Hej!
Ska bygga ett utekök och dra enkel lösning från kranens utlopp (kopplingarna) på uteköket med vanlig vattenslang till koppling inne i tvättstugan där redan en vattenslang är påkopplat. Så behövs väl dubbel koppling där.

Men vad för del behövs för att kunna koppla på slangen till kranen utomhus?

Tacksam för hjälp.

Välkommen till forumet.

Vad är det för slangar mm du har idag?
Finns väldigt många olika "vanlig slang", gällande typ, dimension, mm.

Bilder skulle underlätta.

När du skriver "vanlig vattenslangbutgår jag från att du avser Gardena om det är så kan du med fördel använda Gardena kopplingar

Demmpa Demmpa skrev:
Välkommen till forumet.

Vad är det för slangar mm du har idag?
Finns väldigt många olika "vanlig slang", gällande typ, dimension, mm.

Bilder skulle underlätta.
Hej, ser själv nu att det var mycket otydligt skrivet 😅
Bifogar en lånad bild på kranens kopplingar där jag behöver en del för att koppla på vattenslang med ett gardena-munstycke.

Tack! P Ritning av en köksblandare med mått för höjd och utstick, inklusive kopplingar för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du behöver förklara bättre, gärna bilder på hur det ser ut idag där du ska koppla på dig.

Kranskissen du visar, är det befintliga blandaren inne eller är det nya blandaren ute?
Vad säger montageanvisningen?
Länk till blandaren underlättar.

Skissen är den till utomhus, inne har jag löst nu.

Här kommer riktiga bilder på kranens kopplingar utomhus där jag vill koppla på vanlig vattenslang med enkel gardena-lödning men något mer behövs ju här antar jag?

• Närbild av två metallanslutningar på en kran, del av en slangkoppling, hålls av en hand över en mönstrad bakgrund.
    Skapa konto
  • Två metalliska krananslutningar för utomhusbruk visas i närbild, med etikett bifogad.
    Skapa konto
Demmpa Demmpa skrev:
Det är lekande mutter med planpackning, gängan är G 3/8" (R10).

Tex följande koppling mot blandarens anslutningar,
[länk]
Tusen tack! Vidare fråga, ska bara vara kallvatten så kan man koppla ihop båda kranens kopplingar till denna del du svarade om? Typ nån sorts grenkoppling eller så?

Smidigast är att sätta en T-koppling, där kranens bägge slangar ansluts mot. För då kvittar det om man vrider spaken mot kalle eller varmt utan man får vatten hela tiden.

Demmpa Demmpa skrev:
Smidigast är att sätta en T-koppling, där kranens bägge slangar ansluts mot. För då kvittar det om man vrider spaken mot kalle eller varmt utan man får vatten hela tiden.
Tack! Det var T-koppling jag letade efter i ord! Vet du vilken eller är det standard?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.