4 794 läst ·
35 svar
5k läst
35 svar
Vad får dig att "gilla" en post?
Min egna teori är att Gilla används av folk som surfar med mobilen, för de tycker det är för jobbigt att skriva vad de tycker
Själv gillar jag väldigt sällan, och jag lägger inte heller märke till vem som gillar vad (där fick ni som försöker använda det för att psyka mig!
.
Och det gäller såväl FB som Byggahus.
En poäng är ju: Om alla gillar allt, vad har funktionen då för mening?
Det finns sajter där man kan rösta på bilder t.ex. och trots att man kan rösta 1-10 så röstar folk bara antingen 1 eller 10. För mig visar det att folk inte röstar ärligt, allt kan inte vara antingen superbra eller jättedåligt. Det måste finnas mellanting också.
Själv gillar jag väldigt sällan, och jag lägger inte heller märke till vem som gillar vad (där fick ni som försöker använda det för att psyka mig!
Och det gäller såväl FB som Byggahus.
En poäng är ju: Om alla gillar allt, vad har funktionen då för mening?
Det finns sajter där man kan rösta på bilder t.ex. och trots att man kan rösta 1-10 så röstar folk bara antingen 1 eller 10. För mig visar det att folk inte röstar ärligt, allt kan inte vara antingen superbra eller jättedåligt. Det måste finnas mellanting också.
Jag är övertygad om att detta beror på att Kevin-15 skall till att rösta på något och tycker säg 7, men han ser att snittet bara är 5,4 just nu. Då resonerar han att snittet är fel och röstar 10 för att "kompensera" upp det maximalt. Och tvärtom. Känt problem på tex imdb. För att få äkta siffror av folk måste det vara viktigt för dig att du är ärlig, tex som på filmtipset.Nerre skrev:
Ja, som du och flera andra noterat så är ju detta tyvärr ett alldeles för vanligt beteende på Byggahus,.En av mina normer är att inte agera på det viset. Glädjande att se att fler än jag uppmärksammat detta. Jag har flera gånger velat ta upp det själv eftersom jag tycker det är ett lågt/fegt beteende, men det är ju samtidigt en grupp av användare som man kanske inte frivilligt vill börja bråka med.stake skrev:Om jag har en diskussion med någon, och jag får oväntat medhåll av någon annan gillar jag den personens inlägg. Jag använder det som psykologisk kampmetod. Alla som är på min sida i ämnet blir gillade. Det fungerar bäst då det tydligt framgår att jag gillar inlägg för att reta min motståndare.
Gillande är ett av mina vapen för att gå segrande ur diskussionen.
Jag är ganska sparsam med att trycka på Gilla-knappen, bland annat för att jag tycker den missbrukas just som nämnts. Inlägg som får mig att skratta gillas, samt välskrivna och hjälpsamma inlägg.
Åsså gillar jag ju ironi också
Ja, du borde trycka på gilla-knappen för att visa att du förstår ironin och faktiskt ogillar beteendet. Vips blev gillaknappen den där så ofta saknade ogillaknappenMathiasS skrev:
Klicka här för att svara