Hej! Som rubriken lyder,
Jag undrar vad för skruvar och plugg jag ska använda vid montering
Av kökskåp från ikea samt längd diameter osv? :)

Och en helt annan fråga när jag ändå skriver här,
Ska avloppsröret i köket sitta löst från själva avloppet?
För när jag demonterade köket så kunde jag bara dra upp hela röret utan någon vidare ansträngning. :)

Mycket tacksam för svar!!

Använd nylonplugg och skruv av god kvalitet. Gå in på en byggmarknad och fråga efter bästa fabrikatet, kostar inte mycket till ett kök. Köp inte billigaste nonameskiten typ 100 plugg 19 kr på Byggmax utan se till att det är märkes.

Jag hade kört 6x60 om det är betong av god kvalitet. Räcker gott. Kom ihåg att L-vinkeln i IKEA-skåpet och det lilla beslaget stjäl cirka 10 mm. Sätt i 8 mm plugg. Sedan se till att pluggen sitter tajt i hålet. Borra med 7mm om du kan få tad i ett sådant borr och prova, skall vara så du måste knacka in pluggen med hammare.

Avloppsrör sitter ofta löst men så som du beskriver låter lite skumt. Kan du lysa ner med ficklampa och se så det sitter packning i röret nedanför? Annars kolla så det är rätt dimension. Lägg gärna upp en bild.

/Anders

Jag hade dragit till rejält bara för att vara säker på att skåpen sitter som de ska även om 20 år. Typ 100 mm franskskruv och bra nylonplugg. Bara skruven går att dölja bra i skåpet.

Hela upphängningen av ett IKEA överskåp sitter i plåtvinklarna i övre bakkant av skåpet. Dessa är fästa i sidostycket med fyra stycken 5x15 (ungefär) spånskiveskruv var:wow:. Så dessa åtta klena spånskiveskruv är den begränsande faktorn.

Men, visst, om du limmar två byggbeslag typ L 200+200 med PL40 i sidostyckena och svetsar dessa i original fästvinklarna så håller jag med :D. Mitt resonemang baserar sig på FAKTUM överskåp, antar att det är dessa som avses?

/Anders

Hej! Tack för svaren.
Ja det är faktum skåp.
Det räcker väl med att göra som du skrev i första svar?:)

Ang. Avloppsröret ska se senare om jag hinner ta en bild. Det är så att dem ska spolrensa lägenhegen, är rädd att allting flyger ut:eek:

Angående plugg. Skruven skall vara så lång att den går igenom toppen på pluggen och spränger isär den. Har man en för vass skruv så skär den sig igenom pluggen istället för att spränga den.

Jo, två byggbeslag var mest ett skämt, ville bara poängtera att de flesta överskåp jag sett sitter rätt klent om man räknar hållfastheten i hela kedjan :D. Gäller även "kvalitetsmärken som HTH, Kvänum osv, ofta har installatören dratt några 5x50 eller så in i (spånskive)väggen.

Snacka med spolkillarna vad dom tycker, dom har nog sett dett mesta. Är det det vita avloppet från diskbänken som sitter löst eller är det ett grått rör? Har lite svårt att fatta hur ditt avlopp ser ut utan bild. Du kan ju prova att köpa n ny rördel och passa in i hålet som går in i väggen (eller golvet) så ser du om et blir bättre. Skulle nog försöka kolla packningen örst och se om det hjälper att byta den.

/Anders

Okej Anders! :) men ska jag köra lite längren 6x60mm? är 80mm bättre?

Raveper är det någon speciell skruv jag ska vara ute efter då den ska spränga pluggen?

här kommer bild anders 20130329_113417.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

jag ska ringa spolningsfirman på måndag/tisdag o höra med dem ;)

Arrrrrgh. Vad är upp och vad är ner? Sen undrar jag vad som hänt med väggen (eller är det golvet vi ser?)

Nåväl, jag tycker det ser ut som att man skurit ut ett hål i muffen som går in i väggen (eller golvet) Om det gråa röret som går in i muffen glider för lätt är det troligen bara som så att man skurit hålet för glappt. Jag antar att det gråa avloppsröret är 50 mm och om du tar bort muffen mäter avloppet 75 mm eller så? Bara att ta måtten, gå till VVS-butiken och köpa en ny muff och fråga hur tajt hålet skall vara. Om röret från diskbänken är 50 mm tror jag 45-46 mm hål i muffen blir bra men fråga försäljaren.

Sedan försök centrera det utskurna hålet, det ser väldigt snettut på din bild.

/Anders

Haha det är golvet du ser och nerrivet kakel som jag ska städa upp nu :) tack för tipset ska göra det.
Men ang. Skåpen ska jag använda 6 x80 mm skruv för att vara mer säker eller vad säger du ?:)

Paul-Staffanstorp
Anders_Nilsson skrev:
Jo, två byggbeslag var mest ett skämt, ville bara poängtera att de flesta överskåp jag sett sitter rätt klent om man räknar hållfastheten i hela kedjan :D. Gäller även "kvalitetsmärken som HTH, Kvänum osv, ofta har installatören dratt några 5x50 eller så in i (spånskive)väggen.

Snacka med spolkillarna vad dom tycker, dom har nog sett dett mesta. Är det det vita avloppet från diskbänken som sitter löst eller är det ett grått rör? Har lite svårt att fatta hur ditt avlopp ser ut utan bild. Du kan ju prova att köpa n ny rördel och passa in i hålet som går in i väggen (eller golvet) så ser du om et blir bättre. Skulle nog försöka kolla packningen örst och se om det hjälper att byta den.

/Anders
Så du menar att detta inte skulle räcka... Hmm... :rolleyes:

Mina sitter med 3-4"-spik rakt i betongen, de har inte trillat ner på 60 år =)

Paul-Staffanstorp
Anders_Nilsson skrev:

/Anders
Dessutom är jag nyfiken på hur du kan ha sett detta då bl.a båda dessa fabrikat har dold infästning av skåpen då de hängs på en skena man fäster i väggen vilket gör att man inte kan se hur och med vad för slags skruv det är upphängt... ;):rolleyes:

Paul? något speciellt du rekommenderar mig ? bra med olika förslag ! :wow:

Är det betongvägg ytterst?
Inte puts på tegel?

Det spelar lite roll på längden på skruven.
Jag hade nog funderar på 6*80 betongskruv. mest för att det är enkelt och fäster oavsett typ av "betongvägg"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.