S
Finns väl egentligen inget vettigt alternativ i dagsläget om du inte kan få fiber, det är den trista sanningen.

Du kan ju sätta dina förhoppningar på 5G men jag skulle inte vara överdrivet förhoppningsfull för det heller tyvärr.

Ser ut som man måste flytta till norraUSA eller Kanada.
Åtminstone i första skedet.
Priserna blir nog höga typ som satellittelefon.
Sedan får man dela på Satellitens bandbredd med alla andra.
Protte

S SueCia skrev:
Du kan ju sätta dina förhoppningar på 5G men jag skulle inte vara överdrivet förhoppningsfull för det heller tyvärr.
På landsbygd ger 5G knappast något extra, den dagen i framtiden som det ev. kommer.

5G bygger på att det ska vara små celler och nära masten och det är lite svårt i glesbygd och masten kräver en fiberanslutning och då är det enklare att ansluta fibern direkt till huset.

Glesbygd får nog leva på 3G ett tag till. Inte ens säkert att det finns 3G överallt i Sverige.
Jag bor 8 km från Umeå centrum, inomhus har jag dålig telefontäckning med 3 och telenor, Telia funkar. Tänk BARA 8 km.

Protte

5g på ”high band” kommer kräva små celler....

3G använder de frekvensband som kommer att frigöras inom några år för att användas av nyare teknik. Men fortfarande är det frekvensbanden som begränsar gällande prestanda. Finns några trådar där vi försökt förklara vad 5G innebär om någon är intresserad.
För ts är 5G idag ingen lösning att fundera på som lösning, utifrån geografisk beskrivning.

G
5G har ju också en räckvidd som en hamster, jämför med 3G/4G..

Hur ser mobiltäckningen ut på platsen idag?

Starlink är nog möjligt att beställa under nästa år, betatestare är igång redan i nordamerika. Tror priset är runt 700 kr.

G GargamelSE skrev:
Nej, detta är fel, i generella termer.

5G radio använder flera olika frekvensband, bland annat samma frekvenser som operatörerna idag kör 3 och 4g på. Därför kommer också räckvidd och täckning vara likartad för dessa frekvenser.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
G
MathiasS MathiasS skrev:
Nej, detta är fel, i generella termer.

5G radio använder flera olika frekvensband, bland annat samma frekvenser som operatörerna idag kör 3 och 4g på. Därför kommer också räckvidd och täckning vara likartad för dessa frekvenser.
https://www.hbl.fi/artikel/5g-kan-inte-ersatta-optisk-fiber/
Små basstationer med räckvidd på ett par hundra meter blir vardag. En basstation per hus eller lägenhet är vad 5G erbjuder.

För att kunna öka kapaciteten måste man gå upp i högre frekvensband, men då kommer räckvidden att minska. Millimeterbanden på de höga frekvenserna ger problem med att gå genom väggar och fysiska hinder. Liksom med satellit behövs fri sikt. Det betyder att snabba anslutningar med stor kapacitet bara fungerar i städer eftersom räckvidden kan gå ned till några hundra meter.

Det är väl lite två saker, 5G är en kodningsteknik medan använd frekvens ett annat.
5G på lägre frekvens kan ge lite bättre prestanda men naturlagarna gäller det går INTE trycka genom hur mycket information som helst.

P

G GargamelSE skrev:
[länk]
Små basstationer med räckvidd på ett par hundra meter blir vardag. En basstation per hus eller lägenhet är vad 5G erbjuder.

För att kunna öka kapaciteten måste man gå upp i högre frekvensband, men då kommer räckvidden att minska. Millimeterbanden på de höga frekvenserna ger problem med att gå genom väggar och fysiska hinder. Liksom med satellit behövs fri sikt. Det betyder att snabba anslutningar med stor kapacitet bara fungerar i städer eftersom räckvidden kan gå ned till några hundra meter.
Jag tror du får läsa hela artikeln så klarnar det. Där man använder höga frekvenser blir täckning och räckvidd begränsad, där man använder samma frekvenser som 3 och 4 g blir täckning och räckvidd likartad som för 3/4g. 5 kommer köras i flera frekvensband och även på samma som 3 och 4g idag. Därför sa jag att i generella termer är ditt påstående fel eftersom det inte gäller för 5g generellt.

G GargamelSE skrev:
Snälla, sök och läs de trådarna där några av oss förklarar 5G och olika implementeringar.
Du hittar förklaringar hur olika former av 5G kan implementeras utifrån prestanda och nys tjänster.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.