54 840 läst ·
174 svar
55k läst
174 svar
Vad eller hur skall man göra?
Ge honom stryk. Maskera er då han ju filmar alltK K-son skrev:Grannar!!!
Ja vi har en granne som bara är jobbig.
Måste få skriva av mig.
Han gör precis vad han vill.
Har alltid sitt på det torra.
Plank blir vindskydd vid fråga, granitmur i backe blir delad där nedre delen är granit och övre stål så det räknas som stängsel. Den vätter mot gångbana och inte granne så medgivande behövs inte. I alla andra fall i vår kommun så räknas den högsta punkten på muren men i detta fall så är det medelhöjden som räknats just för att den övre delen är för gles.
ja man kan fråga sig hur han lyckades med detta men jag bryr mig inte om det.
Han satte upp en övervakningskamera som filmar mer på min tomt än hans egen med motiveringen att
Bättre att få större täckning...
Detta resulterade i att mina barn och deras kompisar inte längre får leka med vattenspridaren på vår tomt pga att lekkamraternas föräldrar inte vill att deras barn skall filmas i baddräkt. Inte jag heller givetvis.
-Bara så du vet så har jag kopplat in 220 volt på handtaget till mitt förråd. Till saken är att han var elektriker med känd firma i västra Götaland.
Han skröt om hur han minsann tagit kort på alla ungdomar som var borta på vårat lokala torg och visade bilder på dessa barn för mig.
Jag frågade om man fick göra så och det fick man.
Bättre att ha lite koll och då kan man jämföra mot filmkamerans bilder....
Men idag tog det ny fart...vilket gör att jag skriver här.
Förra veckan frågade han om han kunde klippa lite grenar på vår buske i rabatten mellan våra hus då han skulle måla om sitt plank.
Ja sa jag det klart du kan göra. Skall vi ta ett spännband och sätta ihop busken så kan vi dra bort den lite så det blir mer plats för dig?
Nej det behövs inte.
Nähä ok sa jag och gick in.
efter 5 min går jag ut för att slänga skräp. Då står grannen med en elektrisk häcksax och klipper ner Väldigt mycket jag menar typ 50cm in på min tomt...
På min uppfart ligger en jättehög med avklippta grenar typ 2 m x 2 m.
jag frågade lite undrande varför han tog så mkt?
Äh den var så ful ändå svarade han.
blev helt tagen av svaret men frågade när högen med grenar skulle tas bort för jag skulle till jobbet och behövde köra ut med bilen ur garaget.
Får då svaret
-Det är din skit så dom får du ta hand om själv.
Men vad menar du sa jag, du fick ju möjligheten att klippa så du fick plats att måla men jag har inte givit dig möjligheten att ge mig massa jobb. Skojar du nu eller?
Det bryr jag mig inte om, det är grenar från din buske då får du ta hand om dom.
2 timmar tog det för mig att klippa ner allt så det gick i säckar för tippen.
inte alls glad för detta jobb.
idag kom han in igen
Nu skulle det tvättas och målas.
Han tänkte bara informera mig om att han nu skulle hänga upp en presenning.
Ja jag det går väl bra.
3 min senare hör jag häcksaxen igen...
Frugan blev vansinnig och gick ut och frågade vad han gjorde.
Nu var ytterligare 50 cm av vår buske bortklippt...
Vadå? Jag ska måla och hänga upp en presenning det sa din man ok till..
Ja men inte att du klipper ner busken mer...
Svaret: -var skall jag slänga era grenar?
Själv var jag tvungen åka och hämta barnen och när jag kommer hem så står grannen med högtryck och klorindoftande skum över hela uppfarten i min rabatt och har trampat ner tre tjugor på 50 cm....
hela frugansbil täckt med jord, klorin & gammal färg.
180 bar tvätten dånar.
vad gör man...
orkar inte detta mer.
precis allt är SÅÅ jobbigt.
Trots att man verkligen försöker vara vänlig och inte ställa till det.
vi funderar på att flytta efter 15 år av detta så vet jag inte hur mkt mer vi orkar.
vårat hus är det hus på gatan som sålts flest ggr.
Jag tror jag nu vet varför....
Jag väljer ganska så ofta att inte gå i konflikt då utgången riskerar att eskalera utom kontroll.
Rädd för honom är jag inte då det kommer till fysiskt våld.
Men man blir oerhört trött på hela skiten.
Han vill och kan precis allt han ger sig aldrig utan bara fortsätter med det ena efter det andra.
i grund och botten så bryr jag mig inte men ett av problemen är att han gång efter gång hittar på nya saker.
Han är bara extremt jobbig hela tiden.
Man känner sig påpassad hela tiden vilket är störande.
Klart som faan att jag inte accepterar vad som helst men det frestar på att inte fullständigt explodera vid kontakt.
tack för alla svar och åsikter.
Om vi bestämmer oss för att flytta så är det första på listan kolla upp om huset sålts oftare än de omkringliggande.
prata med de föregående ägarna alltså inte dom som säljer.
ta sedan resten av normala kontrollerna.
Rädd för honom är jag inte då det kommer till fysiskt våld.
Men man blir oerhört trött på hela skiten.
Han vill och kan precis allt han ger sig aldrig utan bara fortsätter med det ena efter det andra.
i grund och botten så bryr jag mig inte men ett av problemen är att han gång efter gång hittar på nya saker.
Han är bara extremt jobbig hela tiden.
Man känner sig påpassad hela tiden vilket är störande.
Klart som faan att jag inte accepterar vad som helst men det frestar på att inte fullständigt explodera vid kontakt.
tack för alla svar och åsikter.
Om vi bestämmer oss för att flytta så är det första på listan kolla upp om huset sålts oftare än de omkringliggande.
prata med de föregående ägarna alltså inte dom som säljer.
ta sedan resten av normala kontrollerna.
Som ni redan vet så finns det inget sätt att avslöja grannar av den här typen!K K-son skrev:Jag väljer ganska så ofta att inte gå i konflikt då utgången riskerar att eskalera utom kontroll.
Rädd för honom är jag inte då det kommer till fysiskt våld.
Men man blir oerhört trött på hela skiten.
Han vill och kan precis allt han ger sig aldrig utan bara fortsätter med det ena efter det andra.
i grund och botten så bryr jag mig inte men ett av problemen är att han gång efter gång hittar på nya saker.
Han är bara extremt jobbig hela tiden.
Man känner sig påpassad hela tiden vilket är störande.
Klart som faan att jag inte accepterar vad som helst men det frestar på att inte fullständigt explodera vid kontakt.
tack för alla svar och åsikter.
Om vi bestämmer oss för att flytta så är det första på listan kolla upp om huset sålts oftare än de omkringliggande.
prata med de föregående ägarna alltså inte dom som säljer.
ta sedan resten av normala kontrollerna.
Mitt tips är att välja ett nybyggt hus när ni flyttar i ett uppvuxet område för då kan ni göra era grannefterforskningar utan att släpa på tidigare groll
Sedan håller ni artig distans med grannar och tydliga gränser ...
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Nu är det ju ingen som har sagt att han ÄR pedofil, men att han fotar barn och vägrar ta ner en kamera som filmar in på grannens gård där barn leker lättklädda är tillräckligt för tanken ska väckas, ibland behövs inte mer än så för att idioten ska inse vad han håller på med.X xdigger skrev:K-son: Gör som någon har uppe sa, bygg ett plank mot grannen och låt honom inte göra ett smack på din tomt. Sätt upp lite kameror, men som enbart filmar din tomt, utfiskning han får för sig något så har du bra material.
säg inte ja till en endaste grej till, säg bara nej till allt han föreslår. Har han träd och buskar som hänger över in på din tomt? Jämna dessa längst med tomtgränsen. Och nästa gång han skriker att han behöver ro när han äter så bara ignorera honom, klipp gärna ännu närmare honom. Om inte annat så för ditt eget välbefinnande.
Till er som skriker pedofil... Man är inte pedofil för att man fotat barn eller andras barn för den delen. Då skulle ni vara pedofiler hela bunten.
”Pedofili är i första hand en sexuell störning som innebär ett varaktigt sexuellt intresse för barn som inte kommit in i puberteten, eller som befinner sig i tidig pubertet. Detta kan visa sig i fantasier, impulser och ibland, men inte alls alltid, i faktiska sexuella övergrepp mot barn.”
Knivigt läge. Din familj måste sätta stopp för alla överträdelser.
Grannen verkar vara en översittare och förståsigpåare. Kan allt. Vet bäst?
Mot sådana behöver du sätta hårt mot hårt.
- NEJ-svar...
- VI VILLL INTE...
- VI TOLERERAR INTE ATT...
- DU RÖR INGENTING...
- Dokumentera alla överträdelser. Alla samtal. Datum. Tid. Vad som sagts innan och resultat. Den dag grannen går för långt väger denna dokumentation tungt.
Ang kameraövervakningen. Fejk är ok. Riktig får ha, men endast filma där allmänheten ej har tillträde. Egen tomt är ok, men ej er tomt eller personer som rör sig på gatan utanför.
Ang 220v på handtag. Hoppas han skojar. Om sant så är det mkt allvarligt.
Grannen verkar vara en översittare och förståsigpåare. Kan allt. Vet bäst?
Mot sådana behöver du sätta hårt mot hårt.
- NEJ-svar...
- VI VILLL INTE...
- VI TOLERERAR INTE ATT...
- DU RÖR INGENTING...
- Dokumentera alla överträdelser. Alla samtal. Datum. Tid. Vad som sagts innan och resultat. Den dag grannen går för långt väger denna dokumentation tungt.
Ang kameraövervakningen. Fejk är ok. Riktig får ha, men endast filma där allmänheten ej har tillträde. Egen tomt är ok, men ej er tomt eller personer som rör sig på gatan utanför.
Ang 220v på handtag. Hoppas han skojar. Om sant så är det mkt allvarligt.
Måste få säga att du är en fantastiskt tålmodig människa själv hade jag fått 6 mån på kåken för misshandel. Säg hädanefter nej till allt som har med din tomt att göra. Förklara varför och allt i fortsättningen som ni kommer överens om ska vara skriftligt. Men han kommer troligen inte bry sig. Så om det går så är nej till allt som har med din tomt att göra det klokaste.K K-son skrev:Grannar!!!
Ja vi har en granne som bara är jobbig.
Måste få skriva av mig.
Han gör precis vad han vill.
Har alltid sitt på det torra.
Plank blir vindskydd vid fråga, granitmur i backe blir delad där nedre delen är granit och övre stål så det räknas som stängsel. Den vätter mot gångbana och inte granne så medgivande behövs inte. I alla andra fall i vår kommun så räknas den högsta punkten på muren men i detta fall så är det medelhöjden som räknats just för att den övre delen är för gles.
ja man kan fråga sig hur han lyckades med detta men jag bryr mig inte om det.
Han satte upp en övervakningskamera som filmar mer på min tomt än hans egen med motiveringen att
Bättre att få större täckning...
Detta resulterade i att mina barn och deras kompisar inte längre får leka med vattenspridaren på vår tomt pga att lekkamraternas föräldrar inte vill att deras barn skall filmas i baddräkt. Inte jag heller givetvis.
-Bara så du vet så har jag kopplat in 220 volt på handtaget till mitt förråd. Till saken är att han var elektriker med känd firma i västra Götaland.
Han skröt om hur han minsann tagit kort på alla ungdomar som var borta på vårat lokala torg och visade bilder på dessa barn för mig.
Jag frågade om man fick göra så och det fick man.
Bättre att ha lite koll och då kan man jämföra mot filmkamerans bilder....
Men idag tog det ny fart...vilket gör att jag skriver här.
Förra veckan frågade han om han kunde klippa lite grenar på vår buske i rabatten mellan våra hus då han skulle måla om sitt plank.
Ja sa jag det klart du kan göra. Skall vi ta ett spännband och sätta ihop busken så kan vi dra bort den lite så det blir mer plats för dig?
Nej det behövs inte.
Nähä ok sa jag och gick in.
efter 5 min går jag ut för att slänga skräp. Då står grannen med en elektrisk häcksax och klipper ner Väldigt mycket jag menar typ 50cm in på min tomt...
På min uppfart ligger en jättehög med avklippta grenar typ 2 m x 2 m.
jag frågade lite undrande varför han tog så mkt?
Äh den var så ful ändå svarade han.
blev helt tagen av svaret men frågade när högen med grenar skulle tas bort för jag skulle till jobbet och behövde köra ut med bilen ur garaget.
Får då svaret
-Det är din skit så dom får du ta hand om själv.
Men vad menar du sa jag, du fick ju möjligheten att klippa så du fick plats att måla men jag har inte givit dig möjligheten att ge mig massa jobb. Skojar du nu eller?
Det bryr jag mig inte om, det är grenar från din buske då får du ta hand om dom.
2 timmar tog det för mig att klippa ner allt så det gick i säckar för tippen.
inte alls glad för detta jobb.
idag kom han in igen
Nu skulle det tvättas och målas.
Han tänkte bara informera mig om att han nu skulle hänga upp en presenning.
Ja jag det går väl bra.
3 min senare hör jag häcksaxen igen...
Frugan blev vansinnig och gick ut och frågade vad han gjorde.
Nu var ytterligare 50 cm av vår buske bortklippt...
Vadå? Jag ska måla och hänga upp en presenning det sa din man ok till..
Ja men inte att du klipper ner busken mer...
Svaret: -var skall jag slänga era grenar?
Själv var jag tvungen åka och hämta barnen och när jag kommer hem så står grannen med högtryck och klorindoftande skum över hela uppfarten i min rabatt och har trampat ner tre tjugor på 50 cm....
hela frugansbil täckt med jord, klorin & gammal färg.
180 bar tvätten dånar.
vad gör man...
orkar inte detta mer.
precis allt är SÅÅ jobbigt.
Trots att man verkligen försöker vara vänlig och inte ställa till det.
vi funderar på att flytta efter 15 år av detta så vet jag inte hur mkt mer vi orkar.
vårat hus är det hus på gatan som sålts flest ggr.
Jag tror jag nu vet varför....
Gissar att 220V (230V i Sverige nu för tiden) inte är sant då det behövs att man tar i handtaget och något annat som leder ström tillbaka till centralen samtidigt. Dvs fas i handtaget och nolla någon annanstans där man tar i eller typ står barfota på. Och hur har han ordnat det isf? Borde han ha koll på om han är elektriker.Solrosen skrev:
Knivigt läge. Din familj måste sätta stopp för alla överträdelser.
Grannen verkar vara en översittare och förståsigpåare. Kan allt. Vet bäst?
Mot sådana behöver du sätta hårt mot hårt.
- NEJ-svar...
- VI VILLL INTE...
- VI TOLERERAR INTE ATT...
- DU RÖR INGENTING...
- Dokumentera alla överträdelser. Alla samtal. Datum. Tid. Vad som sagts innan och resultat. Den dag grannen går för långt väger denna dokumentation tungt.
Ang kameraövervakningen. Fejk är ok. Riktig får ha, men endast filma där allmänheten ej har tillträde. Egen tomt är ok, men ej er tomt eller personer som rör sig på gatan utanför.
Ang 220v på handtag. Hoppas han skojar. Om sant så är det mkt allvarligt.
Fast han kanske inte är elektriker utan bara standardpsykopat?
Medlem
· Östergötland
· 629 inlägg
Jag har läst en del, men självklart inte varje kommentar. Jag kommer att tänka på en tråd för någon månad sedan, som handlade om en granne som hade satt upp ett Gunnebostängsel en meter eller något in på grannens tomt, trots att det fanns klara markeringar som visade tomtgräns. Jag skrev bland de första, att när något sådant händer så finns det bara en sak att göra. Gå in till grannen och tala om hur det ligger till och säg till honom, att tar inte du bort staketet så gör jag det. Tråden kom sedan i stort sett att handla om vilken djävla idiot jag var och att jag var just en testosteronstinn alfahanne. Jag hoppas att de som skrev då faktiskt har lärt sig en del efter att ha läst den här tråden. Det fungerar inte att vädja, man måste ta tag i det direkt och inte framstå som en konflikträdd ynkrygg.
Plåtgolv? Men förmodligen är det bara bluff, ja.P pemu skrev:Gissar att 220V (230V i Sverige nu för tiden) inte är sant då det behövs att man tar i handtaget och något annat som leder ström tillbaka till centralen samtidigt. Dvs fas i handtaget och nolla någon annanstans där man tar i eller typ står barfota på. Och hur har han ordnat det isf? Borde han ha koll på om han är elektriker.
Fast han kanske inte är elektriker utan bara standardpsykopat?![]()
Du har bott granne med honom i 15 år och det är först nu som du vill ventilera dina tankar och känslor. Jag tolkar det som att du har hittills kunnat leva med detta men det är tecken på att nu är det dags för ändring och frågar efter ideer och erfarenheter i forumet.
Kan bara konstatera att du vet vad du får med att bo kvar. Ingen garanti att det blir bättre med en flytt. Risk finns att det kan bli ännu värre grannar som nåt inlägg tidigare att alla går igenom ens tomt.
Du vill helst bo kvar, men känslan att flytta finns som ett sista alternativ. Prata med familjen och barnen o se vad som händer på 1-2 års sikt. Passar en flytt eller stannar kvar?
Kan bara konstatera att du vet vad du får med att bo kvar. Ingen garanti att det blir bättre med en flytt. Risk finns att det kan bli ännu värre grannar som nåt inlägg tidigare att alla går igenom ens tomt.
Du vill helst bo kvar, men känslan att flytta finns som ett sista alternativ. Prata med familjen och barnen o se vad som händer på 1-2 års sikt. Passar en flytt eller stannar kvar?
Exakt. Nej till allt. Prata aldrig med honom i onödan. Säg att han aldrig mer får beträda er tomt av någon anledning. Polisanmäl bilsabotaget. Ring länsstyrelsen om kameran. Spela in allt. Sätt upp din egen kamera. Tipsa polisen om hans elhandtag, det är olagligt.Claes Sörmland skrev:
Tyvärr är det så att det är bäst att flytta. Sjuka personer kommer vid bråk bara bete sig sjukare. Du kan aldrig vinna det kriget om du är normalt funtad. Har du barn och fru, dra därifrån. Han kan säkert tänka sig viga sitt liv åt att jävlas med dig och du kan inte möta upp den insatsen. Så han vinner. Psykiskt sjuk=flytta.
Jag kan kasta in en erfarenhet till. Även knepigt folk är olika. Det finns knasbollar som ändrar sig så man vet inte. Bodde granne med en filur som krigade mot dagiset intill. Han hotade barn, föräldrar och fröknar. Sprang runt med vassa verktyg i vädret och varvade motorsågen i timmar bara för att. Sen blev han polisanmäld en gång gör mycket och blev häktad.
Sen flyttade han och kom på besök ibland oh var som folk. Han mådde bättre i ett lugnare område helt enkelt.
Sen flyttade han och kom på besök ibland oh var som folk. Han mådde bättre i ett lugnare område helt enkelt.