag fattar inte hur jag ska koppla in den. Har en minikulventil som är r15 utvändig gänga, provade en klämringsskarv som var 10/15 men den bara glider av den lilla mässingsdelen, hur är det tänkt att man ska göra? Det enda som står på mässingsdelen är ”spx70” och det får jag inte upp nåt vettigt om jag googlar.

(edit: försökte ladda upp en bild men har väldigt svajig lina här ute i skogen så osäker på om den kom med. kranarna har iaf flätade metallslangar som avslutas med en hård bit mässing som har hål som ser ut som att det är format för en insexnyckel på insidan. Diametern är 10mm)

• Flätade metallslangar för blandare med mässingstopp och insidan formad för insexnyckel mot gul bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har du mätt mässingdelens diameter?

Ja, 10mm

Isf kanske du bara behöver dra hårdare.

Inget special där, bara dra åt.

tommib
När du säger att kulventilen har R15 utv gänga, menar du verkligen just det eller menar du att den är till för 15Cu, dvs 15 mm kopparrör med klämring? En slätände som R15 tätar i gängan med lin och pasta eller med planpackning mot den släta änden. Du behöver en klämringskoppling för 10Cu. En förminskning 10/15 borde fungera utmärkt om det är en kulventil med 15Cu klämringsände. Viktigt är dock att ha samma fabrikat på mutter, förminsktning och ventil. Har för mig att det ska knäppa till lite när förminskningen delar på sig och "sätter sig".

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.