Hej, bor på hotell och som vanligt kan jag inte låta bli att studera badrummet. Snart är det dags att renovera våra badrum hemma. Min fråga är vad röret som är ovanför avloppsröret har för funktion.

• 1373488292536.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D09
mehe skrev:
Hej, bor på hotell och som vanligt kan jag inte låta bli att studera badrummet. Snart är det dags att renovera våra badrum hemma. Min fråga är vad röret som är ovanför avloppsröret har för funktion.
Skumt och intressant :)

Är det någon spolrensfunktion eftersom det är en tryckslang?

Ja kanske? Hotellet är helt nybyggt så det är möjligt att de kanske har kommit på något smart...

Avloppet ser ut att gå rakt, säkert någon tryckslang som du säger :)

Sverige eller utomlands?

Den svarta delen ser ut som en anborrningsmuff, inte orginalmontage?

Det här är i Sverige
Det står unidelta och 3/4 på den svarta

Unidelta verkar tillverka anborrningsmuffar, så den saken är löst.
Troligen någon form av schemalagd spoling av avloppet för att minska problem.
Alt ett överfyllnadsskydd av någon anledning.

Jag tror inte det får plats en backventil i anborrnignen, så trycksatt spolning med stort systemtryck tror jag inte på.

Kanske för att spola så att inte vattenlåset torkar ut om rummet stått oanvänt en tid.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
P
Kondensledning från ac?

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Pherra skrev:
Kondensledning från ac?
Jag tror att vi har en vinnare, sitter en ac enhet precis utanför badrummet.
Men vad är en anborrningsmuff?

• Gilla
D09
  • Laddar…
Den svarta delen är det. Det en plastdetalj med oring i ena halvan, samt en gängmuff ingjuten.
Så borrar man ett hål på ledningen, monterar anborrningsmuffen och så får man ett trycktätt stickuttag på en ledning.

Ser ingenjörsmässigt ut, ett smycke att sitta och kolla på när man gör 2:an.

• Gilla
tompathepilot och 1 till
  • Laddar…
Det som stör mitt öga är att det ser ut som om de råkat få kv och vv fel. Men kanske vänder slangen tillbaka bakom handfatet?

Krilleman
fn76 skrev:
Det som stör mitt öga är att det ser ut som om de råkat få kv och vv fel. Men kanske vänder slangen tillbaka bakom handfatet?
Jag tänkte på samma sak. :wow: Men det är ju svårt att se om slangarna varit för långa och man "tog en extra vända" för att det var lättare så...

Det kom varmt och kallt vatten ur kranen på rätt sätt:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.